Log ind

Små vinimportører: Breder sig på landkortet

  • Små vinimportører: Breder sig på landkortet
  • Små vinimportører: Breder sig på landkortet

Artiklen er mere end 30 dage gammel

De senere år har mange private slået sig ned som vinhandlere. Tendensen er typisk, at de køber lidt vin med hjem fra ferien og begynder at bygge en lille forretning op, fortæller formanden for vinimportørerne. Tøjhandler Frank Schmidt-Hansen i Sønderjylland er en af de nye importører. Ved siden af skjorter og sokker sælger han nu også vin fra et lokale i butikken.

Muligheden for at kombinere kærligheden til vin med en ekstra indtjening får flere og flere danskere til at slå sig ned som selvstændige vinforhandlere. Typisk ved siden af deres civile job.

I 2012 havde Foreningen af Danske Vinimportører, der varetager små og mellemstore importørers interesser, 22 medlemmer. I 2014 var tallet 45, mens det ved årsskiftet var steget til 61

Ifølge formand Svend Leth-Møller er de nye vinimportører drevet af lysten efter at have stiftet bekendtskab med en bestemt producent.

- Det er typisk folk, som har været på ferie i Italien eller Spanien og er faldet over en vin, de synes er super god. Så har de taget den med hjem og solgt den til venner og bekendte, og sådan starter de så forretningen op, forklarer Svend Leth-Møller.

Importørerne arbejder typisk ikke inden for vinbranchen og har derfor ikke nødvendigvis en stor og bred viden om vin. Men de sætter sig virkelig ind i de få vine, som de sælger, understreger Svend Leth-Møller.

- De kender familien bag vinhuset og farven på datterens øjne og gør meget ud af at vide så meget som muligt om vinen. De har en historie at fortælle over for kunderne, og selvom det stadig foregår på amatørniveau, er de mange små importører med til at udbrede kendskabet til vin, påpeger Svend Leth-Møller.

Ifølge formanden får foreningen mange henvendelser fra folk, som ønsker at vide, hvordan de som nystartet importør skal forholde sig til eksempelvis skatter og afgiftsregler. Foreningen af Danske Vinimportører har derfor lavet en liste med de punkter, man skal være opmærksom på samt gode råd til salg og markedsføring.

Udvikling de seneste 10 år

Anker Tiedemann, mangeårig vinskribent og medlem af redaktionen på VinAvisen, oplever også en stigende interesse fra private for at forsøge sig med salg af vin.

Han henviser til, at der i dag findes omkring 1300 vinimportører.

- I mange år lå tallet omkring 1000, men de sieneste 10 år er der sket rigtig meget, påpeger Anker Tiedemann og tilføjer, at der hver måned kommer to-tre nye importører ind i VinAvisens database over forhandlere.

Han mener, at mulighederne for salg over internettet har bidraget til udviklingen.

- Det gør, at man kan sælge vin, uanset hvor man bor i landet.

Anker Tiedemann genkender Svend Leth-Møllers billede af den typiske nye vinimportør.

- Det begynder ofte med, at manden rejser med konen og under et besøg hos en mindre vinbonde bliver forført af vinene. Så bestiller han en palle, som han sælger til venner og bekendte. Nogle gør så noget mere ved det og har held og dygtighed til at få udvidet forretningen, forklarer Anker Tiedemann, som tilføjer, at de relativt lave fragtpriser for vinleverancer også gør det attraktivt for mange at begynde at importere.

Vinsalg fra tøjbutikken

Frank Schmidt-Hansen fra sønderjyske Rødding er af en de nye importører. Fra hans butik, Frank i Rødding, er udvalget af tøj blevet suppleret med vine fra Italien under navnet Dine Vine.

- Det begyndte egentlig lidt ved et tilfælde. En gammel kollega inviterede mig med til vinmesse i Verona, og jeg tog med, men egentlig bare for at få en hyggelig tur, forklarer Frank Schmidt-Hansen om baggrunden for, hvordan vineventyret startede i 2012.

- Jeg havde i mange år haft en interesse for vin og også opbygget lidt viden, men det var ikke meningen, at jeg ville begynde at importere. Men når jeg nu er forretningsmand, er der ikke langt fra tanke til handling, griner Frank Schmidt-Hansen, som i dag har 8-10 italienske producenter på hylden.

Med et vinrum i tøjbutikken, hvorfra han sælger inden for butikkens normale åbningstid, hører han ikke til gruppen af små importører med salg fra privaten. Synergien mellem tøjsalget og vinprojektet er vigtig, mener Frank Schmidt-Hansen.

Antallet af vine, som bliver langet over disken, er en velbevaret hemmelighed, men salget fylder efterhånden så meget, at det er blevet en god forretning, fortæller vin- og tøjhandleren, som derfor forsøger at udvikle sortimentet.

- Der er nogle kunder, som gerne vil prøve noget nyt, fordi de har smagt alt det, jeg har, fortæller han, der har overvejet at tage sommelieruddannelsen for at blive klædt endnu bedre på som vinforhandler.

Det er dog en udfordring at finde tiden, og den konkrete viden om de enkelte vine i sortimentet og ikke mindst kendskabet til folkene er det vigtigste i det daglige arbejde som vinhandler, pointerer Frank Schmidt-Hansen.

- De vine, jeg sælger, har jeg fået historien om direkte fra procenten. Det er væsentligt nemmere at argumentere for produktet, når man har stået over for producenten. Det er en stor del af storytellingen. Jeg kunne ikke drømme om bare at få sendt en palle vin fra et sted, jeg ikke kender. Jeg plejer at sige, at det nemmeste at sælge er noget, man selv kan lide. Jeg køber ikke noget, jeg ikke selv vil drikke, siger Frank Schmidt-Hansen, der inden længe atter drager til vinmesse i Italien for at finde inspiration til nye varer i vin- og tøjhandlen.

  • fyens.dk

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere