Danske ingeniører vil bygge superhurtig hybrid-racerbil

Ingeniørerne bag racerbilprojektet har foreløbig lavet en model med karrosseriet for den tresæders bil. Prototypen skal være klar i februar. Fotos: Benjamin Juul Abildgaard.

Danske ingeniører vil bygge superhurtig hybrid-racerbil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En gruppe ingeniører fra Skanderborg-firmaet Dansk Ingeniørservice arbejder på en hybrid racerbil, der skal sætte rekord på Nürburgring og Top Gears testbane.

Kom ikke og sig, at der ikke findes bilambitioner i Danmark. I hvert fald hos Dansk Ingeniørservice (DIS) i Skanderborg, hvor firmaets ingeniører arbejder målrettet på et projekt, der skal munde ud i en hybrid-racerbil, som ikke ligner andre.

Den skal ikke alene kunne accelerere 0-100 km/t. på under 2,0 sek. og klare manøvren med 0-200 km/t og bremse ned til 0 km/t igen på 10 sekunder eller mindre, den skal også have firehjulstræk, lukket cockpit og tre sæder - ud over at levere en rækkevidde på 400 km på vejene og 50 km i racetilstand. Og så skal den være den hurtigste bil på såvel Nürburgrings berømte Nordschleife samt det engelske bilmagasin Top Gears testbane.

Fakta
Racerbilen skal bilen kunne:Have firehjulstræk, tre sæder og et lukket cockpit.

Have et hk/kg forhold, der er større end 1.

Accelerere 0-100 km/t på under 2,0 sek. samt accelerere og bremse 0-200-0 km/t på 10 sek. eller mindre.

Være den hurtigste bil på Nürnburgrings Nordsløjfe og på Top Gears testbane.

Have en rækkevidde på 400 km ved kørsel på vejene og på 50 km på bane i racetilstand.

Have lav vægt, tyngdepunkt og inertimoment.

Fokusere på ydeevne frem for komfort.

Kunne opnå ovenstående på dæk, der er godkendt til offentlig vej.
Racerbilen skal kunne klare en acceleration 0-100 km/t på under 2,0 sek.
Racerbilen skal kunne klare en acceleration 0-100 km/t på under 2,0 sek.

Leverer 1502 hk

Foreløbig arbejder folkene bagved på en prototype, som skal være klar til det store Motorshow 2018 i Herning i februar. Bilen er udviklet med et hybrid-system med batteri, fire elmotorer og en Ford Ecoboost benzinmotor på 320 hk til 350 hk, som skal producere strøm til elmotorerne, mens den samlede systemeffekt lander på 1502 hk.

- Hvis vi byggede en ren elbil, ville batterierne være for tunge, og der ville være en øget brandfare. De tre sæder er med ud fra en betragtning om, at jo flere der kan være om bord, jo bedre, siger Benjamin Juul Abildgaard, der er projektleder for arbejdet med den nye bil.

Tanken er nemlig, at bilen senere skal kunne køre med passagerer om bord til Sportscar Event, der samler penge ind til kræftsyge børn, ved at tilbyde ture i superbiler på bl.a. FDM Jyllands-Ringen.

De kreative hjerner i firmaet fik idéen om at bygge bilen, efter at man her har udviklet en avanceret fireakset Formel 1-simulator. Og så var det nærliggende at gå skridtet videre og sigte mod en rigtig racerbil.

- Alle i huset er ingeniører. Vi kan godt lide fart, og personligt er det lidt af en drengedrøm at få lov til at bygge en racerbil, siger Benjamin Juul Abildgaard om projektet, hvor firmaet bidrager med materialer og medarbejderne med arbejdskraft.

Det hele handler om at styrke kulturen i firmaet og bringe mennesker sammen. Men der er både knowhow og begejstring at trække på, fortæller Benjamin Juul Abildgaard.

- Vi har mange slags ingeniører her i huset. Nogle har arbejdet med rallybiler og andre med bremsesystemer. Så vi supplerer hinanden godt.

Drivlinen skal opbygges med en benzinmotor på op mod 350 hk, som leverer strøm til batterierne, som den sender videre til de fire elmotorer.
Drivlinen skal opbygges med en benzinmotor på op mod 350 hk, som leverer strøm til batterierne, som den sender videre til de fire elmotorer.

Mange eksperter

Omkring 200 ingeniører, der kommer fra flere lande og spænder fra mekanik-, elektronik-, software-, hardware- og automationsingeniører bidrager til projektet, hvor omkring 15 er tættere på og meget dedikerede.

- Vi har sat os et mål, som er muligt at opnå, og så handler det også om at tænke ud af boksen, siger Benjamin Juul Abildgaard.

De elmotorer, som bruges, er således nogle, der normalt anvendes til at trække svævefly op i luften.

- Tanken er, at vi laver noget sammen. Vi køber råkomponenterne og arbejder selv videre på dem, for eksempel køber vi battericellerne og laver så batterierne ude fra dem, og vi får selv Ecoboost-motoren tunet op, siger Benjamin Juul Abildgaard.

Folkene bag håber, at bilen kan være køreklar til august eller september næste år.

Danske ingeniører vil bygge superhurtig hybrid-racerbil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce