• Bred tilfredshed hos transportordførerne efter møde i Transportudvalget

Svendborg: Henning Hyllested (EL) var klar i mælet, da han torsdag eftermiddag forlod et møde i Transportudvalget omhandlende smertensbarnet Svendborgbanen.

- Jeg synes faktisk, det er lidt af et gennembrud, lød det fra transportordføreren.

Gennembruddet, han henviser til, er beslutningen om at rykke Svendborgbanen frem i det såkaldte signalprogram, som transportminister Hans Christian Schmidt (V) præsenterede på mødet.

Det betyder, at strækningen mellem de to fynske hovedbyer bliver udstyret med nye signaler allerede i 2019 og altså ikke først i 2021, som ellers planlagt.

- Det havde jeg kun turdet drømme om kunne lade sig gøre, men det kan åbenbart lade sig gøre nu, og det er jeg rigtig glad for. Det, synes jeg, er godt. Det er selvfølgelig først om et par år, men alligevel, siger Henning Hyllested.

Også Erik Christensen (S), medlem af Transportudvalget, ser et kvantespring i et nyt årstal for moderne signaler.

- Svendborg og to steder på Sjælland er de første steder, der får nye signaler efter forsøgsperioden, så Svendborg er nu kommet i første række. Det kan næsten ikke være bedre, siger han.

Færre afgange

Foruden en fremrykning i signalprogrammet blev det på mødet besluttet at arbejde på at indføre halvtimesdrift på banen. Det vil betyde, at man sløjfer den afgang, der kun kører mellem Odense og Ringe. Det skulle aflaste det gamle banelegeme, der er presset til det yderste, hvilket gør det temmeligt følsomt over for forsinkelser og aflysninger.

Det, mener Hyllested, må dog kun blive en midlertidig løsning.

- Hvis det skal ske, skal det kun være frem til, at de nye signaler er etableret og fungerer, for vi vil holde fast i nærbaneprincippet med tyveminuttersdrift til Ringe. Og pendlerne på strækningen skal høres om det her. Vi skal vide, om de kan acceptere det her, siger han.

En anden operatør

På den anden fløj er transportordfører fra Liberal Alliance, Villum Christensen også gevaldigt tilfreds med torsdagens møde, men en fremrykning i signalprogrammet og halvtimesdrift kalder han for kortsigtede løsninger.

Han mener derimod, at vejen til køreplaner, man kan stole på, er at sende Svendborgbanen i udbud og lade eksempelvis Arriva står for driften af Svendborgbanen.

- Jeg synes, det er underligt at have et kontraktforhold, hvor vi skal sidde med ansvaret uden rigtig at kunne gøre andet end at bukke for DSB og bede dem, om de ikke nok vil sætte nok togvogne på. Så besynderligt er det. Så jeg håber rigtig meget, vi kan få en ny operatør så snart som muligt, siger han.

  • Bødiker_Julie_Ruby_(2015)_022

    Af:

    Jeg er journalist på Fyns Amts Avis' redaktion i Svendborg og skriver om meget forskelligt, men har brugt særligt mange arbejdsdage på at dække sygehusstof, Svendborgbanen og by- og havneudvikling. Mine rødder er jyske, men mit hjerte er tabt til Sydfyn.

Mere om emnet

Se alle
Svendborgbanen: Pendlerne debatterer forslag om færre afgange

Svendborgbanen: Pendlerne debatterer forslag om færre afgange

1
DSBs informationschef: - Man får en større stabilitet med to tog

DSBs informationschef: - Man får en større stabilitet med to tog

4
Dødssyg Svendborgbane: Minister er klar med ny medicin

Dødssyg Svendborgbane: Minister er klar med ny medicin