BMW i8 nu som topløs model

BMW i8-familien omfatter nu både en coupé og en roadster, mens de sportslige plug-in-hybrider har fået flere hk. Foto: BMW

BMW i8 nu som topløs model

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Plug-in-sportsvognen BMW i8 kommer nu som roadster og får flere hk og længere rækkevidde på ren el.

Køreoplevelsen får en ny dimension, når den strømlinede BMW i8 plug-in-hybridsportsvogn nu kommer som roadster med fri udsigt til naturen. Den vævre BMW, der ligesom coupéen har saksedøre, er netop vist på den store biludstilling i Los Angeles, hvor der må siges at være et marked for den slags biler.

Med den nye model har BMW samtidig opgraderet i8'eren, der drives af en benzinmotor og en elmotor i fællesskab, og kan lades op ved en ladestander eller stikkontakt. Elmotorens ydelse stiger fra 105 hk til 143 hk, mens den 1,5 liters benzinmotor fortsat yder 231 hk, hvilket giver en ny samlet systemydelse på 374 hk. Det rækker til en acceleration 0-100 km/t. på 4,4 sek. og 4,6 sek. for coupé og roadster, mens topfarten er begrænset til 250 km/t for begge.

Bilen er altså ikke blevet hurtigere, til gengæld giver det større batteri en længere rækkevidde på ren el, så den nu er på henholdsvis 53 km og 55 km i den åbne og lukkede version - det er 18 km mere end forgængeren.

Den noget akademiske EU-testcyklus brændstoftal for den type biler fortæller, at den åbne klarer 52,6 km/l og den lukkede 47,6 km/l. Men det kræver altså, at du holder bilen opladet og undlader lange ture på især motorvej. Den nye roadster, som vi synes er meget vellykket i designet, har et elektrisk stoftag, der kan rulles ned eller op på 15 sekunder ved hastigheder op til 50 km/t., og der er plads til 100 liter bagage mellem taget og sæderne i 2+2 bilen, hvor to børn kan knibe sig ind på bagsædet.

Begge modeller har saksedøre. Foto: BMW
Begge modeller har saksedøre. Foto: BMW

Beskeden mervægt

Helt naturligt har BMW's ingeniører måttet forstærke karrosseriet for at kompensere for det manglende tag. Det trykker badevægten med ekstra 60 kg, så roadsteren lander på 1.595 kg, hvilket dog er en beskeden mervægt for en åben bil. Mærket lover fortsat sportslige køreegenskaber. Det er godt hjulpet af systemer som dynamiske støddæmpere og 20 tommer hjul. Inden døre byder BMW bl.a. på interiør med læderstue og mulighed for bl.a. head-up-display, mens der kan suppleres med forlygter, der har laserlys.

Danske priser er endnu ikke oplyst. Men den nuværende model koster fra godt 2.785.000 kr.

I8 roadster har et stoffoldetag, der kan foldes ned og op på 15 sekunder. Foto: BMW
I8 roadster har et stoffoldetag, der kan foldes ned og op på 15 sekunder. Foto: BMW

BMW i8 nu som topløs model

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce