Den perfekte pakkeløsning til den fartglade familiefar

For dem, der står op midt om natten for at se Formel 1, men også skal have plads til familien, må Seat Leon Cupra ST være drømmebilen. Og med træk på alle fire kører den endnu stærkere. Fotos: Christian Schacht

Den perfekte pakkeløsning til den fartglade familiefar

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Test. Seat Leon ST Cupra med 300 hk og 4x4 er en fræk idé, som giver en forrygende køremaskine, der samtidig har masser af plads til familien.

Når biler virkelig skal puste sig op, er der mange måder at gøre det på. BMW gør det med M, Mercedes har AMG, og Audi råber RS. At de tre sydtyske fabrikanter tilmed konstant forsøger at overdøve hinanden, gør det ikke mindre muntert at følge med i.

Seat vil dog heller ikke nøjes med at være et datterselskab til VW, og den spanske fætter fører sig mere og mere selvsikkert frem. Ikke alene byder flere af modellerne nu på teknologi, som er helt på linje med de andre modeller i koncernen - topvarianterne vil også bide skeer med resten af familien.

Tag nu Seat Leon Cupra ST, i forvejen en hurtig og velkørende sag, som i forbindelse med et generelt facelift af modelserien har fået 10 hk ekstra, så den 2,0 liters benzinmotor med turbo nu kaster hele 300 hk af sig. Pris: 468.330 kr. med firehjulstræk, som koster 24.000 kr. ekstra i forhold til den forhjulstrukne version.

Leon Cupra ST er jo en stationcar, så der er masser af plads til barnevogn og pakkenelliker. Den kan hurtigt klare hverdagens ræs til og fra daginstitutionen, og ferieturen klares overlegent. Kan du undvære firehjulstræk og er frisk på manuelt gear, starter prisen for Cupra-oplevelsen ved 420.330 kr.

 

Fakta
Seat Leon Cupra 2,0 TSI 4X4 DSGPris: 468.330 kr. plus lev.

Forbrug: 13,9 km/l, EU-snit

CO2 per km: 164 g

Motor: 2,0 benzinmotor med turbo

Hk: 300

Nm: 380/1800 o/min.

Topfart: 250 km/t.

0-100 km/t.: 4,9 sek.

4 stjerner ud af 6

Chokerende hurtig

Men det er præstationerne, som er det interessante. Tør du træde til, eksploderer motoren i en acceleration og skyder frem med en urkraft, der lærer chaufføren at sætte pris på de skålformede sæder og det direkte styretøj, der kommer på overarbejde for at holde bæstet på ret kurs.

Firehjulstrækket sikrer en formidabel acceleration, og turen mod 100 km/t. kan overstås på 4,9 sek., hvilket er et sekund hurtigere end med forhjulstræk.

Det mest relevante er dog, at de fire trækkende hjul gør, at man kan udnytte kræfterne, også når asfalten er fugtig, hvor den ordinære version blot sætter i gang med blinkende kontrolknap for hjulspind.

Vi har testet den forrige version med forhjulstrækket, og her var billedet klart: De første fire dage, vi kørte i bilen, lykkedes det ikke på noget tidspunkt at trykke speederen i bund i de tre første gear, uden at antispinkontrollen konstant greb ind, eller der var formålsløst hjulspin på forhjulene, og selv på tør vej rev og sled det i dækkene, mens bilen kastede sig frem. Alt det slipper man for med det effektive firehjulstræk.

Ud over rå motorkraft og firehjulstrækket er Cupraen udstyret med en række systemer, som hjælper på præstationerne. Det gælder bl.a. adaptiv undervogn med elektronisk styrede støddæmpere, automatisk spærredifferentiale, som i sving fordeler kræfterne mellem hjulene, samt køreprogram med mulighed for fem forskellige opsætninger, der regulerer speeder, gearkasse, styretøj og differentiale.

 

Kørbar motor

Det maksimale drejningsmoment er også blevet øget fra 350 Nm til 380 Nm, hvilket er endnu mere vigtigt, fordi det er til stede allerede fra 1800 omdrejninger og dermed gør, at motoren er yderst kørbar. Det fine er, at Leonen også kan køres ganske normalt i det daglige, fordi pladsen rækker til hele familien, og kørestillingen er perfekt - selv for spinkle chauffører, der let kan betjene kobling, bremse og det letgående gear.

Lader man passagerer og pakkenelliker bliver hjemme, viser Cupra dog, hvad den især handler om: rå kraft, forrygende fartressourcer og køreegenskaber af den slags, man mærker fra bagdelen og helt ud i fingerspidserne på det tommetykke læderrat. Styringen er så direkte og præcis, at man har en fornemmelse af at have hænderne direkte på forhjulene. Bremserne har bid og er lette at dosere, mens gearkassen med dobbeltkobling automatisk sørger for fremdriften.

 

Sportsligt interiør

Bag rattet er der generelt en dejlig atmosfære, selv om man selvfølgelig godt kan fornemme, at Leon i princippet stammer tilbage fra 2012, og det kan et facelift ikke ændre på. Den store skærm er til gengæld hurtig at betjene, sportssæderne med alcantara-indtræk støtter godt, og det lille sportsrat ligger perfekt i hånden.

Udvendigt er der bl.a. standardmonterede full LED-forlygter, 19 tommer fælge foruden det store arsenal af optiske virkemidler: røde bremsecalibre, specialkofangere, sorte sidespejle, mørke ruder og diverse spoilere. Alt sammen gør, at bilen skiller sig ud fra de normale Leon-modeller, men takket være firehjulstrækket er lige så let at køre.

 

 

Den perfekte pakkeløsning til den fartglade familiefar

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce