Svendborg Lokalliste beder nu borgerne om økonomisk hjælp. Partiet har ikke nok penge til valgkampen og vil forsøge sig med crowdfunding. En god idé, lyder det fra en valgforsker.

Svendborg: Der er stor forskel på budgettets størrelse, når små og store partier fører kommunal valgkamp. Derfor tyer Svendborg Lokalliste til utraditionelle metoder for at skaffe flere penge til at brande sit parti.

I løbet af 50 dage vil Svenborg Lokalliste forsøge at indsamle 20.000 kroner gennem bidrag fra borgere, som vil støtte partiet. Det sker gennem crowdfundingportalen Boomerang.

- Vi vil gerne være nytænkende og skabe interesse om Svendborg Lokalliste på den her måde, siger Finn Olsen, byrådsmedlem for Svendborg Lokalliste, som ikke lægger skjul på, at pengene vil falde på et tørt sted.

- Det er ikke svært at konkurrere på politisk indhold, men det er svært at hamle op med de store reklamer, de store partier laver. De kan reklameføre sig meget voldsomt i forhold til, hvad vi har råd til. Det her er en måde, hvor vi også kan være lidt med, siger Finn Olsen.

Hvis partiet lykkedes med at indsamle de 20.000 kroner skal de bruges på små videoer, hvor de forskellige kandidater fortæller om partiets holdninger.

- Vi vil holde os til nogle bestemte emner, men samtidig lave videoerne med glimt i øjet og humor, siger Finn Olsen.

Ifølge Kasper Møller Hansen, som forsker i kommunalvalg på Københavns Universitet, er det en god idé for Svendborg Lokalliste at forsøge sig med crowdfunding.

- Det virker som en klog idé. Det kan både give partiet flere penge, og samtidig er det en stærk forpligtigelse for den enkelte. Hvis du betaler 10 kroner, viser du ikke bare din umiddelbare støtte, men at du også er villig til at give penge. Partiet skaffer et følgernetværk, hvor folk er villige til fortælle om partiet også i andre sammenhænge, siger han.

Gode erfaringer hos Alternativet

Alternativet har brugt crowdfunding siden sin opstart i 2013. Partiet modtager kun donationer fra enkeltpersoner og i 2015 løb det op i over 2,7 millioner kroner. I år arrangerer Alternativet flere interne workshops, hvor partiets lokale kandidater bliver undervist i, hvordan de kan få flere penge til deres kampagner gennem crowdfunding.

- Selvom vi nu har støtte i ryggen, har vi stadig ikke en stor opsparing at tære på. Vi har ikke nogle, som er valgt ind endnu, og derfor får vi ikke tilskud fra staten. Det er blandt andet derfor, vi har fokus på crowdfunding, siger pressechef for Alternativet, Magnus Harald Hasselbo.

Hans bedste råd til andre partier, som vil forsøge sig med crowdfunding er, at de skal lægge deres regnskab åbent frem, ligesom Alternativet selv gør.

- Det er vigtigt for os med den stigende politikerlede, der er, at være 100 procent åbne om de donationer, vi får. Det er min anbefaling til andre også at være åbne, så der ikke kommer en interessekonflikt, siger han.

  • Af:

    Færdiguddannet som journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i januar 2016. Jeg har siden da vikarieret på Fyens Stiftstidendes redaktion i Ringe og Assens, hvor jeg blandt andet skriver om samfund, erhverv og krimi.

Mere om emnet

Se alle
Valgforsker: Det er blevet dyrere end nogensinde at føre valgkamp

Valgforsker: Det er blevet dyrere end nogensinde at føre valgkamp

Lokale partier: God idé at bruge crowdfunding

Lokale partier: God idé at bruge crowdfunding

Borgere om støtte til partier: Vi vil ikke betale

Borgere om støtte til partier: Vi vil ikke betale