Endelig kommer der en helt ny bil fra Mitsubishi

Foto: Mitsubishi

Endelig kommer der en helt ny bil fra Mitsubishi

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mitsubishi har en stor flåde af ældre biler kørende i Danmark. Kunderne er trofaste, og nu kommer der en helt ny model fra det klassiske japanske mærke, der rammer lige midt i en af de mest populære bilklasser herhjemme.

Mitsubishi er lidt af en anakronisme blandt de internationale mærker. Mærket med det karakteristiske diamant-logo og hæderkronede 4x4-biler har været partner eller delvist ejet af snart sagt alle store betydende bilfabrikker i verden. Jo, både Volvo, PSA, Daimler og Chrysler har haft mærket under deres vinger. Blandt de ikoniske biler fra Mitsubishi er Colten, Mitsubishi Lancer samt Galant og en stribe fuldvoksne suv'er.

Sidste år overtog Nissan/Renault 34 pct. af virksomheden, og meningen er, at de fremtidige modeller bliver ''delebiler'', hvorfor den nye Mitsubishi Eclipse Cross måske er den sidste ''rene'' Mitsubishi.

Som den nye bil i Nissan Qashqai-klassen ser den slet ikke tosset ud, som den holder i vintersolen på en bjergtop uden for Barcelona. En dyb rød speciallakering hjælper med til at skabe indtrykket af en bil, der sagtens kan gøre en god figur i klassen.

Indtrykket bundfældes efter et par dage med bilen, og på bundlinjen efterlader Eclipse Cross et solidt indtryk, men også en oplevelse af en bil, der på nogle måde virker lidt gammeldags.

Det er mest interiøret, der i indpakningen virker som noget, vi så for 10 år siden i japanske biler. Sort plast i forskellige småhårde kvaliteter i et design, der mest af alt måske nok er funktionelt, men ikke udstråler eksklusivitet.

Fakta
Mitsubishi Eclipse CrossMotorer: 1,5 turbo benzin/2,2 diesel

Konkurrenter: Peugeot 3008, Toyota C-HR, Kia Sportage, Nissan Qashqai (topsælger i klassen)

Levering: April

Priser: Fra ca. 300.000 kr.

Helt moderne

Den lidt traditionelle kabine står i skærende kontrast til teknikken i bilen, som må siges at være helt moderne. Kigger man eksempelvis på bilens sikkerhedsudstyr, så får Eclipse Cross klassens bestseller, Nissan Qashqai, til at ligne lidt af et fortidslevn.

Nødbremsen i Eclipse er således standard på alle modeller og er af den avancerede type med både laser, kamera og radar, hvis man bestiller bilen med automatgear. Hos Qashqai er nødbremse sparet væk på billigste model, og adaptiv fartpilot er slet ikke en mulighed.

Bilens coupéagtige design kunne antyde, at der er kneben plads ved bagsædet, men her overrasker Eclipse Cross. Bagsædet kan forskydes 20 cm i alle versioner, og ryggen på sædet vinkles for komfort. Bagsædet er med andre ord meget rummeligt.

Energisk turbo

Den nye Mitsubishi placerer sig størrelsesmæssigt under den store Outlander, men over modellen ASX, og den leveres både som rent forhjulstrukket og med firehjulstræk. Som udgangspunkt fordeler firehjulstrækket den optimale kraft til bagakslen i forhold til bilens hastighed, speederstillingen og underlaget. I Eclipse Cross' tilfælde har firehjulstrækket et bremseaktiveret Active Yaw Control-system (AYC) som en integreret del.

Avanceret firehjulstræk

I Eclipse Cross er der tre køreindstillinger. Under normale omstændigheder kører firehjulstrækket i Auto-indstillingen, der automatisk fordeler trækkraften imellem for- og bagaksel, og som sørger for den bedst mulige brændstoføkonomi. Hvis systemet opdager, at vejgrebet er nedsat, sendes flere kræfter til baghjulene for at forbedre stabiliteten.

Snow-indstillingen bruges på snedækkede og andre glatte overflader, mens Gravel leverer fuld ydelse fra firehjulstrækket i terræn, på meget dårlige veje - eller hvis bilen skal fri af mudder eller sne.

Oplevelsen bag rattet er positiv med en undervogn, der har fint styr på hjulvinklerne og en grundlæggende god evne til at opsuge vejens ujævnheder. Den nye Mitsubishi er klart en komfortabel bil i den lidt bløde afdeling, og bilen har det bedst, når det går ligeud!

Benzinmotoren på 1,5 liter er ny, og med let tryk på en lille turbolader leverer den energiske 163 hk og solide 250 Nm i drejningsmoment allerede fra 1800 o/min. Vi kører motoren med CVT-gear, og samspillet mellem motor og CVT-gearkasse er noget af det bedste, som jeg har prøvet.

Naturligvis er der CVT-lyd, hvis speederen lægges ned, og motoren suser op i omdrejninger, men Mitsubishis ingeniører har lagt otte kunstige trin ind i gearkassen. Det virker overbevisende, for det giver fornemmelsen af en ''rigtig'' gearkasse med korte skift.

Lidt dyrere

Prisen forventes at starte omkring 300.000 kr., og selv om det er omtrent 50.000 kr. mere end konkurrenter som Qashqai, skal man huske på, at en Qashqai-basismodel kun har 115 hk og yderst begrænset udstyr at gøre godt med. Lidt senere i forløbet kan bilen også leveres med en opdateret version af Mitsubishis klassiske 2,2-liters diesel.

Lidt usædvanligt har Mitsubishi fravalgt at udvikle et navigationssystem til bilen. Man mener ganske enkelt, at kunderne fint kan klare sig ved at slutte deres telefon til enten Android Auto eller Apple CarPlay. Det virker som en lidt underlig beslutning, for hånden på hjertet så er et indbygget navigationssystem trods alt bedre end en løs telefon. Desuden virker Android Auto stadig ikke på dansk. Det skal nu ikke ændre på, at den nye Mitsubishi generelt er vellykket, har godt med udstyr og en kraftig motor.

Endelig kommer der en helt ny bil fra Mitsubishi

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce