Den store syvpersoners Kia Sorento fylder i landskabet, men SUV'en byder også på masser af plads og udstyr.

Tænk at kunne have sin egen bus med ordentlig plads til de sammenbragte børn, fodboldholdet eller hele banden til familieturene. Det har mange familiefædre eller -mødre sukket efter gennem tiderne, hvor de har måttet erkende, at de fleste syvpersoners biler herhjemme byder på kneben plads agterude på tredje sæderække, hvor du i mange modeller må folde dig atletisk sammen som en lommekniv for at kunne være der. Imidlertid er der håb endnu.

Kia Sorento GT-Line 2,2 CRDI 4WD aut.

Pris: 734.996 kr. plus lev.Grøn ejerafgift: 3.675 kr.

CO2 per km: 170 gram

Brændstofforbrug: 15,4 km/l (EU-norm)

Motor: Firecylindret dieselmotor på 2,2 liter

Effekt: 200 hk

Ydelse: 441 Nm/ 1.750-2.750 omdr.

Topfart: 205 km/t.

0-100: 9,4 sek.

L/ B/ H: 480/ 189/ 169 cm

3 stjerner

Kia holder nemlig fast i at markedsføre den store Sorento SUV. Det er en bil, som er udviklet til amerikanerne, der er vant til store armbevægelser og burgermenuer i XXL-størrelse ombord, men som også har en berettigelse herhjemme, hvor den mere står på rugbrød og juicebrikker. Den store koreaner har fået et facelift, mens de nye afgifter har høvlet 60.000 kr. af prisen, som nu starter fra 450.000 kr., hvilket bringer den tættere inden for rækkevidde. Vi tester dog Sorento med den 2,2 liters dieselmotor på 200 hk, som er standard i alle modeller, samt firehjulstræk og automatgear i GT-line-udgaven, der er den nye sportsligt stylede topudgave af SUV'en, hvor du får det meste i udstyr og endda røde bremsekalibre, men så løber der også en pæn slat på prisen, som i testbilen lander på 734.996 kr. plus levering.

Bredest appel

Det er stadig 400.000 kr. billigere end en model som Audi Q7, der dog også har en større 3,0 liters dieselmotor på 272 hk, eller en Volvo XC90, som begge pladsmæssigt er konkurrenter. Set med danske briller er det dog den billigste Sorento-model, som har den bredeste appel, fordi den nu er et mere reelt alternativ for de pladskrævende familier i en klasse, hvor modeller som den lidt mindre SUV Skoda Kodiaq eller store MPV'er som Ford Galaxy, VW Sharan eller Seat Alhambra er nogle af de få bejlere, hvis du ikke skal op i regulære minibusser som VW Caravelle eller Ford Transit.

Lad os gå ombord i den 4,8 meter lange bus, der selvfølgelig har en slags trinbræt, og hvor du sætter dig op for at komme ind. GT-lædersæderne er velstøttende, og de lettere sportsligt stylede sofastykker byder på ottevejs indstilling og ventilering, hvilket er meget sigende for udstyrsniveauet, der i grundversionen, Vision, er rimeligt med, men i GT-Line versionen bl. a. også omfatter full LED-forlygter, digital instrumentering, trådløs opladning af telefonen, Apple Car-Play, otte tommer berøringsskærm med navigation, bakkamera og nøglefri start.

Oven i hatten kommer så ekstraudstyret, der omfatter glasskydesoltag, kamera med 360 graders Birdview, parkeringsassistent og Harman Kardon-lydanlæg. Finishen virker indbydende efter Kia-forhold og ligger nærmest på linje med den eksklusive Stinger, men er dog ikke på premium-niveau som i Audien. Den otte tommers skærm fungerer med rimelig hastighed efter dagens standard, mens størrelsen virker noget begrænset i forhold til det store instrumentbord, og hvad vi ellers ser, bl.a. fra VW-koncernen. Faceliftet omfatter små kosmetiske ændringer, men også en ny ottetrins automatgearkasse og mere sikkerhedsudstyr i det arsenal, som i dag bl.a. indeholder automatisk linjevogter, automatisk op-og nedblænding samt "trailer stability assist", men den store bil har ingen automatisk nødbremse. Det er tyndbenet efter dagens standard og illustrerer, at dåbsattesten går tilbage til 2014 og faktisk bygger på en endnu ældre konstruktion med rødder tilbage til 2009.

Bag rattet har du udsigt til det, der vitterligt er en kommandobro, og på fremfærden føler du dig også som en kaptajn på en af de hedengangne storebæltsfærger. Bilens køreklare vægt på næsten to ton og bamseagtige fremfærd betyder, at vi ligger stabilt og meget komfortabelt på vejen - og ultra støjsvagt. Godt hjulpet af, at GT-Line modellen har ekstra støjdæmpning med en lyddæmpet forrude. Dieselmotoren med moment på 441 Nm har rigeligt med trækkraft, som leveres blødt, mens den nye gearkasse skifter ganske gelinde. Styretøjet er til gengæld til den bløde side, men det matcher meget godt resten af bilen, som ikke lægger op til stress.

Fin bagsædeplads

Bagsædepladsen er velvoksen på anden sæderække, der både kan reguleres i længderetningen og i hældningen af ryglænet og på den måde give plads til de to passagerer på den tredje sæderække, der fint kan rettes op og ud. Adgangen om til den tredje sæderække er dog noget bøvlet, og der er trods bilens størrelse kun minimale 142 liter at gøre godt med på bagagefronten, når den tredje sæderække er i brug. Men det kan udvides til pæne 605 liter, hvis du klapper den tredje sæderække ned i bunden. Føreren kan dog også galant lette indstigningen for vedkommende i passagersædet ved at regulere dette elektrisk med en kontakt i toppen af ryglænet. På bundlinjen står en bil, som har pladsen og komforten som store plusser. Så hvis der er hærdebrede og langlemmede teenagere i familien, kan den store koreaner bestemt være et bud.

  • fyens.dk