Andre mærker fik travlt, da Fiat blev Årets Bil 1972

Her er der hverken airbags, elruder eller stereoanlæg, og rattet er stort og lavet i åleglat plastic. Foto: Christian Schacht

Andre mærker fik travlt, da Fiat blev Årets Bil 1972

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Årets Bil 1972: Fiat 127 var en af de første moderne minibiler.

En minibil med forhjulstræk, stor bagklap og alligevel med plads til fire i kabinen er i dag en selvfølge, men det var ikke tilfældet i 1971, da Fiat præsenterede den nye 127.

På mange måder kan man anføre, at 127'eren er en af få, der har stået model til dagens super populære minibiler. Faktisk var konceptet så vellykket, at bilen bliver kåret til Årets Bil i Danmark 1972.

Andre bilmærker fik hurtigt øjnene op for bilens kvaliteter. Den blev først bygget som sedan, men efter et år kom der også en hatchbackudgave med større bagklap.

I løbet af få år kom lignende biler i form af Renault 5, Ford Fiesta, Peugeot 104, VW Polo m.fl.

SERIE OM ÅRETS BIL I DANMARK
Til næste år er det 50 år siden, at den første Årets Bil blev kåret i Danmark. I en serie går vi tæt på vinderbilerne gennem årene. Tidligere biler i serien: Ford Capri, Fiat 128 og Citroën GS.
Fiat 127 blev hurtigt en af de mest solgte biler herhjemme og faktisk den mest populære i 1975 og 1976. Foto: Christian Schacht
Fiat 127 blev hurtigt en af de mest solgte biler herhjemme og faktisk den mest populære i 1975 og 1976. Foto: Christian Schacht

Larmende

Fiat 127 afløste de kendte 600 og 850, og noget af det nye var, at maskinen var rykket om foran og placeret på tværs - i praksis næsten samme teknik som i den lidt større Fiat 128, der blev Årets Bil to år før. Denne konstruktion gav mulighed for stor udnyttelse af kabinen, og sammen med hatchbackdesignet var det lig med en praktisk vogn til små penge.

I 1972 kostede en Fiat 127 cirka 23.000 kroner.

Den lille Fiat var bare 3,6 meter lang - det svarer til en 500 i dag. Muskler var der ikke mange af i basismotoren med gammeldags stødstænger og kun 45 hk. En beskeden vægt på kun 725 kg gjorde alligevel, at 127'eren trods alt kunne flytte sig.

Senere kom en 1049 ccm motor med 50 hk og en kraftig 1,3-maskine med 70 hk til dem, der ville sige fremad til deres Fiat.

Under alle omstændigheder blev 12-syveren så populær, at den var Danmarks mest solgte i 1975 og 1976. Jeg har tidligere haft lejlighed til at køre minibilen og skal hilse og sige, at motoren skal have godt med omdrejninger, for at den føles hurtig. Heldigvis klikker de kun fire gear uanstrengt på plads, mens maskineriet støjer voldsomt under acceleration.

Lydisolering var ikke noget, italienerne brugte tid på dengang, og ved 100 kilometer i timen, som det tager omkring 19 sekunder at nå op på, er der højfrekvent boom fra de tynde stålplader.

Man kan kun beundre dem, som drog sydpå ad de tyske motorveje i en Fiat 127, som kørte 135 kilometer i timen på toppen.

FIAT 127
Nypris i 1972: 22.967 kroner.Motor: 0,9 benzinmotor med 45 hk.

Topfart: 135 km/t.

0-100 km/t.: 19 sekunder.

Vægt: 725 kg.

Fiat 127 blev produceret i Italien fra 1971 til 1983. Den blev gevaldig populær, og faktisk nåede man at sælge 3.779.086 eksemplarer frem til 1983, hvor den endegyldigt blev erstattet af Fiat Uno. I 1977 kom der en faceliftet version med ændret front og bagende samt nyt instrumentbord.
Den er kort som nutidens Fiat 500, men er selvfølgelig simpel. Foto: Christian Schacht
Den er kort som nutidens Fiat 500, men er selvfølgelig simpel. Foto: Christian Schacht

Rustede meget

I det hele taget voldte stålet mange kvaler for Fiaten. I Sydeuropa, hvor klimaet var tørt, gik kvaliteten an, men i Danmark, hvor der var masser af fugt og kulde, rustede bilerne, da Fiat brugte genbrugsjern, næsten ingen rustbeskyttelse og dårlige forseglinger.

Køreegenskaberne er meget anderledes end i moderne biler. Det kæmpestore, tynde og meget glatte rat i plastic ligger skidt i hånden, og styrepræcisionen er en landsby i det sydlige Italien. Det bliver ikke bedre af, at rattet slet ikke kan justeres, og kørestillingen bliver derfor let en akavet affære.

Der er ikke mange 127'ere tilbage i Danmark, men af og til dukker der et eksemplar op til salg, og et velholdt eksemplar koster typisk knap 30.000 kroner - det er mere end nyprisen.

Andre mærker fik travlt, da Fiat blev Årets Bil 1972

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce