Test. Seat Arona er den første af de små crossovere, der rent faktisk kører virkelig godt, og det er især derfor, at den er kåret til Årets Bil i Danmark 2018. Men selvfølgelig har Arona også en lang række andre kvaliteter.

Crossover kaldes biltypen. Og vi kan lige så godt vænne os til "gadekryds", for ifølge bilproducenterne bliver de fremtidens store hit. Forklaringen er lige så enkel som opskriften: Forbrugerne vil ikke låses fast af snævre begreber som sedan, stationcar eller offroader. De ønsker lidt af det hele, så bilen kan dække flere behov på én gang.

Det er en god idé. Tag bare den nye Seat Arona, der er blevet kåret til Årets Bil i Danmark 2018. Arona er ret beset en hævet Ibiza. Dermed har den fået miniklassens nyeste og mest avancerede teknik i dåbsgave, for Ibiza var jo den første bil fra den store VW-koncern med den helt nyudviklede undervogn, som senest også findes i den lige så nye VW Polo.

Fakta

Seat Arona 1,0 TSI 115 XcellencePris: 219.900 kr. plus lev. Arona fra: 169.900 kr.

Forbrug: 20,4 km/l, EU-snit

CO2 per km: 113 g

Motor: Trecylindret benzinmotor med turbo

Hk: 115 Nm: 200/2.000 o/min.

Topfart: 182 km/t.

0-100 km/t.: 9,8 sek.

Fem stjerner ud af seks

 

Konkurrenterne

Priserne er omtrent på niveau med rækken af konkurrenter, der tæller de kendte Peugeot 2008 og Renault Captur, men også de nye Citroën C3 Aircross, Kia Stonic, Hyundai Kona og Opel Crossland-X, mens Ford Ecosport kommer lige efter nytår og en VW Polo crossover til sommer næste år.

 

Forskellen i forhold til Ibiza

Seat Arona har samme undervogn og motorprogram som den lavere Ibiza. Interiøret er stort set identisk. Arona byder på en mere regulær indstigning og pladsudnyttelse end Ibiza, og det får den til at virke en halv klasse større. Den er med sine 4,14 m otte cm længere end Ibiza. Den store forskel ligger dog i en mere lodret forrude og højden, hvor den nye crossover er hævet godt 10 cm, mens sædehynden er fem cm højere. De manøvrer giver mere hovedhøjde for og bag samt bedre indstigning og overblik og et større bagagerum, der er på 400 liter. Merprisen i forhold til en Ibiza er mellem 24.000-30.000 kr.

Med fast affjedring og skarpt styretøj kan Arona køre om hjørner med de fleste, i særdeleshed de øvrige konkurrenter i den lille crossoverklasse: Citroën C3 Aircross, Kia Stonic, Opel Grandland X, Peugeot 2008 og Renault Captur. Og det bliver kun vildere herhjemme, for efter nytår lander Hyundai Kona, Ford Ecosport, mens en VW Polo crossover med samme teknik som Seat Arona skulle komme til sommer.

Vi tester Seat Arona 1,0 TSI Xcellence med 115 hk til 219.000 kr., som var det eneste testeksemplar, vi kunne få fat, men priserne begynder et godt stykke under 200.000 kr., og generelt ligger Arona lunt placeret i forhold til konkurrenterne. Merprisen i forhold til Ibiza er mellem 24.000-30.000 kr. alt efter modelvariant, mens brændstofforbruget takket være den øgede højde også vil være en smule, ja, højere...

 

Yderst letkørt

Gearskiftet er en drøm af præcision og bremserne lette at dosere. Kun en smule vindstøj irriterer, formentlig forstærket af det 10 cm højere karrosseri. Hvad angår køreoplevelsen, har Arona ingen nævneværdige minusser sammenlignet med sin atletiske lillebror. Den opfører sig modent og afbalanceret med fjedre, der nok er faste, men sluger ujævnheder uden at kny, en let og præcis styring, og hele bilen er fantastisk let at køre i.

De 115 hk klæder bilen, og motoren trækker flittigt fra lave omdrejninger. Seks gear er standard i den motorvariant i modsætning til varianten med 95 hk, der må nøjes med fem af slagsen. Det ekstra gear passer godt til Arona, men ellers vil du sagtens kunne nøjes med udgaven med 95 hk.

Der er flere fordele ved at hæve taget. Bedre plads i kabinen, god udsigt fra førersædet og - lidt overraskende - mere respekt fra medtrafikanterne. Selv langt større biler trækker ydmygt ind i indersporet, når Seats lidt mere barske front med hævede lygter tårner sig op i bakspejlet. Arona er også otte centimeter længere end Ibiza. Det kommer bagagerummet til gode. Med en kapacitet på 400 liter gaber det over 45 liter mere end lillebror. På bagsædet er der ikke den store forandring at spore i forhold til Ibiza, afstanden mellem akslerne er da også den samme, til gengæld betyder højden, at man i det mindste føler, at der er mere plads i kabinen.

 

Kører godt

Forhandlerne kører den nye spanier frem til januar, og kan kunderne lokkes til en prøvetur, vil de snart opdage, at bilen kører ualmindelig afslappet. På landevejen med forbløffende høj komfort og ikke væsentligt dårligere i sving end den lavere Ibiza. Men du mærker forskellen, hvis du jagter ideallinjer på vej til arbejde - her er det tydeligt, at Arona er højere og lidt tungere at danse med. Under alle omstændigheder kører den markant bedre end konkurrenterne, og alle Aronaer har en avanceret nødbremse, der også registrerer og bremser for fodgængere.

Bilen er netop testet til fem ud af fem stjerner i den seneste crashtest fra Euro NCAP. Også bag rattet føler man sig hjemme. Sæderne er godkendt, og instrumenteringen, som stort set er mage til den, vi kender fra Ibiza, er let og logisk at betjene. Plastickvaliteten er der heller ikke ændret på, så den er vel hård, og armlænet ved sideruden er knaldhårdt at hvile armen på. Og inden du forelsker dig i den store infotainmentskærm på otte tommer, som er let at betjene og giver et moderne anstrøg til kabinen, så koster den 6.500 kr. ekstra i alle modeller.

Udsynet fra den høje siddeposition er godt, så længe man kigger fremad, mens det lækre design har samme store ulempe som Ibiza: Udsynet er elendigt, ikke mindst skråt bagud, især fordi det bageste sidevindue skråner opad.

Priserne er generelt rimelige: Seat arbejder med fire udstyrsniveauer, fra basismodellen Reference over Style til de to varianter Xcellence og FR, der koster det samme. Xcellence er til de kunder, som vil have lidt ekstra komfort, mens FR er til dem, som går efter sportsligt design og ditto køreegenskaber. Reference har aircondtion med om bord, mens det meste andet koster ekstra, og man skal f.eks. selv rulle vinduerne op og ned med et håndtag. Langt de fleste vil være bedre stillet ved at vælge Style, der har elruder, fartpilot, læderrat, 16 tommer alufælge og varme i forsæderne.

Basismotoren er en trecylindret benzinmotor med turbo og turbomotor med 95 hk (1,0 TSI), der leveres i forbindelse med basisversionen, kaldet Reference, Style og Xcellence. Arona 1,0 TSI Reference koster 169.900 kr., Arona 1,0 TSI Style står til 186.900 kr., mens Arona 1,0 TSI Xcellence lander på 206.900 kr. Der er 20 hk mere at hente i Arona 1,0 TSI med 115 hk, men den fås ikke i forbindelse med basisudstyret, så her koster den 199.900 kr. som Style og 219.900 kr., hvis du vil have enten Xcellence eller FR.

Automatgear bliver mere og mere populært, og hos Seat er merprisen 15.000 kr. for DSG-gearkassen. Til dem, der vil mere, er der sågar en anden helt nyudviklet benzinmotor, nemlig 1,5 TSI Evo med hele 150 hk, som kun leveres som FR og til en pris på 239.900 kr. Selv om diesel ikke fylder specielt meget i dette segment, har Seat en enkelt model på programmet, og det er 1,6 TDI med 95 hk. Her er der valg mellem Style-og Xcellence-udstyrsniveauerne, der koster henholdsvis 209.900 kr. og 229.900 kr. Et bud på en fornuftig Seat Arona er med 95 hk benzinmotor, Style-udstyr og så tilvalg af den store farveskærm. Hermed lander bilen på godt 197.000 kr. inklusive metallak til 4000 kr.

 

Konklusion

Seat Arona er ikke den absolut billigste af de små crossovere, men helt klart den bedste og en fortjent Årets Bil 2018.

 

  • fyens.dk