Cupra bliver selvstændigt Seat-mærke

Cupra Ateca med 300 hk bliver den første rendyrkede Cupra-model. Senere følger varianter af Ibiza, Arona og den kommende nye Leon. Foto: Seat

Cupra bliver selvstændigt Seat-mærke

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

De sportslige Cupra-modeller bliver mere selvstændige og får eget forhandlernet.

De kendte bilmærker knopskyder med nye nichemærker som aldrig før, mens bilkøberne bliver mere individualiserede. Seneste skud kommer fra Seat, som nu udskiller de ekstra sportslige Cupra-modeller under eget navn. Modellerne, som skal repræsentere det ypperste fra det i forvejen sportsbetonede mærke, bygger på de eksisterede modeller, men får eget Cupra-logo.

Første model bliver Cupra Ateca, der lanceres senere i år og byder på ekstra styling og er udstyret med DSG-automatgear, firehjulstræk og den store 2,0-liters TFSI-motor på 300 hk, så bilen klarer 0-100 kilometer i timen på 5,4 sekunder og har en topfart på 245 kilometer i timen. Inden døre har modellen blandt andet digitalt cockpit, alcantara-læderindtræk og kabine med detaljer i aluminium og kulfiber. Med meldingen viser Seat også elbilen Cupra e-Racer med 680 hk.

En ny elektrisk Cupra e-Racer byder på hele 680 hk. Foto: Seat
En ny elektrisk Cupra e-Racer byder på hele 680 hk. Foto: Seat

Mellem mainstream og premium

De næste modeller, som strømlines efter det nye Cupra-koncept, bliver Ibiza, Arona og den kommende helt nye Leon, der lanceres til næste år. Men også den store syv-personers SUV, der er døbt Tarraco, og som kommer i år, vil formentlig komme med et Cupra-logo på fronten. Wayne Griffiths, der er salgs- og marketingchef hos Seat, forklarer filosofien til engelske Autoexpress:

"Vi prøver ikke på at være et premium-mærke. Vi vil placere os mellem mainstream og premium og på den måde appellere til kunder, som ikke er ude efter et klassisk mainstream-mærke, siger han.

Andre eksempler på lignende manøvrer er set hos for eksempel Fiat, som markedsfører Abarth. Andre som for eksempel Citroën er gået et skridt videre og har ikke alene udskilt DS som et selvstændigt mærke, men også udviklet helt separate modeller. Det skal ske for Volvos Polestar. Det er dog ifølge udenlandsk motorpresse uklart, hvad vej det VW-ejede Seat vil gå her. Fabrikken vil først og fremmest skabe et nyt og ekstra udgangspunkt for mærkets eksisterende modeller.

"Vi har ingen forhistorie at spille på. I stedet for vil vi have folk til at føle, at de er en del af "Cupra-stammen". Det skal ske på mange måder, både online, med events og med en Cupra-verden med tilbehør," siger Wayne Griffiths.

Det nye Cupra-mærke skal herhjemme ifølge FDM sælges fra fem deciderede Cupra-forhandlere.

Cupra bliver selvstændigt Seat-mærke

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce