- Det bliver ikke smukt, har transportminister Hans Christian Schmidt (V) sagt om det, der venter, når blandt andre Svendborgbanen skal have nyt signalsystem. Ministeren forudser store problemer med forsinkelser og tidsforskydninger, mens Banedanmark-direktør ikke mener, at Svendborgbanen vil blive hårdest ramt.

- Det er, som det er, og det kan ikke betale sig at give det en smukkere indpakning. For det bliver ikke smukt.

Sådan lød det fra transportminister Hans Christian Schmidt (V) på et samråd i Folketingets Transportudvalg for nylig.

Det var udrulningen af nye signalsystemer på det danske jernbanenet, herunder på Svendborgbanen, han kommenterede.

Mens der i den oprindelige plan var lagt op til, at det nye signalsystem skulle udrulles på landets hovedstrækninger først, så er det siden besluttet at vende planen på hovedet, så sidestrækningerne står først for.

Det er, som det er, og det kan ikke betale sig at give det en smukkere indpakning. For det bliver ikke smukt.Hans Christian Schmidt (V), transportminister, på et samråd i Folketingets Trafikudvalg.

Årsagen er et ønske om, at så få passagerer som muligt skal blive ramt af de problemer, som ifølge ministeren er i vente.

- Det bliver en test - også for passagererne. Det kan vi lige så godt være ærlige at sige, sagde Hans Christian Schmidt på samrådet.

Sjælland får børnesygdommene

Det er skidt nyt for Svendborgbanens brugere, som jo i forvejen ikke just har været forkælet med stabil togdrift de senere år.

Men måske er der et lille håb at klynge sig til.

Jan Schneider-Tilli, der er direktør for Banedanmarks signalprogram, erkender ganske vist, at der godt kan være bøvl i vente.

Men han påpeger, at Svendborgbanens passagerer ikke nødvendigvis vil blive hårdest ramt.

For når systemet bliver udrullet i det sydfynske i 2019, bliver det ikke som den første strækning.

- Det bliver udrullet på to andre baner først, nemlig Roskilde-Køge-Næstved og København-Ringsted. Begge får det i 2018, og det betyder, at vi vil have nogle erfaringer, når det skal udrulles på Svendborgbanen, siger Jan Schneider-Tilli, der dog ikke er villig til at love en sorgløs affære i det sydfynske.

- Vi må forvente, at det ikke bliver helt problemfrit. Det kan ikke undgås, at der vil være en indkøringsfase med gener, men når alle børnesygdommene er udryddet, skulle det gerne køre meget bedre end med det gamle system, siger han.

De nye togsignaler er en del af en stor plan, som inkluderer nye tog og elektrificering af dele af banenettet og kommer til at koste 19,6 milliarder kroner.

  • Journalist portræt

    Af:

    Jeg er journalist på Fyns Amts Avis og skriver om stort og småt på tværs af stofområderne. Er oprindeligt butiksuddannet, men skiftede spor og startede på journalistuddannelsen i Odense i 1999. Efter en praktikperiode på Fyens Stiftstidende blev jeg ansat på det daværende Holbæk Amts Venstreblad i 2003, og efter godt fire år i det sjællandske rykkede jeg tilbage til Fyens Stiftstidende - nærmere bestemt Assensredaktionen - i 2007. Har siden 2010 været ansat på Fyns Amts Avis i Svendborg, hvor jeg også bor. Og så er jeg vokset op i Tommerup på Højfyn. I øvrigt er jeg ikke ret god til golf. Men jeg spiller det alligevel ved enhver given lejlighed.

Mere om emnet

Se alle
Minister: Godt med konkurrence på Svendborgbanen

Minister: Godt med konkurrence på Svendborgbanen

Trafikforsker om Arriva: Udlicitering er ingen mirakelkur

Trafikforsker om Arriva: Udlicitering er ingen mirakelkur

Svendborgbanen-pendlere på Facebook: Tror ikke på Arriva

Svendborgbanen-pendlere på Facebook: Tror ikke på Arriva