BMW lufter ny elektrisk crossover

Den kommende elektriske BMW iNext begynder at tage form. Den bliver testet under ekstreme forhold i Sverige. Foto: BMW

BMW lufter ny elektrisk crossover

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den høje elektriske BMW iNext, som kommer i 2021, er i gang med omfattende test.

Der er tryk på alle de elektriske kedler i bilindustrien. Det gælder også hos BMW, som har ført sidste års iNext-koncept så meget videre mod virkelighed, at bilen nu testes i polarkulde i BMW Groups eget testcenter i Arjeplog i Nordsverige. Det viser halvformummede billeder af en prototype.

Den mere end fem meter lange og 1,6 meter høje bil er større end BMW X5 og skal konkurrere mod for eksempel Audi e-tron og Mercedes EQC, når den kommer i 2021.

Der spekuleres i, at bilen får et endog meget kraftigt batteri, så rækkevidden vil kunne være betragtelig.

BMW'en bygger på en ny elbilplatform, som også skal bære den mindre elektriske BMW i4, der ligeledes kommer i 2021.

Allerede i 2020 vil den høje iX3 dog være på banen.

BMW iNext minder om konceptbilen fra i fjor, men bagdørene og frontgrillen er ændret. Foto: BMW
BMW iNext minder om konceptbilen fra i fjor, men bagdørene og frontgrillen er ændret. Foto: BMW

Hård test

Det er ikke tilfældigt, at de nordlige egne med kulde, is og snedækkede veje er rammen for testen.

Den lave friktion på sne og is betyder, at samspillet mellem firehjulstrækket og de elektroniske støttesystemer kan testes under langt mere ekstreme forhold end normalt. Den til tider meget ujævne og ru overflade er også et godt udgangspunkt for test af undervogn og affjedring.

I samme ombæring bliver elmotoren, højspændingsbatteriet og kølesystemet testet i den nordiske vinterkulde. Her handler det om at udvikle et effektivt energistyringssystem og klimaanlæg, som fungerer under de forhold, uden at rækkevidden påvirkes for meget.

Det er dog klart, at vægtfordelingen er anderledes i en elbil. Derfor gør BMW også meget ud af at fortælle, at styringen og bremsesystemet også fintunes under en række forskellige forhold. Den energi, der kan opsamles ved nedbremsning, varierer således under forskellige kørselsforhold. Derfor testes BMW iNext både på snedækkede grusveje som tør asfalt og spejlblank is.

BMW Group, der også omfatter Mini og Rolls-Royce, har en stribe elektrificerede modeller på banen. I 2025 skal der være mindst 25 af slagsen, hvor mindst 12 er fuldt elektriske.

Den nye elbil lanceres i 2021 og ventes at få en rækkevidde på op til 700 kilometer. Foto: BMW
Den nye elbil lanceres i 2021 og ventes at få en rækkevidde på op til 700 kilometer. Foto: BMW

BMW lufter ny elektrisk crossover

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce