Log ind

Sydfynsk rederi udvider med to skibe

  • Sydfynsk rederi udvider med to skibe
    1 / 2
    Tankeren Silver Kenna, der nu bliver hjemmehørende i Svendborg, dokker hen over påsken hos Petersen & Sørensen Motorværksted i Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
  • Sydfynsk rederi udvider med to skibe
    2 / 2
    Det nu Svendborg-hjemmehørende tankskib Silver Kenna dokker påsken over hos Petersen & Sørensen Motorværksted i Svendborg. Skibet er i management hos Svendborg-rederiet M. H. Simonsen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

M. H. Simonsen skal sørge for fragt og bemanding til to tankere, der bliver hjemmehørende i Svendborg

To tankskibe med navnene Silver Kenna og Silver Freya får nu Dannebrog agterude og Svendborg-navnet påmalet samme sted.

Baggrunden er, at de to skibe fra Silverburn Shipping Isle of Man med adresse i London skal i såkaldt management hos Svendborg-rederiet M. H. Simonsen på Christiansmindevej.

M. H. Simonsens relation til de to produkttankere bliver at sørge for befragtning, drift, teknik og bemanding. Her kan de to produkttankere spille sammen med rederiets egne tankere af nogenlunde samme størrelse. De to fremmed-ejede skibe beholder deres navne. Derfor bliver slægtskabet med de Svendborg-ejede skibe - alle med navneindledningen "Ora-" - ikke synligt på stævn og hæk.

Det familieejede M. H. Simonsen har i forvejen seks egne Svendborg-hjemmehørende skibe. De er alle specialbygget til sejlads med flydende produkter af næsten enhver slags, fx olie og kemikalier.

De nye Svendborg-skibe er bygget i Kina for fem år siden. Oprindelig sejlede de med Gibraltar-flag. Nu har de skiftet fra det hollandske flag til Dannebrog og er i DIS-register.

Det ene skib, Silver Freya, er i øjeblikket beskæftiget i fart. Onsdag lå det i havnen i Las Palmas på De Kanariske Øer.

Søsterskibet Silver Kenna er tættere på hjemhavnen. Eller rettere - det ligger lige midt i den til engang efter påske.

Fyens.dk observerede den 93 meter lange og 15 meter brede Silver Kenna i dokken hos Petersen & Sørensen Motorværksted på Frederiksøen i Svendborg.

Ifølge driftsleder Poul Sækmose fra det P&S-ejede Marstal Værft skal der klares malerarbejde, bundbehandling og forskelligt ved maskineri og skrueaksel.

Tankeren var først programmeret til tørsætning i Marstal, men den viste sig for tung til dokken på Ærø.

Inden doksætningen i Svendborg har Silver Kenna haft et længere kajophold i Nyborgs Lindholm-havn for rengøring af tanke efter sejlads med tjære.

  • Nielsen_Søren_S

    Af:

    Redaktør på Fyns Amts Avis’ Søsiden og Koøjet. Arbejder med tekst, foto, video og web fra den maritime verden - primært ved og i Det Sydfynske Øhav, men også nationalt og internationalt. Faglært journalist og har i mere end 40 år virket på Fyns Amts Avis i Svendborg. Redaktionschef og medlem af redaktionsledelsen gennem 25 år. Født i Aalborg, bosat på Langeland. Aktiv i en håndfuld maritime foreninger. Har rundet Kap Horn i verdens største sejlskib. Forfatter til bogen “Øhavsfærger”.

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere