Bussen til den velvoksne familie

Med en justerbar sædeopsætning kan der møbleres rundt indendørs. Foto: Christian Schacht

Bussen til den velvoksne familie

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Opel Vivaro Tourer har busformat og rigeligt med plads til mellem syv og ni om bord, men den er også rustik.

Størrelse tæller. I hvert fald når vi taler om transport for familien. Og lur os, om der ikke er mange familiefædre eller -mødre, der i ny og næ har drømt om en rigtig bus med højt til loftet og rigeligt med plads til børn, babygrej og BMX-cykler. Fortvivl ikke. Løsningen findes nemlig i de store varebilsbusser.

Det er biler, som ellers mest bruges af taxifolket og institutioner, men som godt kan være en mulighed for dig, som har måttet erkende, at de fleste modeller, som reklamerer med sæder til syv, kun har knebent med plads på især tredje sæderække. De mindste familieflyttere er i Citroën C4-Picasso-klassen, de næste i Ford Galaxy-størrelse, mens den største, mest gængse klasse for almindeligt kørekort blandt andet omfatter VW Multivan, Ford Tourneo, Mercedes V-Klasse og Opel Vivaro.

Opel Vivaro Tourer 1,6 Bi-Turbo 145 hk
Pris: 584.385 kroner plus levering.Testbilen: 711.592 kroner.

Vivaro fra: 470.685 kroner.

Grøn ejerafgift, halvårlig: 1580 kroner.

CO2 pr. km: 156 g.

Brændstofforbrug: 16,7 km/l (EU-norm).

Motor: Firecylindret dieselmotor på 1,6 liter.

Effekt: 145 hk.

Ydelse: 340 Nm/1750 omdr.

Acceleration: 10,9 sekunder.

Topfart: 183 km/t.

L/B/H: 500/196/197 cm.

3 stjerner
Opel Vivaro Tourer er et godt bud på en bil i busformat med regulær plads til fører og syv-otte passagerer, men den er også rustik som en varevogn. Foto: Christian Schacht
Opel Vivaro Tourer er et godt bud på en bil i busformat med regulær plads til fører og syv-otte passagerer, men den er også rustik som en varevogn. Foto: Christian Schacht

Højt op

Det er modeller, som er faldet 40.000-50.000 kroner efter den seneste afgiftsomlægning, men som stadig bevæger sig i de højere prismæssige luftlag. Det gælder også Opel Vivaro Tourer, som vi tester med 145 hk dieselmotor, og som koster 584.385 kroner, men ender på 712.000 kroner med testbilens ekstraudstyr. Den billigste model koster 471.000 kroner med det mere enkle Combi-udstyr og dieselmotor på 95 hk.

Lad os lige gå en tur omkring Vivaro, der kom på markedet i 2014 og er søstermodel til Renault Trafic, Nissan NV300 og Fiat Talento, der alle mest sælger som varevogne på gule plader. Vi griber fat i det store dørhåndtag, træder på det lille dørtrin og springer om bord og op i højden. Her er der godt udsyn over trafikken, hvor vi kan se langt og hen over de mange nye høje crossover-modeller.

Adgangen til bagsæderne klares nemt med skydedøren i højre side, som er suppleret med en mage til i den venstre, der er ekstraudstyr til 15.000 kroner. Det er noget, som kan anbefales og gør bilen langt mere fleksibel og trafiksikker, hvis der skal læsses børn af ved fortovskanten. Sidedørene glider let op og åbenbarer en kabine, hvor de fem bagsæder i testbilen er stillet op i formation over for hinanden som i et DSB-tog. De to forreste sæder kan nemlig drejes og er her vendt bagud, så man har snuderne rettet mod hinanden. Da der også er enkeltsæder foran, har vi her to sæder færre end i basisopstillingen, hvor der er tre sæderækker med tre pladser. De flytbare drejesæder i række to er ekstraudstyr til en snes tusinde kroner som giver en ekstra dimension, og som kan suppleres med et midterbord.

Instrumenteringen er rustik, og der mangler aflæggeplads. Infotainmentanlægget er gammeldags og langsomt. Foto: Christian Schacht
Instrumenteringen er rustik, og der mangler aflæggeplads. Infotainmentanlægget er gammeldags og langsomt. Foto: Christian Schacht

Solide sæder

Du sidder godt i sæderne, og et par børn, som var med til at teste bussen, var ellevilde over at komme frem som rockstjerner på VIP-tour, godt formummet bag de mørktonede ruder, som er ekstraudstyr til beskedne 600 kroner. Sæderne er velvoksne og solide. Dog godt hjulpet af læderbetræk, som løfter eksklusiviteten og er lettere at gøre rene, men som også løber op i bekostelige 30.000 kroner.

