Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Løfte fra ministeren: Slut med forsinkelser på Svendborgbanen

Løfte fra
ministeren: Slut
med forsinkelser
på Svendborgbanen

Annonce:

Hårsaksen

Her kan børnene blive klippet på den søde BON BON elefant eller hundeprutten.

De her morgener, hvor folk står unødigt længe og venter på toget, skulle der ifølge ministeren, DSB og Banedanmark nu blive langt færre af.
Foto: Roland Petersen

Artiklen er hentet i arkivet

De gamle Desiro-tog er DSBs løsningsforslag til transportministeren, der har krævet bedre tider for pendlerne på Svendborgbanen

Svendborg: Ud med IC4- og IC3-togene og ind med en gammel kending, og vupti: Problemerne er løst.

Det er i hvert fald, hvad DSB og Banedanmark meddelte transportminister Hans Christian Schmidt (V) på et møde mandag eftermiddag.

- Jeg havde bedt om at få fremlagt en model, der kan leve op til det, de rejsende og pendlerne har efterlyst: Nemlig en regularitet, som gør, at man kan regne med, at togene ikke er forsinkede, og at man ikke bliver sat af i Stenstrup, og den model har jeg fået. Så i fremtiden er det kun tog af typen Desiro, der kommer til at køre på Svendborgbanen, siger Hans Christian Schmidt og lover, at der senest 22. februar udelukkende vil køre Desiro-tog på Svendborgbanen.

Hans Christian Schmidt har skruet bissen på over for DSB og Banedanmark, efter at Fyens.dk gennem flere måneder har kunnet berette om massive problemer med forsinkelser, aflysninger og passagerer, der bliver sat af i Stenstrup i stedet for på endestationen Svendborg.

Flere transportordførere har kritiseret togdriften på Svendborgbanen, og ministeren valgte derfor i forrige uge at afkræve DSB og Banedanmark en plan for, hvordan de vil levere en stabil togdrift mellem Odense og Svendborg fremover. Og svaret blev Desiro-tog og kun Desiro-tog på Svendborgbanen.

Desiro-togene har kørt på Svendborgbanen siden foråret 2001 og i modsætning til de IC3- og IC4-tog, der også kører på strækningen, er de bygget til at køre på regionalbaner med mange stop.

Transportministeren vil ikke ind i detaljer om, hvordan det kan være løsningen på alle problemer, at Desiro nu bliver enehersker på strækningen.

- Det er bedre, at DSB svarer på det. Jeg kender ikke noget til det, for det er ikke det, jeg beskæftiger mig med.

Det har endnu ikke været muligt at få en kommentar til planen fra DSB.

Mere om emnet

Se alle
Passagerer smidt af i Stenstrup efter signalfejl

Passagerer smidt af i Stenstrup efter signalfejl

Minister: Utopisk at tro på stabil Svendborgbane

Minister: Utopisk at tro på stabil Svendborgbane

Tog til tiden: Minister igen i samråd om Svendborgbanen

Tog til tiden: Minister igen i samråd om Svendborgbanen

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70