Milde vejrforhold har i marts været med til at sikre, at 95,9 procent af Svendborgbanens passagerer er nået frem til tiden.

Svendborg/Odense: Det er ikke altid, at det kører på skinner for togene på Svendborgbanen, men i februar og marts er det sådan set gået ganske fint med at overholde togtiderne.

Det viser de seneste tal for antallet af Svendborgbanens passagerer, som er nået frem til tiden.

I februar kunne Svendborgbanen således bryste sig af en kundepunktlighed på 92,5 procent, og i marts har man været helt oppe på 95,9 procent.

Ifølge Tony Bispeskov, informationschef i DSB, kan passagererne blandt andet takke vejrforholdene for de punktlige ture mellem Svendborg og Odense. Det forklarer han i pressemeddelelse fra DSB.

- Årets første forårsmåned har været mild. Også de vigtige myldretider om morgenen og eftermiddagen har været præget af høj punktlighed på henholdsvis 90,8 procent om morgenen og 97,6 procent om eftermiddagen. De gange, der har været udfordringer, har det primært været signalerne, der har drillet. Det er irriterende for alle - naturligvis kunderne, der bliver forsinkede og også det personale, der gerne vil levere en god start på dagen for alle, siger Tony Bispeskov.

Et tog er først forsinket, når det ankommer mere end 2.59 minutter efter køreplanen, og den såkaldte kundepunktlighed er et udtryk for, hvor mange enkelte passagerer, der når frem til tiden.

Det betyder blandt andet, at et tog, der er forsinket i myldretiden, vil veje tungere i statistikken, fordi der typisk er flere passagerer med, i forhold til et meget forsinket eller aflyst tog, som ikke har toget fyldt med folk.

  • Af: