Årets Bil spænder musklerne

Focus ST fås både med benzin- og dieselmotor. Hatchbacken med den 2,3 liters Ecoboost benzinmotor på 280 hk er den model, som kan optimeres mest. Foto: Ford

Årets Bil spænder musklerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ford er klar med en hel vifte af hårdtpumpede ST-modeller, der kan fås med benzinmotor på 280 hk eller dieselmotor på 190 hk - og både som hatchback og stationcar.

Den i forvejen velkørende Ford Focus kan sagtens blive mere kontant i mange afskygninger. Det står klart, når Ford snart ruller endnu en stribe modeller ud fra det meget brede program for Årets Bil i Danmark.

Det gælder en række GTI-modeller, som hos Ford hedder ST, og som ikke alene fås både som hatchback og stationcar, men som også kan leveres med to motoriseringer. Det gælder en ny 2,3-liters Ecoboost benzinmotor på 280 hk samt den nyeste Ecoblue dieselmotor med 190 hk.

De byder alle på opstrammet undervogn, mere hårdtbidende bremser og et endnu skarpere styretøj end de almindelige Focus-modeller. Tag dertil en styling med sportstrim, spoilere og ikke mindst en kabine med Recaro-sæder.

De, der vil mere, opgraderer med en performance-pakke til benzin-udgaven. Den kan rulles helt ud i hatchback-versionen, og som blandt andet omfatter en stribe køreprogrammer inklusive "track mode" til banekørsel, Launch Control til hurtig start på banen og for første gang i en Focus det elektronisk styrede spærre-differientiale, eLSD, som hjælper forhjulstrækkeren med at overføre de mange kræfter og komme hurtigere rundt i sving.

På dieselsiden har ST-modellen "Torque Vectoring Control", som forbedrer stabiliteten og minimerer understyring.

Alle ST-modellerne er opgraderet fra inderst til yderst, hvor store spoilere fortæller, at det ikke er en almindelig Focus. Foto: Ford
Alle ST-modellerne er opgraderet fra inderst til yderst, hvor store spoilere fortæller, at det ikke er en almindelig Focus. Foto: Ford

Kraftigste motor

Inden døre har føreren udsigt til en instrumentering med inspiration fra superbilen Ford GT, og hvor der i Performance-versionen ydermere er digital visning af turbotryk, olietryk og olietemperatur på en stor 4,2 tommer TFT-skærm, der er placeret mellem hovedurene.

Ford slår et ekstra slag for motorerne, som er det uomtvistelige hjerte i de sportslige familiebiler. Ecoboost-motoren på 2,3 liter er bygget helt i aluminium og er den stærkeste motor, der til dato har været i en Focus ST. Her er turboteknologien optimeret, så turbotøven lander på et minimum, og trykket holdes.

Således holder systemet spjældet åbent, når føreren løfter foden fra speederen, så trykket holdes i turboladeren, også det øges hurtigt igen, når der er brug for kræfter. Det betyder, at benzinmotoren leverer et moment op 420 Nm fra 3000-4000 omdrejninger og klarer 0-100 kilometer i timen på under seks sekunder.

Dieselmotoren yder 400 Nm fra 2000-3000 omdrejninger, men hele 360 Nm er allerede til stede ved 1500 omdrejninger. Ford har ikke opgivet accelerationstid for denne, mens det endelige officielle brændstofforbrug for modellerne er klar senere på året.

Køberne kan vælge mellem en seks-trins manuel gearkasse eller et syv-trins automatgear med dobbeltkobling. De er begge optimeret med hurtigere skift.

Her er med andre ord masser at sportslig teknik at nørde med for rigtige "petrolheads", som også findes derude.

De nye ST-modeller lander herhjemme til sommer. Ford har ikke oplyst danske priser eller udstyr.

Der er masser af sport i Ford Focus ST, der byder på Recaro-sæder og sportsinstrumenter. Såvel den manuelle automatgearkasse med dobbeltkobling er optimeret. Foto: Ford
Der er masser af sport i Ford Focus ST, der byder på Recaro-sæder og sportsinstrumenter. Såvel den manuelle automatgearkasse med dobbeltkobling er optimeret. Foto: Ford

Årets Bil spænder musklerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce