Beskeden gevinst ved hybridteknologi i finpudset Kia Sportage

Kia Sportage er en af de smartere høje biler. Varianten med stor dieselmotor og firehjulstræk lanceres som mild hybrid med 48 volt-system. Foto: Jens Overgaard

Beskeden gevinst ved hybridteknologi i finpudset Kia Sportage

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vi tester den faceliftede høje Sportage, hvor Kia debuterer med 48-volts diesel-hybridmotorer. Desværre er gevinsten af den nye teknik ganske beskeden.

Høje biler har medvind. Det betyder, at bilfabrikkerne lægger alle kræfter i på den front. Det gælder også hos Kia, som nu efter tre år på banen er klar med et mindre facelift til Sportage, der ikke alene får en opgradering, men også et nyt motorprogram som følge af nye EU-krav.

Sportage, der er en konkurrent til blandt andet VW Tiguan, debuterer også som den første i Kia-Hyundai-koncernen med et 48-volts hybrid-system, hvor et batteri og en elmotor giver et boost ved accelerationen og er med til at spare på dråberne i en såkaldt "mild hybrid". Systemet, hvor batteriet lades op under nedbremsning, er mere effektivt end de kendte 12-voltsystemer.

Kia Sportage 2,0 CRDI MHEV GT-line Aut 4WD
3 STJERNERPris: 466.798 kroner.C02: 153 gr. pr. kilometer.

Grøn ejerafgift: 2560 kroner halvårligt.

Forbrug: 17,2 km/l.

Motor: Dieselmotor på 2,0 liter og elmotor.

Ydelse: 185 hk.

Effekt: 400 Nm/1750-2750 o/min.

Topfart: 201 km/t.

0-100 km/t.: 9,5 sekunder.

L/B/H: 449/189/165 cm.
Sportage er praktisk, men batteripakken i hybridversionen tager noget af bagagerumspladsen. Foto: Jens Overgaard
Sportage er praktisk, men batteripakken i hybridversionen tager noget af bagagerumspladsen. Foto: Jens Overgaard

16 hk elmotor

Foreløbig er det kun i highend-modeller som Audi A8, der er kommet som 48-volt-hybrider, men her har Kia-Hyundai-koncernen foreløbig lagt sig i spidsen blandt mainstreammærkerne med teknologien.

Ifølge Kia vil den milde hybridteknologi i modellen sænke brændstofforbruget med fire procent. Den lanceres i første omgang i topmodellen 2,0 CRDI MHEV GT-line Aut 4WD. Bag det lange navn gemmer sig en dieselmotor på 185 hk, et moment på 400 Nm, firehjulstræk og det nye sportslige GT-udstyr, som rulles ud over det meste af Kia-programmet.

Maskineriet hjælpes af en elmotor på 12 kW svarende til 16 hk. Testbilen koster 467.000 kroner. Men den billigste Sportage kan fås fra 302.000 kroner for basismodellen Advance med en 1,6-liters benzinmotor på 132 hk og forhjulstræk.

Interiøret er noget dystert. Men finish og funktionalitet er i orden. Foto: Jens Overgaard
Interiøret er noget dystert. Men finish og funktionalitet er i orden. Foto: Jens Overgaard

Pænt overblik

Som udgangspunkt er Sportage en ganske trendy bil at skue, og med sit nærmest Porsche-lignende hajgab af en front har den en anderledes attitude end de fleste af mærkets andre mere underspillede modeller.

I klassisk SUV-stil har du stor frihøjde, pænt overblik i trafikken og højt til loftet i kabinen, hvor der er pænt med plads for og agter, mens bagagerummet på 439 liter er i orden uden at være prangende. Her tager batteripakken, som er en del af hybridopsætningen, noget plads i liter i forhold til en anden Sportage med diesel, som kaperer 480 liter, mens benzinudgaverne, der ikke skal have plads til en tank med ad blue, som mindsker forureningen, klarer 503 liter.

Du oplever en bil, som er stabil og ligger godt på vejen, men hvor du samtidig mærker, at vi har et højt tyngdepunkt. Her kører og styrer klassemesteren VW Tiguan bedre og mere personvognsagtigt både i de for- og firehjulstrukne versioner. Men den er også 50.000 kroner dyrere, når vi taler om den billigste version. En firehjulstrukket Tiguan med 190 hk og automatgear koster hele 80.000 kroner mere end Sportage.

Hybridteknologien lanceres i første omgang i topmodellen, mens de forhjulstrukne diesel- og benzinvarianter følger. Her klarer testbilen på papiret 17,2 km/l beregnet efter WLTP-normen, hvilket er fint.

Vi landede på omkring 14,5 km/l efter en uge med meget motorvejskørsel. Det bliver dog først interessant, når teknologien kommer i de mindre varianter. I det daglige mærker du ikke meget til hybridteknologen, som nærmest kun bliver synlig, når et display med energiflow hentes frem.

TomTom-navigationen med storbykort, hvor du kan se markante bygninger aftegnet, fungerer glimrende. Foto: Jens Overgaard
TomTom-navigationen med storbykort, hvor du kan se markante bygninger aftegnet, fungerer glimrende. Foto: Jens Overgaard

Flere funktioner

I modsætning til de mere udbredte, rendyrkede hybridbiler fra for eksempel Toyota kan bilen ikke køre en kort strækning på et par kilometer på ren strøm. Det 48 volts batteri på 0,48 kWh fungerer også med ny start-stop-funktion, mens bilen er i bevægelse. Hvis batteriet er tilstrækkelig opladet, standses forbrændingsmotoren automatisk ved deceleration i gear og ved opbremsning og startes igen, når føreren træder på speederen. Det oplevede vi dog sjældent.

Dieselmotoren med et moment på 400 Nm har kraftoverskud til det meste, og automatgearet på syv trin skifter blødt og glidende. Vi oplevede dog en række tilfælde, hvor trækkraften kortvarigt forsvandt under nedgearing.

De mange tyske ingeniører i koncernen har sat deres præg på Kia, hvor interiøret opleves meget indbydende trods den noget mørke fremtoning i modellen, hvor faceliftet ellers mest omfatter detaljer som nye farver og trim, men også muligheden for avanceret udstyr som blandt andet den nye rammeløse storskærm på otte tommer, around view-kamera, elektronisk p-bremse og adaptiv fartpilot.

Det i forvejen pæne grundudstyr, der blandt andet har infotainment med storskærm indeholdende DAB Plus-radio med Apple CarPlay og navigationsanlæg, sædevarme i for- og bagsæder samt træthedsregistrering, er her som nævnt udvidet med GT-line, der byder på el-indstillelige lædersæder og en række finish-detaljer.

Automatisk nødbremse koster dog 15.000 kroner ekstra, hvilket er under al kritik i så dyr en bil.

Konklusion

Kia Sportage er både smart og praktisk. Prisen er o.k., men i forhold til konkurrenterne er der ikke tale om et slagtilbud.

Det er et minus, at nødbremse ikke er standardudstyr.

Det er svært at gennemskue effekten af mild hybridteknologien. Her giver det mere mening, når den rulles ud i de mindre motoriseringer med forhjulstræk.

Beskeden gevinst ved hybridteknologi i finpudset Kia Sportage

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce