Oktober måneds indregistreringer tilbage på højt niveau, men bærer tydeligt præg af turbulensen omkring de nye afgifter.

Den megen uro omkring afgifter satte helt naturligt sit præg på bilsalget i oktober. Med nye nummerplader på mere end 18.500 biler, hvilket er 1.500 biler over samme måned i fjor, er salget dog igen inde i en god gænge.

Der er dog ingen tvivl om, at der også er tale om en ketchup-effekt, fordi der har været et opsparet behov fra september, hvor salget med magre godt 14.000 biler lå underdrejet, mens politikerne arbejdede på at lande en aftale om nye afgifter.

Top 20 over bilsalget i oktober

1. VW Golf: 7402. VW Up: 634

3. Peugeot 208: 601

4. Nissan Qashqai: 580

5. Toyota Yaris: 476

6. Toyota Aygo: 473

7. VW Passat: 447

8. Citroën C1: 408

9. Hyundai i10: 390

10. Skoda Citigo: 377

11. Skoda Octavia: 369

12. Peugeot 308: 341

13. Peugeot 3008: 322

14. Opel Insignia: 318

15. Peugeot 2008: 316

16. VW Touran: 310

17. Opel Karl: 308

18. Kia Picanto: 282

19. Suzuki Baleno: 261

20. Opel Astra: 255

Kilde: De Danske Bilimportører

Top 20-listen for oktober byder da også på en meget bred vifte af modeller. Således blev der solgt mange mikrobiler frem til omlægningen til de nye afgifter 3. oktober, hvor det blev meldt ud, at en række af modellerne ville stige markant. Mikrobilerne har dog ikke ryddet salgslisten, tværtimod er det de større biler, som dominerer. Eneste undtagelse er VW Up, der altid ligger højt, mens Toyota Aygo, der ellers havde udsigt til at stige, ikke ligger højere end i august.

Efter skæringsdatoen er der til gengæld blevet indregistreret en række af de større modeller, hvor der var en klar fordel ved at vente. På leasing-fronten har der været usikkerhed det meste af måneden, så derfor har både privat- og erhvervsleasing ligget underdrejet.

 

Golf er nummer et

VW satte sig tungt på salgslisten for oktober, hvor Golf, der som mellemklassemodel har mærket effekten af afgiftsnedsættelsen med prissænkninger på 25.000 kr., ligger som nummer et. Netop Golf er efter en række pris- og udstyrsjusteringer blevet et mere attraktivt alternativ til en koncernfætter som Skoda Octavia. Her har der i oktober dog også været en del efterleveringer af modeller, der blev bestilt i september.

Gunni Mikkelsen, som er direktør for De Danske Bilimportører, konstaterer også, at oktober måned var usædvanlig.

- Oktober blev naturligvis også påvirket af de nye afgifter. De første to dage af måneden, inden det nye lovforslag om bilafgifterne og reglerne for leasing blev fremsat, blev der solgt og leveret en del biler som typisk ville stige i pris, det blev til knap 4.000 ud af oktobers ca. 18.500 biler. Fra den 3. oktober og måneden og ud er der blevet solgt og leveret de mange biler, som med de nye afgifter er blevet mere attraktive, siger Gunni Mikkelsen, der nu ser frem til, at bilforhandlerne får mere ro.

- Vi havde gerne været foruden de seneste 10 ugers offentlige debat om nye bilafgifter og den betydelige usikkerhed, som den resulterede i blandt både køberne og forhandlerne. Men efter lovforslaget blev fremsat den 3. oktober er der skabt ro om priserne, mens der fortsat er nogen usikkerhed omkring de endelige konsekvenser for leasingmarkedet og dermed endnu ikke det samme udbud af muligheder. Salgstallene ser nu positive ud, og vi forventer en stigning i efterspørgslen og et stabilt marked i den kommende tid, siger Gunni Mikkelsen.

Større biler og mere udstyr

Selv om salgslisten er noget broget, forventer Gunni Mikkelsen, at vi nu vil se konsekvensen med lidt større biler og mere udstyr.

- De nye bilafgifter vil få kunderne til at se på lidt andre typer biler end hidtil. Erfaringen fra de seneste afgiftslettelser viser, at kunderne holder deres bilbudget, så med generelt lavere afgifter forventer vi fokus på de lidt større biler samt mere udstyr, og med de nye bilafgifter kan det bedre betale sig at købe en bil, der kører langt på literen. Derfor forventer vi også en drejning i retning af mere miljøvenlige biler, samt at sikkerhedsudstyr vil blive prioriteret højere, siger Gunni Mikkelsen.

  • fyens.dk