Danske studerende i front med at køre langt på literen

De danske studerende fra DTU Roadrunners (tv.) vandt både at køre 374 km på en liter ethanol og i kategorien selvkørende biler. Her flankeret med nummer to (th.), som er fra TU München, og nummer tre fra Hochschule Offenburg. Foto: DTU

Danske studerende i front med at køre langt på literen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DTU henter guld for at køre 374 km/l i bil, der samtidig får medalje for at være helt selvkørende ved det store Shell Eco-marathon 2018 i London.

Usædvanligt langt på literen og helt selvkørende. Det er sjældent, at de to ting kan forenes.

Men det er tilfældet hos en gruppe studerende fra DTU i Lyngby, der hentede to guldmedaljer med hjem, da der for nylig blev holdt Shell Eco-marathon 2018 i London.

Her satte de studerede rekord i brændstoføkonomisk kørsel ved at køre 374 km/l i en bio ethanol-dreven bil.

Kort derefter kørte bilen, som den første nogensinde, en hel runde på banen fuldstændig autonomt. Det gav to førstepladser ved det store internationale arrangement med flere tusinde deltagere.

- Ved første gennemløb kørte vi 326 kilometer på literen, mens vores konkurrenter kom op på 337 kilometer. Så tidligt lørdag morgen begyndte vi at smøre leddene og briefe køreren ekstra grundigt, hvilket resulterede i, at vi lørdag satte ny banerekord med 374 kilometer på én liter bio-ethanol, siger Henning Si Høj, som afsluttede sin kandidat i automation og robotteknologi sidste år og nu fungerer som vejleder for DTU Roadrunners.

DTU's bil vandt således i kategorien "forbrænding", hvor holdet kørte længst på literen.

Dynamo, som bilen hedder, vandt også konkurrencen om bedste førerløse bil. Sejren skyldes til dels grundig forberedelse og en testbane, som de studerende havde til rådighed på DTU Lyngby.

- Vi havde heldigvis bygget softwaren til det førerløse system op fra bunden, så vi nemt kunne tilpasse bilen uventede ændringer, som forekom på banen i London. Fordi vi kendte programmet så godt, blev vi de første, som nogensinde har gennemført en hel omgang, uden at chaufføren rørte ved rattet under kørslen, siger Henning Si Høj.

Den meget økonomiske bil, der klarer 374 km/l, og som også selvkørende er på højt niveau, er døbt Dynamo. Foto: DTU
Den meget økonomiske bil, der klarer 374 km/l, og som også selvkørende er på højt niveau, er døbt Dynamo. Foto: DTU

Hårdt arbejde

Det var ikke helt mod forventning, at de studerende endte med at komme hjem med to priser. De fokuserede nemlig benhårdt på at gøre deres bil bedst i de to konkurrencer, som de vandt, men det var ikke uden udfordringer.

- Vi brugte hver eneste vågne time måneden inden konkurrencen på at optimere bilens brændstofforbrug og det autonome system. Vi installerede eksempelvis først det autonome system, efter konkurrencen om brændstofforbruget var slut, for at spare vægt, siger Henning Si Høj.

Konkurrencen er delt op i tre kategorier, der omfatter el, brint samt forbrænding, som dækker over biler, der kører på ethanol, benzin, diesel eller gas. Desuden er der en kategori for selvkørende biler.

Dette års DTU Roadrunners tæller også deltagere fra Grækenland, Polen, Tyskland og Schweiz på holdet. De studerende læser på DTU Elektro, Mekanik eller Management.

DTU her været med i en årrække og også tidligere hentet medaljer. Men kravene til teknik, bane og kørestil er løbende skærpet, og i år kom også selvkørende biler med.

Fra dansk side deltog også studerende fra Aalborg Universitet, hvor Aalborg Energy Team blev nummer to i kategorien for at køre længst på brint.

For DTU gælder det også om at se frem mod næste projekt:

- Vi har haft en utrolig engageret og dygtig flok studerende på holdet i år, som har brugt hinandens kompetencer på bedste vis. Så nu skal vi ud og rekruttere en ny flok studerende til næste års DTU Roadrunners, som er lige så engagerede i projektet, siger Henning Si Høj.

Softwaren til den selvkørende bil blev installeret, efter at brændstof-rekorden var i hus, og så kørte bilen en baneomgang, uden at chaufføren rørte rattet. Foto: Shell
Softwaren til den selvkørende bil blev installeret, efter at brændstof-rekorden var i hus, og så kørte bilen en baneomgang, uden at chaufføren rørte rattet. Foto: Shell

Danske studerende i front med at køre langt på literen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce