Test. Mange vil elske en bil med en god stemning, og som man føler sig hjemme i. Sådan en bil er Citroën C3, og samtidig giver den virkelig meget værdi for pengene, selv om franskmanden langtfra er fejlfri.

Måske er det bare mig, men er mange biler ikke blevet så stive, at komforten er sat over styr. I en evig jagt på sportslige køreegenskaber har fabrikkerne nemlig sagt farvel til komfort og gjort bilerne så stålsatte, at den daglige tur giver alt for mange slag bagi.

Heldigvis er der råd forude. Det er franske Citroën C3, der kører frem med væg-til-væg-komfort, som ikke findes magen til i miniklassen. Rammer hjulene et bump, sluger de superbløde fjedre og støddæmpere forhindringen, som var det en gourmet-delikatesse og ikke en ondskabsfuld kloakrist. Det er fransk fjederkunst, når det er bedst og bestemt en charmerende del af livet bag rattet af en Citroën C3. At den danske importør samtidig har skræddersyet en række kampagnemodeller til det danske marked gør kun vognen endnu mere interessant.

Fakta

Citroën C3 1,2 Iconic 110Pris: 157.990 kr. plus lev.

Forbrug: 21,7 km/l

CO2 per km: 103 g

Motor: Benzinmotor på 1,2 liter med turbo

Hk: 110/5500 o/min.

Nm: 205/1500 o/min.

Topfart: 188 km/t.

0-100 km/t.: 9,3 sek.

4 stjerner ud af 6

Jeg tester C3 1,2 Iconic med benzinmotor og 110 hk til en pris af 157.990 kr., og udover at tilbyde klassens bedste komfort leverer den også en udstyrsliste så omfattende som udvalget af vine fra Bourgogne. Udstyret omfatter bl.a. den store syv-tommer-skærm med Apple Carplay, klimaanlæg, fartpilot, varme i forsæderne, elruder både for- og bag, mens alle C3-købere desværre skal betale 5500 kr. ekstra for automatisk nødbremse.

Motormæssigt er bilen også godt med, ja, faktisk er der masser af kræfter i den lille turbomotor til både hurtige overhalinger og rappe accelerationer. Hvis du ikke har så travlt, skal man nu heller ikke være nervøs ved at vælge samme udstyrsversion, men uden turbo. Her er der blot 82 hk at gøre godt med, men prisen er så også 23.000 kr. lavere. Men turbo-kræfterne passer bare helt perfekt til C3'ren og gør kørslen mere afslappet.

Det højere drejningsmoment gør også, at man ikke behøver at skifte gear så ofte. Det er en kærkommen nyhed, da den slaskede gearkasse med fem trin er blandt de ringeste på markedet og nærmest svarer til at røre i en stor gryde med bouillabaisse.

Omstændelig betjening

Nu er vi så i gang med nogle af de mindre heldige sider ved C3'eren. Lad os starte med betjeningen, der primært foregår via den store skærm. Det kan til tider være omstændeligt, at Citroën har fravalgt knapper, så skal man f.eks skrue op for varmen, må man først trykke på ikonet for klima og derefter trykke på pil op for mere varme. Til gengæld er jeg vild med de indvendige dørhåndtag, der er lavet som på en gammeldags kuffert til at trække dørene i. Husk også at bestille din C3 med de såkaldte Airbumps, der koster 3250 kr. ekstra, men får bilen til at se meget federe ud og minimerer chancen for buler.

Man sidder dejlig blødt i forsæderne, men omme på bagsædet og i bagagerummet er C3 blandt klassens mindre biler. Samtidig er det svært at løfte indkøbsposerne over den høje læssekant - det kræver lange arme og en stærk ryg. Materialekvaliteten virker også delvis tarvelig med uforsonlig plast.

Er den sjov at køre? Overhovedet ikke. Det er slet ikke C3'erens gebet, og det ved både bilen og dens skabere. Køreegenskabernes vægt på komfort har den svaghed, at Citroënen krænger voldsomt ved hurtig svingkørsel, og sammen med et lidt upræcist styretøj gør det, at dynamisk køreglæde er en by i fransk Polynesien. Alligevel lykkes det C3'ren at køre den hjem på masser af charme, udstyr og den kraftfulde og behagelig motor.

Attraktiv kampagnepris

Brødtekst

  • fyens.dk