Skoda Octavia er i forvejen et kvikt vogntøj, men med tallet 45 knyttet til modelbetegnelsen er den endnu hurtigere og står bedre fast.

Når biler virkelig skal vise sig frem, er der mange måder at gøre det på. BMW gør det med M, Mercedes har AMG, og Audi råber RS. At de tre sydtyske fabrikanter tilmed konstant forsøger at overdøve hinanden gør det ikke mindre muntert at følge med i. Men holdningsmærkerne vil også være med, og hos Skoda betyder efternavnet RS, at der er håb for fædre, der drømmer om fyrige hestekræfter, men har fået en lodret ordre fra konen om at slå sig til tåls med en børnevenlig stationcar.

SKODA OCTAVIA COMBI RS 245 DSG

5 stjernerPris: 458.980 kroner.Forbrug: 15,6 km/l.

CO2 pr. km: 146 g.

Motor: 2,0 benzinmotor med turbo.

Hk: 245.

Nm: 370/1600 o/min.

Topfart: 250 km/t.

0-100 km/t.: 6,7 sekunder.

Fem stjerner.

Hurtigste Skoda

Den seneste udgave af Octavia RS med tilnavnet 245 er nemlig den hurtigste Octavia nogensinde: Man har taget en praktisk stationcar, lirket en hårdtpumpet 2,0-motor med turbo ned i maskinrummet, strammet fjedrene op og garneret med detaljer fra motorsporten som bucketsæder, spoilere og letmetalfælge på størrelse med hjulene fra en hestevogn.

Effektivt vejgreb

Med differentialespær fra motorsporten og hele 245 hk sikrer det en ganske formidabel acceleration fra 0 til 100 kilometer i timen på kun 6,6 sekunder, og det har sågar været nødvendigt at begrænse topfarten til de 250 kilometer i timen.

Vi har testet versionen med DSG-gear til 458.980 kroner og har knap fået tørret grinet væk. Det rigtige differentialespærre gør nemlig, at Octavia RS kører neutralt og ikke understyrer. Og evnen til at overføre kræfterne til de trækkende forhjul er virkelig imponerende. I modsætning til de fleste andre forhjulstrækkere med så mange kræfter går det hele ikke op i hjulspind, når man giver fuld gas her. Systemet kendes også fra Golf GTI Performance, der er cirka 25.000 kroner dyrere, men kun leveres som femdørs hatchback.

Effektivt sejtræk

Ve den overlegne BMW-kører, der vil vise den tjekkiske "familiebil", hvem der bestemmer i overhalingsbanen. Han kommer til at fortryde det: Ude under kølerhjelmen ligger ikke blot en motor med mange hk. Med direkte indsprøjtning og en vindmølle af en turbolader har den et sejtræk, så man må sig forbarme. O.k., den sænkede undervogn med de store fælge er af den hårdkogte slags. Kantsten og vejbump skal forceres med forsigtighed, hvis man ikke vil banke hovedet op i taget. Men ellers er Octavia RS venligheden selv.

Den moderne GTI er hverdagsduelig, så man kan invitere svigermor og børnene med på søndagstur uden risiko for sure miner og køresyge.

Legesyg

Lader man passagerer og pakkenelliker blive hjemme, viser RS 245 dog, hvad den især handler om - rå kraft, forrygende fartressourcer og køreegenskaber af den slags, man mærker fra bagdelen og helt ud i fingerspidserne på det tommetykke læderrat.

Styringen er så direkte og præcis, at man har en fornemmelse af at have hænderne direkte på forhjulene. Bremserne har bid og er lette at dosere, mens gearkassen med dobbeltkobling automatisk sørger for fremdriften.

Mere udstyr

Selvfølgelig adskiller den sig også fra de almindelige varianter, for eksempel med LED-forlygter, sort udstødning, sorte sidespejle og sort tagræling. Det hele er garneret med alufælge i 19 tommer. Merprisen i forhold til den lidt mere ordinære RS udgør 55.000 kroner, og set i lyset af den ekstra lange liste over standardudstyr kan man ikke sige noget til det. Bortset fra merprisen er det alt sammen glimrende. Men det bedste ved verdens hurtigste Skoda er, at man slet ikke behøver at køre stærkt for at nyde den.

Benpladsen på bagsædet er, som i alle andre Octaviaer, generøs, og feriebagagen behøver heller ikke blive forvist til taget, bare fordi far vil lege ung og potent. Octavia rummer sågar en barnevogn, uden at det er nødvendigt at fjerne hattehylden.

Finish og kvalitetsindtryk kan der heller ikke sættes en finger på. Især karrosseriet virker solidt. Få kan som Skoda bukke plader, svejse, forsegle og lakere, så man kommer til at tænke på en russisk T-kampvogn, når man smækker med dørene. Indtrykket af pålidelighed går igen i designet. Octavia er hverken ung eller fancy, men linjerne virker langtidsholdbare, befriet for pynt og pjank, som de er.

Konklusion

Skoda Octavia RS245 er måske nok et overflødighedshorn i forhold til andre modeller af samme mærke, men den er lynhurtig, har et fantastisk vejgreb, masser af udstyr og ikke mindst masser af plads. Derfor giver vi fem stjerner til Octavia RS 245.

  • fyens.dk