Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Forsinkede tog: Koster dyre taxature for at nå flyet

Forsinkede tog:
Koster dyre
taxature for
at nå flyet

Annonce:

Velkommen til vores verden af fantastiske smykker og ure!

Skovgaard Guldsmed & Urmager

- Det første, man tænker på aftenen inden, er, om toget kører. Jeg er med den tidligste afgang, og rejse-appen kan godt blive tjekket flere gange om natten for at se, om toget nu også kører. Jeg skal jo nå flyet, og det er meget irriterende ikke at vide med sikkerhed, om jeg når det, fortæller Kim Henriksen.
Foto: Roland Petersen

Artiklen er hentet i arkivet

Seks ud af ni gange, hvor Kim Henriksen har taget toget fra Svendborg for at nå et fly på arbejde i udlandet, har han i stedet måttet tage en taxa.

4560 kroner. Så mange penge har Kim Henriksen lagt ud for taxature i 2015. Årsagen er meget simpel: Svendborgbanen.

Ud af de ni gange, Kim har skullet med toget, har det været forsinket eller aflyst seks gange, hvilket har tvunget ham til at tage en taxa Fra Svendborg Vest Station, som han bor lige i nærheden af.

- Alle gange har jeg et fly, jeg skal nå i Kastrup. Der er altså en deadline, der skal overholdes, så det kan jeg ikke komme for sent til. Det er meget frustrerende og pisse irriterende, fortæller Kim Henriksen.

- Det har været særligt slemt i 2015. Fra nu af tager jeg til Svendborg for at nå rutebilen, der kører til Nyborg. Her kan jeg stige på toget. Det er ikke nemmere for mig, men det kører til tiden.

Stressende lufthavnsture

Kim Henriksen er sømand, og derfor rejser han mange gange om året udenlands for at sejle på den store sandsuger Njord R, som har været hans arbejdsplads de seneste fem år. Og hver gang, han har taget turen mod lufthavnen, har det været stressende, siger han.

- Det første, man tænker på aftenen inden, er, om toget kører. Jeg er med den tidligste afgang, og rejse-appen kan godt blive tjekket flere gange om natten for at se, om toget nu også kører. Jeg skal jo nå flyet, og det er meget irriterende ikke at vide med sikkerhed, om jeg når det.

Og han er langtfra den eneste, der blev berørt, når en tidlig afgang bliver aflyst eller meget forsinket.

- Vi er ofte en del, som følges sammen helt til Kastrup. Når vi sidder i toget, afhænger vi af dets drift, og der er en meget nedtrykt stemning, hvis vi holder stille i lang tid på en station, for når vi det nu til tiden, lyder det fra Kim Henriksen, som har oplevet forsinkede tog, aflyste tog og at blive smidt af i Stenstrup omkring klokken fem om morgenen.

- Så står vi der og skal have fat i en taxa, hvis vi skal nå toget fra Odense mod København. Og sådan en tur koster 760 kroner, fortæller han.

Dårlig start på arbejdet

Kim Henriksen fortæller, at rederiet dækker transportudgifterne, så han derfor ikke har hængt på regningen. Men derfor har det stadig været generende.

- Rederiet vil gerne betale for taxa-regningerne, men det er ikke uden sværdslag. Jeg skal ind og forsvare mig, lige så snart jeg kommer på skibet, fordi jeg igen skal have økonomiafdelingen til at betale mig en dyr tur med taxa, og det er ikke sjovt at starte sådan. Der er 400 ansatte, tænk hvis alle en gang om måneden kom med en regning på 760 kroner, siger den frustrerede sømand.

Rejserne til skibets placering kan være lange, og Kim Henriksen husker særligt tilbage på en tur til Rusland, hvor næsten al transport fungerede upåklageligt.

- Jeg skal hjem fra det nordlige Sibirien, og turen starter i nogle gamle militærbusser til en lufthavn, hvorfra jeg flyver til Moskva. Herefter til Berlin og København. Så tager jeg toget til Odense, og indtil her kørte alt til tiden. Mit tog til Svendborg er aflyst, og efter så lang en rejse vil man bare gerne hjem. Derfor tager jeg igen en taxa.

Kim Henriksen har sejlet, lige siden han var 15 år gammel. I dag er han 52, og i mellemtiden har været enkelte afbræk fra havet, hvor han har arbejdet som selvstændig.

De sidste fem år har han brugt Svendborgbanen for at komme til flyet, fordi rederiet vil have, at han tager den billigste transportvej. Han fortæller, at han tidligere har oplevet problemer med toget, men at det har været helt ekstremt sidste år. Derfor vælger han også en ny vej, næste gang han skal på arbejde et sted i verden.

- Det har været særligt slemt i 2015. Fra nu af tager jeg til Svendborg for at nå rutebilen, der kører til Nyborg. Her kan jeg stige på toget. Det er ikke nemmere for mig, men det kører til tiden.

De mange dårlige oplevelser har også gjort, at Kim Henriksen helt undgår at bruge toget i andre sammenhænge.

- Jeg tager aldrig toget, hvis jeg skal noget privat. Selv om der er noget smart i, at man eksempelvis kan få et ekstra glas vin, hvis man er ude at spise i Odense. Jeg ved ikke, om man nedprioriterer strækningen, men jeg synes, der er dårlig information de gange, det går galt.

- Det første, man tænker på aftenen inden, er, om toget kører. Jeg er med den tidligste afgang, og rejse-appen kan godt blive tjekket flere gange om natten for at se, om toget nu også kører.

Mere om emnet

Se alle
Smidt af toget fem gange: Pendler får ikke en krone for det

Smidt af toget fem gange: Pendler får ikke en krone for det

Politikere raser: Passagerer dumpet i Stenstrup 105 gange

Politikere raser: Passagerer dumpet i Stenstrup 105 gange

Togbusser indsat: Jordskred aflyser tog mellem Ringe og Svendborg

Togbusser indsat: Jordskred aflyser tog mellem Ringe og Svendborg

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70