Alle bagsæder er forankret i en skinne i bunden. Det giver stor fleksibilitet og mulighed for at rykke sæderne frem, hvis der skal mere bagage om bord. I forvejen er bagagerummet enormt, og det gav stor frihed at kunne flytte sæderne, da vi prøvede at få en cykel om bord. Den store bagklap er dog svær at håndtere, her kan der være gevinst ved at vælge en todelt bagdør.

Lad os komme foran i førersædet. Da vi drejer nøglen, lyder der allerede susen fra dyserne på den kraftige kabinevarmer, som hurtigt sørger for, at det store rum bliver lunt. Og så af sted. Her er der ingen tvivl om, at Vivaro er født som en arbejdshest af en varevogn. I forhold til de mere personvognsagtige MPV'er og SUV'er skal du her virkelig koncentrere dig om at "køre" bilen. Rattet har en pæn frigang, det manuelle gearskift med seks gear er noget løst i koderne - automatgear findes ikke - og så skal du korrigere for vind og vejr. Det kunne vi konstatere ved passage af Vejlefjordbroen, hvor der virkelig skulle holdes fast i rattet. Her er en konkurrent som VW Multivan mere stabil, støjsvag og civiliseret i sin fremfærd. Vivaro Tourer-udgaven er dog dæmpet og mere civiliseret i forhold til de mere enkle Combi-versioner.

Foto: Christian Schacht
Foto: Christian Schacht

Hård plast

Du skal dog regne med et vist rumle- og støjniveau i kabinen, hvor instrumentering og finish er på det noget rustikke varevognsniveau med hård plast. Vi savnede i høj grad aflæggerum til telefon og småting, selv om der dog er et telefonrum med USB-ladestik lige under forruden. Multimedieanlægget er også noget antikvarisk med langsom og grynet grafik, og så koster navigationsdelen endda 20.000 kroner. Moderne sikkerhedsudstyr som vejstribealarm, advarsel for blinde vinkler eller nødbremse skal du kigge længe efter. B-stolpen i højre side giver også i visse tilfælde en blind vinkel, så du kan blive nødt til at strække hals.

På vejen fornemmer du også, at der er tale om en bus frem for en mere klassisk personbil. Det høje tyngdepunkt mærkes i sving og ved nedbremsninger, hvor vi er langt mere i bevægelse. Det betyder, at vi helt naturligt kører mere forsigtigt og dermed afstressende. Det gode overblik giver da også bedre mulighed for at læse trafikken. Den 1,6 liters dieselmotor med biturbo, 145 hk og et moment på 340 Nm ved 1750 omdrejninger er voksen nok til at flytte bilen. Der findes også en Eco-knap, som dog gør bilen direkte bovlam og nærmest farlig ved overhalinger. Den har givetvis en funktion, når du kører lige ud på motorvejen.

Det teoretiske forbrug på 16,7 km/l efter EU-normen lyder ikke så tosset endda. Men her koster blandt andet motorvejsfart dog også på dråberne for den høje og kantede bil med en køreklar vægt på 1923 kg. Til gengæld må du have to ton på krogen. I den sammenhæng lyder en basismotor på bare 95 hk alt for spagfærdig. Her passer versionen på de 145 hk bedre, men en mellemløsning kan være med 125 hk.

Adgangen til bagsæderne klares nemt med skydedøre i siden. Den ekstra dør i venstre side er merprisen værd. Foto: Christian Schacht
Adgangen til bagsæderne klares nemt med skydedøre i siden. Den ekstra dør i venstre side er merprisen værd. Foto: Christian Schacht

Konklusion

Hvis du har behov for plads i lange baner og regulære siddepladser til syv, kan Vivaro være en valgmulighed. Men den er også et definitivt valg, da du så vælger praktikalitet frem for køreoplevelse. Da vi er i varevognsklassen, er der langt mere forskel på modellerne, end hvis du ser på en mere klassisk personbil. De ligger cirka i samme prisleje, men der er forskel på udstyret. Så hvis du tænker på en busbil til familien, kræver det i højere grad end normalt, at alle, der skal køre bilen, får prøvet den, før I køber.

Bussen til den velvoksne familie

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce