- En motor skal lyde som en 16-fods orgelpibe

Motorlyden skal være kontstant og uden mislyde, hvis det står til Poul-Erik Almsøe. Han bryder sig ikke om pauser. Foto: Anne Bæk

- En motor skal lyde som en 16-fods orgelpibe

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Poul-Erik Almsøe er bilentusiast. Men med et akademisk raffinement, jeg aldrig er stødt på før.

Det er ikke bare en generel begejstring, men en kirurgisk præcist defineret passion, der har lyd som omdrejningspunkt.

Ikke at teknik, baghjultræk og fartfornemmelse er ligegyldige detaljer for Poul-Erik Almsøe, men det er det audiologe, der sidder i førersædet, når bilbegejstringen skal defineres. En begejstring, der har ført til et imponerende automobil-cv med biler som Fiat 500 (den oprindelige), Fiat Spyder (den med OSCA-motoren), Lotus Super Seven, MGA 1600, Spitfire, Alfa 164 V6, Jaguar XJS V12, Mazda MX5, BMW Z3 og Mercedes SLK. Bare for at nævne nogle af de mere ikoniske.

Poul Erik Almsøe sætter stor pris på sin BMW Z4, men drømmer om Porsche 911, Jaguar F-Type og Aston Martin DB11. Foto: Anne Bæk
Poul Erik Almsøe sætter stor pris på sin BMW Z4, men drømmer om Porsche 911, Jaguar F-Type og Aston Martin DB11. Foto: Anne Bæk

Begejstringen født i Afrika

Jeg møder ham i hjemmet med udsigt til Roskilde Fjord. Her fortæller han om en tidlig barndom i Nigeria i slutningen af 1940'erne, hvor starten på bilbegejstringen tog form. Bag huset stod et vrag af en gammel Ford T.

- Den har jeg kørt mange, mange kilometer i uden at bevæge mig en centimeter, siger han og fortsætter:

- Mine søstre gik i skole et par dagsrejser fra, hvor vi boede, så jeg voksede op som enebarn. Jeg måtte ikke lege med de indfødte på grund af sygdomsrisiko, derfor måtte jeg jo underholde mig selv. Jeg byggede biler af bambusrør sat sammen med torne, og hjulene skar jeg ud af kokosskaller. Det var en simpel form for Lego.

Poul-Eriks far var udstationeret som læge med speciale i tropesygdomme, og først i 1950 vendte familien hjem til Danmark. Her slog faderen sig ned som praktiserende læge, og da Poul Erik fik kørekort, fik han masser af mulighed for at dyrke sin bilinteresse bag rattet.

- Jeg fik kørekort på min 18-års fødselsdag - efter fire timer inklusive teori. Når far skulle ud om natten, kørte jeg tit for ham. Så kunne han slappe af på bagsædet. Jeg hadede dog fødsler, for det tog altid lang tid. Men jeg kørte gerne, fordi jeg syntes, det var sjovt.

Poul Erik Almsøe er lydentusiast og har øre for lyd ud over det sædvanlige. Foto: Anne Bæk
Poul Erik Almsøe er lydentusiast og har øre for lyd ud over det sædvanlige. Foto: Anne Bæk

De mange biler

Lotus Super Seven var en af de første biler, Poul-Erik Almsøe havde, og det er den eneste, han nogensinde har tjent penge på. Han havde den i midten af 1960'erne. Han var ungkarl, boede i Charlottenlund og havde en kæreste i Herning.

- Det var ikke sjovt at køre til Jylland om vinteren. Den havde et dårligt varmeapparat, en sparsom kaleche og klapruder som en 2CV. Den var utæt og kold, og den stod aldrig alene. Der var altid tilskuere, som han siger.

Den første bil, Poul-Erik Almsøe havde i eget navn, var dog en Fiat 1200 Spyder årgang 1960, den byttede han til en 850 Coupé, der var uhyre omdrejningsvillig.

- Jeg kan huske en sen nattetime, hvor jeg var på vej over Fyn i min Fiat 850 Coupé. Det var før, der kom motorvej. Jeg kørte vel 140 kilometer i timen. Tæt på alt hvad bilen kunne. Pludselig ser jeg to lamper bag mig. De kommer hurtigt nærmere. Efter et par minutter ryger han forbi mig med 160 eller 170 i timen, og i det øjeblik skiftede han gear. Det her var før, vi fik hastighedsgrænser. Det var en Jaguar E-Type V12. Der blev jeg sat på plads, og jeg besluttede i samme øjeblik, at sådan en måtte jeg have på et tidspunkt, siger han med et udtryk, der stadigvæk rummer en stor del af den snart 50 år gamle begejstring for den hurtige Jaguar.

Det blev dog aldrig til en E-Type, men i 1989 købte han en Jaguar XJS V12. Det var E-Typens afløser, og motoren var den samme. Det blev dog aldrig det lykkelige ægteskab, Poul-Erik Almsøes begejstring for E-Typen havde lagt op til.

- Jaguaren havde en forfærdelig ventilklapren, og hvis der er noget, jeg ikke kan tolerere ved biler, er det mislyde. Lige så begejstret jeg er, når alting lyder, som det skal, lige så irriteret bliver jeg, når jeg hører en mislyd. Jeg er meget pernitten over for lyd. Hver gang jeg har hørt en mislyd på én af mine biler, skulle det laves, og når jeg ikke selv kunne, skulle andre betales for at gøre det. Det har kostet mig formuer.

Poul Erik Almsøe sætter stor pris på sin BMW Z4, men drømmer om Porsche 911, Jaguar F-Type og Aston Martin DB11. Foto: Anne Bæk
Poul Erik Almsøe sætter stor pris på sin BMW Z4, men drømmer om Porsche 911, Jaguar F-Type og Aston Martin DB11. Foto: Anne Bæk

Lydentusiasten

At Poul-Erik har et øre for lyd ud over det sædvanlige kan ses i hans dagligstue. På et lavt møbel står en pladespiller, han selv har bygget. Møblet er flankeret af højttalere, han også selv har bygget, og åbner man møblet, gemmer sig forstærkerteknik med egne rør og mekanik.

- En motor skal lyde som en 16-fods orgelpibe. Den skal give en konstant lyd. Lyd består af lyd og pauser, og jeg bryder mig ikke om pauserne. Min BMW Z4 har en konstant lyd fra den 6-cylindrede rækkemotor og udstødningssystemet uden interferens. Derfor bryder jeg mig personligt ikke om lyden fra en Harley-Davidson-motorcykel eller en stor amerikansk V8'er. Det er for mekanisk upoleret. Men det er jo en smagssag, siger han.

Det sidste rammer essensen af bilentusiasme, for det er en smagssag. Det beror på den subjektive smag, og i entusiasttilfældet Poul-Erik Almsøe er lyden helt central. Men bilentusiasme er også den fælles referenceramme, og den kan være en gave, der bliver ved med at give. Vi ender med at sludre biler i et par timer, inden vi skilles.

Vi kommer omkring Lada-fabrikken, han besøgte som ledelseskonsulent engang i 1980'erne, der med over 200.000 ansatte producerede mindre, end Opels 13.000 medarbejder præsterede i Rüsselsheim. Og dengang han arbejdede med ledelsestræning for Saab og blev tvunget til at bytte sin Volvo til en Mercedes, fordi chefen forbød alle Volvoer adgang til fabriksområdet. Poul-Erik blev træt af at slæbe sit kursusmateriale fra parkeringspladsen ude foran.

Anekdoterne står i kø, men det er Poul-Erik Almsøes audiologe biløre, der hænger ved, da jeg kører ud af Jyllinge igen. Det er det, der gør ham unik som bilentusiast.

Poul Erik Almsøe sætter stor pris på sin BMW Z4, men drømmer om Porsche 911, Jaguar F-Type og Aston Martin DB11. Foto: Anne Bæk
Poul Erik Almsøe sætter stor pris på sin BMW Z4, men drømmer om Porsche 911, Jaguar F-Type og Aston Martin DB11. Foto: Anne Bæk
Foto: Anne Bæk
Foto: Anne Bæk
Poul Erik Almsøe er ud over at være bilentusiast også lydnørd og har bygget sin egen pladespiller og sine egne højttalere. Foto: Anne Bæk
Poul Erik Almsøe er ud over at være bilentusiast også lydnørd og har bygget sin egen pladespiller og sine egne højttalere. Foto: Anne Bæk
Foto: Anne Bæk
Foto: Anne Bæk
Foto: Anne Bæk
Foto: Anne Bæk
Foto: Anne Bæk
Foto: Anne Bæk

- En motor skal lyde som en 16-fods orgelpibe

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce