BMW på Mercedes-AMG-jagt i de højere luftlag

De nye mest voldsomme udgaver af X3 M Competition og X4 M Competition klarer 0-100 km/t på 4,1 sek. Foto: BMW

BMW på Mercedes-AMG-jagt i de højere luftlag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nye voldsomme BMW X3 M- og X4 M-modeller leverer 480 hk og hele 510 hk i en Competition-version.

Det virker nærmest naturstridigt at presse de stadigt mere kraftfulde motorer i de høje SUV'er og crossovere. Men strømmen af sportslige modeller fortsætter støt, og hos BMW, der har de hurtige og sporsikre M-modeller som en mærkesignatur, er det helt naturligt at opgradere med en overbygning.

Det sker med de nye X3 M- og X4 M-modeller, som går lige i haserne på for eksempel Mercedes-AMG GLC 63 og GLC 63 Coupé, der leverer 367 hk, 476 hk eller 510 hk. Det bliver den mest kraftfulde motor nogensinde i en BMW M-model.

Her er tale om en nyudviklet 3,0-liters motor med Twinpower Turbo, der yder 480 hk, mens den endnu vildere M Competition-version med biturbo yder 510 hk. Begge har et moment på 600 Nm.

Både X4 M Competition og X3 M Competition henter 510 hk fra den 3,0 liters sekscylindrede Twinscroll turbomotor. Foto: BMW
Både X4 M Competition og X3 M Competition henter 510 hk fra den 3,0 liters sekscylindrede Twinscroll turbomotor. Foto: BMW

Hele pakken

De mange kræfter overføres til hjulene gennem den otte-trins Steptronic automatgearkasse med Drivelogic, der hjælper med at overføre momentet mest effektivt. Den spiller sammen med det nye M xDrive firehjulstræk, der debuterede i X5, som kom på banen i fjor.

Det giver nok saft til, at M-versionerne begge klarer 0-100 kilometer i timen på 4,2 sekunder og Competition-udgaverne gør det 4,1 sekunder. Både X3 M og X4 M har som udgangspunkt baghjulstræk, men de kan hurtigt få alle fire poter med. Her fremhæver BMW, at samspillet mellem M xDrive-firehjulstrækket og det aktive M differentiale på bagakslen fordeler motorkraften optimalt mellem de fire hjul for at få en optimal trækkraft og retningsstabilitet.

I bedste M-ånd er der tre indstillinger af adaptive støddæmpere, der går i spænd med M-styretøj og - bremser samt 20-tommer M-letmetalfælge og M-udstødning.

Inden døre er der sportssæder og M-instrumentering, som matcher det ydre. Foto: BMW
Inden døre er der sportssæder og M-instrumentering, som matcher det ydre. Foto: BMW

Praktiske kraftkarle

Samtidig byder modellerne på sportssæder, læderindtræk, M-instrumentering, ekstra højttalere og navigationsanlæg. Senere følger en M-kulfiber-eksteriør pakke med elementer i kulforstærket plast. De høje modeller byder sågar på 525-550 liters plads i bagagerummet og mulighed for at trække 750/2500 kg uden og med bremser.

De heftige BMW-modeller lander herhjemme til sommer. Danske priser og udstyr kendes endnu ikke.

BMW på Mercedes-AMG-jagt i de højere luftlag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce