Det er blevet dyrere end nogensinde før at føre kommunal valgkamp i Danmark, og den udvikling gør det sværere for kandidater i små partier at blive valgt. Det vurderer valgforsker ved Københavns Universitet, Kasper Møller Hansen.

De små partier kan have svært ved at følge med de store, når der skal bruges penge på valgplakater, brochurer og andre virkemidler i den kommunale valgkamp.

Sådan lyder det fra valgforsker fra Københavns Universitet, Kasper Møller Hansen.

- Det er blevet dyrere at føre valgkamp i dag, end det nogensinde har været før. Pjecer, plakater og layout er blevet professionaliseret, og partierne skal udover de gamle platforme også være på de nye. Det gør, at det kan være svært at trænge igennem for de små partier, som har et lavere budget at føre valgkamp for, siger han.

Kasper Møller Hansen vurderer, at udviklingen i sidste ende betyder, at kandidater fra de små partier får sværere ved at blive valgt end kandidater fra de store partier.

- På den ene måde kan man sige, at det former en vis stabilitet. Men hvis målet er at sikre, at alle uagtet ressourcer kan stille op og have en mulighed for at blive valgt, så er udviklingen bestemt negativ. Det stiller ikke nødvendigvis alle lige, når det er blevet så ressourcetungt at føre valgkamp, siger Kasper Møller Hansen.

  • Af:

    Færdiguddannet som journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i januar 2016. Jeg har siden da vikarieret på Fyens Stiftstidendes redaktion i Ringe og Assens, hvor jeg blandt andet skriver om samfund, erhverv og krimi.

Mere om emnet

Se alle
Lokalliste har ikke nok penge til valgkampen: Vil have økonomisk støtte fra borgere

Lokalliste har ikke nok penge til valgkampen: Vil have økonomisk støtte fra borgere

Lokale partier: God idé at bruge crowdfunding

Lokale partier: God idé at bruge crowdfunding

Borgere om støtte til partier: Vi vil ikke betale

Borgere om støtte til partier: Vi vil ikke betale