Audi har samlet sine vildeste ideer i den nye A8

Vi tester den nye Audi A8, hvor alt stort set er nyt, og som endda har en helt ny typebetegnelse, A8 50 TDI. Det er ensbetydende med sekscylindret dieselmotor og 286 hk. Foto: Christian Schacht

Audi har samlet sine vildeste ideer i den nye A8

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Test. Den nye Audi A8 holder sin meget konservativ stil uden revolutioner. Til gengæld er næsten alt andet på bilen helt nyt, og meget af teknikken finder vej til bl.a. de kommende A7- og A6-modeller.

Den, der lever skjult, lever godt, siger et mundheld. Men hvad pokker stiller man op som respekteret bestyrelsesformand, succesfuld iværksætter eller måske snarere nyvalgt minister, hvis man har hang til luksuriøs transport, men hader at vække opsigt?

Svaret kunne være den nye Audi A8, for selv om den helt nye generation har fået en mere pågående front med større grill og smallere lygter, bredere skærme og et lygtebånd agter, er der en klar linje fra den første luksus-Audi, kaldet V8, over den første A8 fra 1994 til dagens helt nye A8.

Den store ministerlimousine er stadigvæk det konservative indslag i klassen, når det gælder design, men ellers har Audi samlet sine vildeste, smarteste og friskeste ideer i det nye flagskib, der naturligvis befinder sig i klassen, hvor BMW 7-serie og Mercedes S-klasse huserer.

Vi tester modellen i versionen Audi A8 L 50 TDI Quattro. Ja, vi skal til at vænne os til nye typebetegnelser, fordi Audi, startende med den nye A8, fremover benytter sig af tocifrede talkombinationer. På det gamle Audi-sprog ville bilen hedde 3,0 TDI 286 hk Lang, for det er den ekstra lange udgave, som vi prøvekører. Det dækker over en fuldvoksen statsmandslimousine til 1,77 mio. kr. plus det løse - som hurtigt bringer prisen op over to millioner og i tilfældet her op over 2,7 mio. kr.

For selvfølgelig kan den udstyres med alt tænkeligt elektronisk isenkram. Der er 145.000 kr. at spare ved at vælge en almindelig og 13 cm kortere A8.

Fakta
Audi A8 L 50 TDIPris: 1.774.170 kr.

A8 fra: 1.626.607 kr.

Beskatningsgrundlag: Ikke fastlagt

Forbrug: 17,6 km/l

CO2 per km: 146 g

Motor: Dieselmotor på 3,0 liter med seks cylindre

Hk: 286

Nm: 600

Topfart: 250 km/t.

0-100 km/t.: 5,9 sek.

5 stjerner ud af 6
Der er selvfølgelig tv i bilen, mens bagsæderne er med massage. Et andet oplivende moment er stilheden, der breder sig som i et kongeligt biblioteks læsesal, når chaufføren letter foden fra speederen og slår fartpiloten til. Foto: Christian Schacht
Der er selvfølgelig tv i bilen, mens bagsæderne er med massage. Et andet oplivende moment er stilheden, der breder sig som i et kongeligt biblioteks læsesal, når chaufføren letter foden fra speederen og slår fartpiloten til. Foto: Christian Schacht

Helt nyt interiør

Lad os gå om bord i den korpulente Audi, hvor ingeniørerne har skullet overgå sig selv og har proppet bilen med elektronisk ekstraudstyr, som får selv en amerikansk rumfærge til at ligne en transistorradio fra 70'erne.

Det første, som vi lægger mærke til, er, at Audi for første gang nu installerer berøringsfølsomme skærme, og endda to af dem. Den øverste til bl.a. navigationssystem, den nederste eksempelvis til klimabetjening, men den kan også forvandle sig til en enorm skriveplade, så man simpelthen bare skriver sin destination ind til GPS'en med håndskrift.

Vi bemærker også luftdyserne, som er lukket, når motoren er slukket, og som åbner helt lydløst. Og for øvrigt en finish med spitzengefühl. Magien forstærkes af B&O-lydanlægget - helt sagte dukker to små diskantspredelinser op i hver side af instrumentbordet - via en elektrisk motor. Populært sagt aflæser højttaleren rummet som et periskop i en ubåd. At dansk vellyd koster 141.184 kr. ekstra, er en anden sag.

Jo, den nye A8 er proppet med teknik, så man har installeret et kraftigt 48-volts strømsystem, der tilmed sikrer en igangsætning, så man knap registrerer vibrationer, mens den 3,0-liters dieselmotor, der ligger under den spisebordslange kølerhjelm, næsten ikke er hørbar. Resultatet er alligevel en limousine, der føles væsentligt mindre og lettere, end den er, men i sjælden grad kombinerer tilbagelænet komfort med overlegen kraftudfoldelse, og selv armlænet fås nu med varme i. Du behøver heller aldrig smække med dørene. Håndtagene er elektriske, og små elmotorer sørger for at lukke døren helt i efter dig.

Mere ekstraudstyr
De selvkørende funktioner er mulige med den såkaldte "Traffic Jam Pilot", hvor føreren på motor- og landevej med adskillelse mellem banerne helt kan overlade styringen til bilen op til 60 km/t. og f.eks. se film undervejs. Det vil også være muligt at styre bilen i garage med sin telefon med "Remote Garage Pilot". Systemet på vejen er på det såkaldte niveau 3 for selvkørende biler.Til sammenligning ligger Tesla S med sin "Autopilot" et sted mellem niveau 2 og 3, hvor føreren skal kunne overvåge og gribe ind hurtigere end i Audien. Her tillader Audi A8 helt fravær, indtil bilen reagerer og kræver, at føreren overtager rattet.

"Traffic Jam Pilot" og "Remote Garage Pilot", der som de andre systemer er ekstraudstyr, er dog endnu ikke godkendt herhjemme. A8 kommer også med kraftige, forudseende elstøddæmpere i et "fuldaktivt affjedringssystem", som arbejder sammen med luftaffjedring, firehjulstræk og medstyrende baghjul, som løfter overliggeren i klassen.

48-volts-systemet kan også hæve bilen otte cm ved kollision fra siden, hvis man rammes af en bil og kører over 25 km/t. Det er en funktion, som ifølge Audi beskytter de ombordværende bedre, fordi bunden udgør en mere kraftig kollisionszone.
Designet er konservativt, men alligevel peppet op med stort lygtebånd, brede skærme og i det hele taget en lidt sejere udstråling. Foto: Christian Schacht
Designet er konservativt, men alligevel peppet op med stort lygtebånd, brede skærme og i det hele taget en lidt sejere udstråling. Foto: Christian Schacht

Mild hybrid

Automatgearet sættes i drive, og vi slipper forventningsfuldt bremsepedalen. Bilen begynder at køre, og her i slentretempo er den høflig som Angela Merkel. Takket være de 48 volt er alle modelvarianter såkaldte milde hybrider, der sikrer vel nok markedets bedste start/stop-system og gør, at man i visse tilfælde kan opleve, at bilen kan køre uden brug af motoren ved helt lave hastigheder. Eksempelvis slukker motoren ved 22 km/t., så man ruller lydløst hen mod et lyskryds, hvorefter motoren springer lynhurtigt og stort set umærkeligt i gang igen. Under det diskrete ydre med en længde på hele 5,3 meter gemmer der fortsat sig et aluminiumsbur, der er stablet op på et luftaffjedret firehjulstræk. Den konstruktion gør Audien både lidt lettere og lidt kvikkere end rivalerne, selv om ingeniørerne har spækket kæmpen med så megen teknik, at vægten faktisk er øget med 100 kg i forhold til forgængeren.

Kræfter savner vi ikke, for dieselmaskinens 600 newtonmeter i drejningsmoment og 286 hk passer perfekt til bilen. Denne dieselmotor er ikke kun stærk som en tysk forsvarsspiller. Den er også tyst - både i tomgang og når det går stærkt. I Audien er den altid koblet sammen med et ottetrins automatgear med enorm spændvidde. I de lave gear springer den frem som en tiger. I de høje skridter den af sted som en kamel på en usædvanlig langbenet gearing. Hvis man undlader at trykke på sportknappen, får luftaffjedringen selv en forsømt sognevej til at virke nytromlet. Mens firehjulstrækket giver loyalt bid i svingene og retningsstabilitet på lige vej.

Selv om bilen tilbyder væg-til-væg-komfort, er den håndterbar i en snæver vending. A8-chaufføren har føling med vejen, og der er altid kontakt mellem mand og maskine. Og altid på forlangende. Det er nemlig en bil, som trods størrelsen, der stort set svarer til længden af to styk Smart Fortwo, er mere end letkørt. Det skyldes ikke mindst, at baghjulene styrer, dog mod en merpris på 43.357 kr.

Interiøret med to skærme oven på hinanden er helt nyt. Det fungerer fint og vil også være at finde i fremtidens nye A7 og A6 modeller. Foto: Christian Schacht
Interiøret med to skærme oven på hinanden er helt nyt. Det fungerer fint og vil også være at finde i fremtidens nye A7 og A6 modeller. Foto: Christian Schacht

Store ekstraomkostninger

I agtersalonen kan ministeren, som nok er den mest udbredte bruger, strække benene langt ud og synke ned i de brede lædersæder. Der er masser af plads til en ministeriel skraber, og man kan føre gardinerne op foran ruderne blot ved at trykke på en knap, så verden udenfor forsvinder bag et slør. En separat betjeningsenhed med krystalklart OLED-display, som kan tages ud af armlænet, betjener sædemassage, HD Matrix-læselamperne og styrer underholdningssystemet. Pris: 67.321 kr. for bagsædeunderholdningen, plus 42.952 kr. til digitalt tv.

I det hele taget er priserne for ekstraudstyr voldsomme, og den ekstra million kroner, som testbilen har lækkerier for, dækker ikke engang alt det, som er muligt. Senere på året kan Audien nemlig bestykkes med en intelligent undervogn, der selv kan forudse ujævnheder i vejen og forberede affjedringen på huller, mens teknikken også kan øge sikkerheden ved lynhurtigt at hæve bilen i den ene side, hvis en sidekollision truer, og således beskytte passagerne bedre. For slet ikke at nævne den kørselsautomatik, der gør det muligt for A8'eren at køre selv uden førerens indgriben på motorvej op til 60 km/t.

Det er dog ikke relevant, så længe automatikken ikke er tilladt herhjemme, eller i andre europæiske lande, for den sags skyld. Den kan således heller ikke bestilles, før den er gjort lovlig. Indtil videre er der lagt op til, at det måske sker i Tyskland i løbet af i år, og så følger Danmark måske efter.

Men kan der slet ikke findes andre negative ting? Prinsessen på ærten og andre følsomme sjæle vil nok finde en Mercedes S-klasse i lang version en smule mere komfortabel, når turen går hen over virkelig dårlige veje. Under visse omstændigheder afgiver automatgearet små upassende ryk fra sig, og når det er koldt, slipper der en smule metallisk klang fra dieselmotoren ind i kabinen. Og, jo, de store berøringsfølsomme skærme er på ingen måde fri for fedtede fingre, men det må man nok tage med, og på den måde kan ministerchaufføren, der formentlig bliver den, som typisk skal køre den nye A8, også sætte sit fingeraftryk på, om ikke ministerens lovforslag, så i hvert fald i ministerbilen ...

Foto: Christian Schacht
Foto: Christian Schacht

Audi har samlet sine vildeste ideer i den nye A8

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce