Den billigste høje Volvo XC40 gør det godt

Volvo XC40 er en sympatisk bil, og selv med den nye trecylindrede grundmotor på 156 hk er man godt med i trafikken. Foto: Jens Overgaard

Den billigste høje Volvo XC40 gør det godt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den nye trecylindrede grundmotor på 156 hk er en fin indgang til den høje Volvo XC40.

Menneskelige værdier tæller stadig i en mere højteknologisk bilverden. Det gælder i særdeleshed hos Volvo, hvor de tre bildesignere Thomas Ingenlath, Robin Page og Maximilian Missoni for nylig blev hædret for at have genskabt mærket med et nyt særligt skandinavisk design-dna.

Hvis du spørger undertegnede, er der ingen tvivl om, at den høje XC40, hvor der leges med de kantede former inde og ude, er en af de mest ikoniske af de genfødte Volvo'er, og en model, der følger en lang række af markante biler, lige fra P544 over 244 til S90, som også har deres helt egen charme.

SUV'en, der ligger i en klasse, hvor BMW X1 og X2, Audi Q2, Jaguar E-Pace og VW Tiguan er blandt konkurrenterne, har dog savnet en basis-benzinmotor. Men den er her nu i T3-modellen, der byder på en nyudviklet trecylindret 1,5-liters turbobenzinmotor på 156 hk.

Det er en model, som kan fås fra omkring 395.000 kroner i grundversionen, Base, men som i testbilen dog løber op i over en halv million kroner med en omfattende stribe ekstraudstyr.

Til sammenligning er beskatningsværdien ved erhvervsleasing med samme motor og Momentumudstyr 361.000 kroner.

Volvo XC40 Base T3 manuel
4 StjernerPris: 394.550 kroner.Testbilen: 526.357 kroner.

Beskatning XC40 T3 Momentum: 360.871 kroner.

Grøn ejerafgift, halvårlig: 1190 kroner.

Brændstoføkonomi: 13,0-14,1 km/l (WLTP).

CO2 pr. km: 160-174 gram.

Motor: Turbobenzinmotor på 1,5 liter.

Effekt: 156 hk.

Ydelse: 265 Nm/1850-3850 omdr.

Topfart: 200 km/t.

0-100 km/t.: 9,4 sekunder.

L/B/H: 4,43/1,86/1,65 meter.

Maks. påhængsvægt: 1600 kg.
Den høje Volvo i mellemklassen er praktisk, og den har sin helt egen udstråling. Foto: Jens Overgaard
Den høje Volvo i mellemklassen er praktisk, og den har sin helt egen udstråling. Foto: Jens Overgaard

Godt overblik

Det rokker dog ikke ved de indre værdier i XC40, der som bil er lige så regulær og robust, som formerne foreskriver, og med store praktiske aflæggerum, hvor der blandt andet er enorme dørlommer.

Du sætter dig direkte ind i kabinen, hvor overblikket på de andre medtrafikanter er godt.

Her har du også udsigt til et lodret stående instrumentbord, hvor den højtstående 9,3-tommer berøringsskærm dominerer.

Infotainment-anlægget fungerer fint, men er ikke altid lige let at betjene, selv om det er blevet bedre end i tidligere modeller.

Finish og kvalitet opleves på linje med de andre spillere i klassen, krydret med et skandinavisk tvist, som mest af alt oser af god og enkel stil.

Du sidder også meget regulært i kabinen med plads til at være høj i hatten for og agter, men bagagerummet på 460 liter er regulært og matcher klassen. De flervejs-indstillelige sæder støtter rimeligt, men sædekonstruktionen i den nye V60 stationcar fungerer dog langt mere ergonomisk korrekt - du sidder simpelthen bedre her. Samtidig har XC40 helt i tidens ånd en enorm C-stolpe og på den front en ditto blind vinkel.

XC40 har fra første fløjt været en letkørt bil. Det gælder også den nye basismodel, der fungerer intuitivt med letløbende styretøj, som dog er til den komfortable side, og klart klikkende gearskifte. Desværre kan man ikke tilkøbe automatgear til denne variant, hvilket er et stort minus.

Den nye motor med et moment på 265 Nm, leverer et flydende flow og passer fint til mellemklasse-SUV'en. En brændstoføkonomi på 13,0-14,1 km/l efter den nye mere retvisende WLTP-norm er lige i underkanten.

På vejen har du en bil, som er ganske komfortabel. Vi synes, at det høje tyngdepunkt kunne mærkes i de første modeller, men det virker, som om undervognen er blevet afstemt, så det opleves, som bilen har fået et bedre vejgreb og mere balance. Men det handler også om dækmonteringen.

Den høje infotaimentskærm, som vi kender fra andre Volvo-modeller, passer godt ind i bilens kantede design. Foto: Jens Overgaard
Den høje infotaimentskærm, som vi kender fra andre Volvo-modeller, passer godt ind i bilens kantede design. Foto: Jens Overgaard

Nødbremse i mørke

Det er klart, at den 150 hk D3-dieselmotor med et moment på 320 Nm eller sågar D4 med 190 hk er et mere passende valg, hvis du kører meget. XC40 D3 var med i feltet til kåringen af Årets Firmabil 2019.

Flere og flere privatbilister ser dog mod benzin-siden. Og her er XC40 med den nye motor et godt valg til en pris, som ikke er afskrækkende.

Basis-udstyret er med full LED-forlygter, seksvejs indstillelige sæder, nøglefri start og omfattende sikkerhedsudstyr, der blandt andet omfatter en nødbremse, der virker i mørke og ud over fodgængere og cyklister også kan opfange store dyr, er rimeligt.

Der er dog noget udstyr, som er basis i visse konkurrenter, som du betaler ekstra for her. Det gælder blandt andet adaptiv fartpilot, parkeringssensorer og Apple Carplay. Til gengæld er mulighederne for tilbehør stort, hvilket også afspejles på den yderligere liste af ekstraudstyr, som omfatter high performance-lydanlæg, delvist selvkørende funktioner med køassistent og sæder med kunstlæder.

Hvis du er interesseret, kan der dog være udfordringer. Volvo er nemlig ved at have udsolgt af modelårgang 2019, men der kan være enkelte biler, som stadig findes hos forhandlerne, lyder det fra importøren.

Der er mange biler i pipelinen, men de er solgt. Den gode nyhed er dog, at modelår 2020 produceres allerede fra uge 20. Importøren kender dog endnu ikke alle priser eller specifikationer for disse modeller.

De kantede linjer er også videre ført indendørs, hvor betjeningen er logisk og overskuelig. Foto: Jens Overgaard
De kantede linjer er også videre ført indendørs, hvor betjeningen er logisk og overskuelig. Foto: Jens Overgaard

Konklusion

Vi overgiver os til den charmerende Volvo XC40, som er et bud med både praktikalitet og personlighed i en klasse med fortsat skarpere konkurrence.

Startprisen er ikke urimelig, og den nye grundmotor gør det godt. Men prisen kan løbe op, hvis der skal pænt med det udstyr om bord, som man forventer i denne klasse.

Der kan dog ske ændringer med 2020-årgangen.

Den billigste høje Volvo XC40 gør det godt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce