Debat: S og V-koalition chikanerer ærøsk færgeinitiativ
Af: Flemming Boye (DF), Sølvgade 22, Marstal

Ærøexpressen er det seneste års tid i flot stil sejlet forbi adskillige milepæle (sømærker?), som er afgørende for det gode initiativ: Primo 2017 præciserede Økonomi- og Indenrigsministeriet, at ruten skulle have andel af landevejspristilskuddene til billiggørelse af passagerernes billetter. At fremskaffe lånefinansiering var udfordrende, men med udholdenhed lykkedes det, hvilket er meget imponerende, når man tænker på hvor svært dette er i Udkantsdanmark. Omkring årsskiftet kunne projektets fjender krumme tæer over at fremskaffelsen af egenkapitalen også lykkedes, så nu har denne folkesag skaffet i alt omkring 10 millioner kroner aktiekapital fordelt på ca. 1.250 aktionærer.

Det er patetisk at se, hvordan S-V-koalitionen nu i sidste øjeblik chikanerer imod hurtigruteinitiativet: Der er forhandlet ud fra gældende takstblad (hvilket også var tilfældet, da Strynø-færgen var i spil), men sent i processen finder de ud af, at der sørme foreligger en helt ny situation, og skibs- og vareafgifter nu bør tredobles ved at opfinde helt nye principper, som ikke har været anvendt i Ærøs havne før. "Letvægtsfærgen" til Marstal skal betale det samme som en større tvillingefærge med masser af lastbiler pga. nogle nyopfundne passager- og personbilsafgifter, som "naturligvis" ikke opkræves fra de kommunale færger.

Her tre procent inde i valgperioden er Ole Wej Pedersen godt på vej til at blive husket som borgmesteren, der stålsat bekæmpede det måske største private erhvervsinitiativ, som Ærø har set hidtil. Man må håbe, at S, V og støtterne besinder sig, og taksterne bliver de igennem mange år stabile og kendte, som selskabet har budgetteret efter.