Log ind

Mast lukker hullet i Bøsøre

  • Mast lukker hullet i Bøsøre
    1 / 2
    Helle Ålkær Skifter ejer og driver Bøsøre Strand Feriepark. Hun har kæmpet i mange år for at lukke det mobiltelefoniske hul i Bøsøre. Nu er kampen vundet, og virksomheden fremtidssikret.
  • Mast lukker hullet i Bøsøre
    2 / 2
    Den nye mast i Bøsøre er udstyret med 2G-, 3G- og 4G-sendere, og signalet rækker 5-10 kilometer.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Ejeren af Bøsøre Strand Feriepark, Helle Ålkær Skifter, har netop vundet en hård kamp for at få mobildækning i Bøsøre.

Annonce

Bøsøre: Helle Ålkjær Skifter kigger overrasket ned på sin lomme.

- "Pling", siger lyden, der signalerer, at en sms er tikket ind på hendes mobil. Den klinger velkendt for de fleste, men for hende er konceptet endnu så fremmed, at hun i et splitsekund er i tvivl om, hvad det er.

Indtil for en uge siden lå Bøsøre Strand Feriepark, som hun ejer og driver, midt i "et mobilt" hul - et område uden et brugbart mobilsignal.

Men den 12. januar i år blev det lavet om, da Telenor rejste en 42 meter høj mobilmast på Bøsørevej 40. For Helle Ålkjær Skifter betyder det, at en lang, sej kamp for at få lukket det mobile hul i området endelig er slut.

De seneste mange år måtte Helle Ålkær Skifter køre tre kilometer til den nærmeste by eller badebro for at få dækning på mobilen.

- Hvis vejret var fugtigt, fungerede nettet bedst i Langå. Hvis det var tørt, var det bedst på badebroen.

Hver gang hun skulle betale regninger med netbank, måtte hun køre af sted i bilen for at kunne modtage den sms-kode, det kræves for at logge på bankens system. Hvis hun var heldig, kunne hun akkurat lige nå hjem til computeren og indtaste koden, inden den udløb. Ellers måtte hun begynde forfra på manøvren. Samme procedure gjaldt feriecenterets bestillingssystem Booking.com.

Teenagere ville bare hjem

I flere år har Helle Ålkær Skifter kæmpet for at få lukket "det mobile hul".

- Jeg har skrevet til alle - Telestyrelsen og alle teleselskaberne. Jeg har sågar kontaktet en forhenværende erhvervsminister, siger hun.

Svendborg Kommune har også været med til at lægge pres på for at få teleselskaberne til at sætte en mobilmast op i området.

Men det største pres er kommet fra gæsterne - og et helt specifikt segment: familier med teenage-børn.

- Teenagerne ville bare hjem. De har slet ikke kunnet holde ud, at de ikke kunne komme på nettet.

I desperation over mobilhullet overvejede Helle Ålkjær Skifter i en periode at sætte sin egen mobilmast op. Ikke alene havde den været bekostelig at sætte op, men med udsigten til at få en bøde på omkring 200.000 kroner måtte hun også opgive den mulighed.

Med den nye mobilmast er frustration blevet vendt til begejstring for ejeren af den femstjernede feriepark. Ikke alene kan hun komme på netbank fra kontoret, mobildækningen betyder også, at ferieparken kan se frem til flere - og mere tilfredse kunder.

- Det er virkelig en ny verden, der åbner sig. Men vigtigst af alt betyder det, at vores virksomhed er blevet fremtidssikret, siger hun og tilføjer med et glimt i øjet:

- Min mand er dog lidt utilfreds, fordi jeg nu kan få fat i ham overalt - nu er der ikke længere nogle gemmesteder.

  • Af:

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere