Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Slut med at være flov:- Flere sprog er en styrke

Slut med at
være flov:-
Flere sprog
er en styrke

Annonce:

Velkommen til vores verden af fantastiske smykker og ure!

Skovgaard Guldsmed & Urmager

Imane Mouzafir, Samleh Wahib og Jasmina Bajramovic sagde alle ja, da Gro Caspersen bad dem blive en del af "Wise Words". Det samme har fire andre af hendes tidligere elever gjort.
Foto: Roland Petersen

Artiklen er hentet i arkivet

”To-sproget” bliver ofte brugt som et negativt ord i Danmark. Det har en skolelærer og hendes tidligere elever sat sig for at ændre

Da Iname Mouzafir var lille, var hun flov over, at hun ikke bare var dansk, men også talte marrokansk, berbisk og arabisk. Hun følte det ydmygende at blive trukket igennem fornærmende lette sprogtests, og hun oplevede, at veninder fik skæld ud, hvis de ikke talte dansk sammen i firkvartene.

I dag har hun lært at se sine sprogkompetencer som en styrke, og sammen med sin tidligere klasselærer og en gruppe andre unge flersprogede, har hun været rundt på Svendborgs folkeskoler med oplægget "Wise Words," som sætter positivt fokus på evnen til at tale flere sprog.

Gro Caspersen, som til dagligt er lærer på Nymarkskolen, fik inspirationen til ”Wise Words” efter hun begyndte på en pædagogisk diplomuddannelse i fremmedsprogspædagogik. Den åbnede hendes øjne for styrken ved at vokse op med flere sprog.
- Generelt omtaler vi to-sprogethed som noget negativt. Det indgår i skolestatistikker på linje med procentdelen af skilsmissebørn eller elever med forældre udenfor arbejdsmarkedet, siger hun.
Gro Caspersen har selv været en af de lærere, der ikke anerkendte de flersprogede børns styrker.
- Jeg havde ikke den viden, jeg har nu, om at flersprogede børn for eksempel har bedre hukommelse og er bedre til at multitaske. Vi har været tilbøjelige til at sige ”vi behandler alle børn ens”. Men der er jo forskel på børnene, og flersprogethed er ikke noget, der skal ignoreres og gemmes væk.
Gro Caspersen mener, at den manglende anerkendelse er en del af grunden til, at nogle flersprogede elever klarer sig dårligt fagligt.
- Når man bliver nedvurderet og ikke anerkendt, kan man reagere på to måder: Man kan tænke ”jeg skal nok vise dem, at de tager fejl,” som flere af de unge i Wise Wors-gruppen har gjort. Eller man kan tænke ”det kan også være lige meget” og give op.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70