Med undtagelse af Enhedslisten har byrådet godkendt Fyns fælles strategi for infrastruktur "Fyn i bevægelse". Det skete dog ikke uden debat, for både Enhedslisten og Socialdemokratiet mener, at Svendborgbanen burde prioriteres højere i planen.

Svendborg: Samtlige Fyns kommuner skal godkende Fyns fælles infrastrukturstrategi "Fyn i bevægelse", og tirsdag aften var det Svendborgs tur, da den var til debat i byrådet. Og godkendt blev den da, dog ikke uden debat da både Enhedslisten og Socialdemokraterne ønskede tilføjelser forud for godkendelse.

Enhedslisten ønskede blandt andet, at der i strategien indføjes målsætninger om at nedbringe klimabelastning fra transporten på Fyn samt prioritere Svendborgbanen højere i strategien. Socialdemokraterne delte Enhedslistens synspunkt hvad angår prioriteringen af Svendborgbanen i strategien, og det afstedkom en del debat.

Fælles fynske prioriteringer

I infrastrukturstrategien 2017 til 2038 er der fire overordnede og fælles fynske prioriteringer:Tredje spor på E20Timemodellentredje og parallel forbindelse over LillebæltLetbanen i Odense

Hvor er Svendborgbanen?

I den fælles fynske strategi er der fire overordnede fælles prioriteringer for infrastrukturen på Fyn. Man ønsker et tredje spor på E20, timemodellen, en tredje og parallel forbindelse over Lillebælt og letbanen i Odense.

Socialdemokratiet mener, at et punkt om Svendborgbanen mangler, hvorfor partiet på aftenens møde foreslog at godkende strategien under forudsætning af, at Svendborgbanen tilføjes som den femte fælles fynske prioritering.

Fra blandt andre Venstre lød det, at Socialdemokraterne og Enhedslisten var for sent ude med at få indføjet ændringer, da planen har været undervejs siden foråret 2015.

Da først Enhedslisten og efterfølgende Socialdemokraternes forslag blev nedstemt valgte Socialdemokraterne da også at lægge stemmer til at stemme infrastrukturstrategien igennem, mens Enhedslisten som eneste parti stemte imod.

  • Af: