Bilen, der nægter at være som de andre

: Praktikaliteten er stor i XV, der ikke bare ser ud af noget, men vitterligt kan begå sig i terrænet.

Bilen, der nægter at være som de andre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den nye Subaru XV er blevet mere civiliseret, uden at det går ud over mærkets dna. Boxermotoren med CVT-gearkasse kræver dog tilvænning og gør bilen uharmonisk.

Det er ikke let at være firstmover. Her tænker vi hverken på økologiske landmænd eller byens første baristaer. Det handler om de høje biler og bølgen af suv'er samt de mere letbenede crossovere, der ruller ind over os i disse år.

Længe før det kom så vidt, havde ingeniørerne hos Subaru i årevis nemlig bygget høje, solide biler, der ikke alene byder på noget så eksotisk som permanent symmetrisk firehjulstræk, men også er drevet af boxermotorer på både benzin-og dieselsiden. Det var kantede køretøjer, som mere lignede entreprenørmateriel end eventyrbiler, og som bortset fra den vilde Impreza WRX rallybil med en hækspoiler på størrelse med et surfbræt henvendte sig til købere med en udpræget interesse for tekniske detaljer.

Det vendte med den mere ungdommelige XV-model, som kom på banen i 2011 og blev lanceret i Baltikum, hvor mærket har fået et stort marked hos de lokale, der ikke kender forhistorien og i øvrigt bruger terrænegenskaberne til at forcere områdets hullede veje, som kan være udfordrende. Nu blæser vinden samme vej som Subaru, og mærket er i disse år i gang med en stor omstilling, som skal give bilerne en bredere appel, uden at de mister deres særkende.

Første model er den nye XV, som senere følges af nye generationer af Forester og Outback, der alle bygger på den samme nyudviklede globale platform, som også skal kunne tackle eldrift.

Fakta
Subaru XV 2,0i Summit CVT

Pris: 464.800 kr. plus lev.

XV 1,6i Base CVT fra 299.900 kr.

Grøn ejerafgift: 1.570 kr. halvårligt.

CO2 pr. km: 155 g.

Brændstofforbrug: 14,5 km/l (EU-norm)

Motor: Firecylindret boxermotor på 2,0 l.

Effekt: 156 hk.

Ydelse: 196 Nm/4.000 omdr.

Acceleration: 10,4 sek.

Topfart: 194 km/t.

4 stjerner ud af 6
: Interiøret har et elegant asiatisk anstrøg. Materialekvaliteten er på et pænt niveau og virker, som om den kan holde til mange års brug.
: Interiøret har et elegant asiatisk anstrøg. Materialekvaliteten er på et pænt niveau og virker, som om den kan holde til mange års brug.

Kunstfærdige instrumenter

Vi tester XV med 2,0 liter boxermotor på 156 hk, topudstyret Summit og Linartronic CVT-automatgear til en samlet pris af 465.000 kr. plus levering. Den fås også som grundmodellen Base med 1,6-liters boxermotor på 114 hk og Linartronic-gearet, som nu er standard i alle XV-modeller, fra 299.900 kr. Det betyder, at XV blander sig med fornyet kraft i en klasse, hvor bl.a. modeller som VW Tiguan sælger godt.

Den nye XV ligner forgængeren, der også havde en blød forende og en kantet afslutning. Den er dog blevet større på alle ledder og mellem akslerne. XV er stadig en regulær bil, som du sætter dig direkte ind i. Her møder du en instrumentering, der med sin lagkageopdeling og stilige layout minder om den japanske papirfoldekunst origami kombineret med et hightech display. Det gør sig meget godt, mens finishen er mindre rå og de nubrede overflader mere bløde og lækre end XV i første generation.

Vi er dog ikke på niveau med Tiguanen, men sidder til gengæld med en fornemmelse af, at delene er skabt til at få bank og bare blive brugt, så de også fungerer og ser rimeligt friske ud i næste årti. Vi har også ros til den centralt placerede otte-tommer berøringsskærm med klar grafik samt Apple CarPlay, som betyder mere og mere i nye biler. Med en frihøjde på 22 cm og terrænfeatures som X-Mode, der øger trækkraften i terrænet, og Hill Descent Control, som hjælper med turen ned ad bakker, er der ingen tvivl om, at XV har en stor force uden for alfarvej.

På asfalten fører vores japanske ven sig meget civiliseret og komfortabelt frem, og huller i vejen glattes nænsomt ud med samme elegance, som et fad med frokostsushi normalt svinges ind på bordet foran et hold sultne gæster.

Boxermotoren på 156 hk er livlig, men CVT-gearkassen får den trods fintuning op i omdrejninger i de lave gear.
Boxermotoren på 156 hk er livlig, men CVT-gearkassen får den trods fintuning op i omdrejninger i de lave gear.

Op i omdrejninger

Der er dog et aber dabei: Ingeniørerne hos Subaru sværger nemlig til den remdrevne Linartronic CVT-gearkasse, der trods fintuning gennem årene kræver tilvænning. Den har nemlig den indbyggede svaghed, at motoren pisker op i omdrejninger i de lave gear. Så du skal have en speederfod så let som en fjer, når du starter i et lyskryds for ikke at optræde som fartbølle, hvor motoren er oppe på de høje tangenter gennem de første par gear, før den falder til ro i et fornuftigt leje.

Efter nogen tilvænning lærer du at styre speederfoden og nærmest surfe på de høje omdrejninger, som kan modereres. Det er en noget speciel kørestil i den ellers omdrejningsvillige boxermotor, der med et officielt forbrug på 14,5 km/l heller ikke ligefrem imponerer.

På vejen opleves XV som en bil i klar balance, hvor du følger vejens sving med samme sikkerhed som noget, der nærmer sig en stor stationcar frem for en firehjulstrukket suv. Det er godt hjulpet af torque-vectoring, som tilpasser trækkraften til alle hjulene optimalt. Samtidig giver det symmetriske firehjulstræk, hvor transmission, kardanaksel og det bagerste differentiale ligger på lige linje bag motoren, en fin vægtfordeling. Godt hjulpet af den kompakte og flade motor, der med en lav placering sænker tyngdepunktet. En bil som VW Tiguan er dog stadig mere køreglad og præcis, mens de fleste af konkurrenterne også er mere stabile ved motorvejsfart.

Subaru XV i nyeste aftapning ligner første generation. Men den er kommet mere i takt med tiden og er blevet mere civiliseret. Fotos: Jens Overgaard
Subaru XV i nyeste aftapning ligner første generation. Men den er kommet mere i takt med tiden og er blevet mere civiliseret. Fotos: Jens Overgaard

Pænt med plads

Rummeligheden for de ombordværende kan vi ikke sætte en finger på. Her er godt med luft både for og agter. Bagagerummet er med sine 380 liter dog noget knebent. Grundmodellen Base har det mest elementære udstyr, som bl.a. omfatter en sikkerhedspakke med nødbremse, adaptiv fartpilot og linjevogter. Fra næste udstyrsniveau, Ridge, er der dog mere sikkerhedsudstyr og full LED-forlygter.

Udstyret har altid været omfattende og en del af chokoladesiden i bilerne fra Subaru. Vores testbil har da også bl.a. elektrisk glassoltag, lædersæder og nøglefri start. På bundlinjen står en bil, som ikke ligner mængden. Men du skal også ville den. Og gearkassen kan være det afgørende for en bil, der ellers byder på mange gode kvaliteter, men stadig er et valg, som appellerer til få.

Subaru XV i nyeste aftapning ligner første generation. Men den er kommet mere i takt med tiden og er blevet mere civiliseret. Fotos: Jens Overgaard
Subaru XV i nyeste aftapning ligner første generation. Men den er kommet mere i takt med tiden og er blevet mere civiliseret. Fotos: Jens Overgaard

Bilen, der nægter at være som de andre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce