SØSIDEN

Enestående maritimhistorie ligger bag jubilæet på Ring-Andersen. Værdigrundlaget på Svendborgs kendte træskibsværft er klassiske dyder holdt i hævd i 150 år.

Med sin kendte, vanlige beskedenhed konstaterer Peter Ring-Andersen, at ikke mange virksomheder oplever at kunne fejre et 150 års jubilæum:

- Og der er endnu færre, der når at blive så gamle i samme families eje, siger skibsbygmesteren til Søsiden.

Selvom Peter Ring-Andersen er ejer af værftet skal man ikke forvente at opleve ham sidde i habit på et kontor barrikaderet af et direktør-skilt på døren. Tværtimod. Det billede de omkring en snes ansatte plus værftets kunder og leverandører typisk kender, er af Peter Ring-Andersen i blåt arbejdstøj og oftest i aktivitet med værktøj og maskiner. Fx ved beggryde, kalfatterhammer, som fører af kran eller truck - eller i snak med en af værftets mange, trofaste kunder.

En del af Svendborgs DNA

I Danmark og internationalt er Peter Ring-Andersen og værftet kendt for kompromisløst håndværk, ordholdenhed og en ydmyg fremtoning. Det er klassiske dyder, som Peter Ring-Andersen værner naturligt om som familiearvens - og dermed værftets - værdigrundlag. Solide som værdierne er, kunne de stå snittet i en egeplanke.

Ring-Andersens værft er ofte betegnet som "en del af Svendborgs DNA". Ikke underligt. Med værftets smukt iøjnefaldende placering midt i havnen, det tætte parløb med Øhavets maritime udvikling og en unik egen-fortælling gennem tre århundreder er den status nærmest en selvfølgelighed.

En unik tidslomme

At træde indenfor porten og kikke sig omkring på den gæstfri arbejdsplads tydeliggør værftets ærværdige status. Et besøg er på en gang et kik ind i en aktiv arbejdsplads og et dyk i en unik tidslomme.

Ta' fx kontoret ved portens gamle bindingsværksbygning. Lokalet emmer af historie. Når værftets sekretær gennem 30 år, Conni Hansen, sidder ved sit skrivebord, bliver hun åndet i nakken af en galionsfigur - et sprudlende uhyre fra Svendborg-søfartsskoleskibet Hvalfisken. Galionsfiguren var en gave til værftet for at have passet på træskibet i mange år.

Kontorets vægge er et historisk galleri med nogle af værftets næsten 200 nybygninger.

Mødelokalet ved siden af er prydet af formskønne halvmodeller, og loftet over snedkeriet er en gudehal af navneplader fra skibe. Det er altsammen levende maritimhistorie i et autentisk miljø.

Peter Ring-Andersen er fjerde generation på værftet. Skibsbygmesteren fylder 70 år til august og har haft sin daglige gang her siden lærlingeårene. Begge hans børn arbejder her. Det ligger i luften, at de tager over som femte generation. Når tiden er inde.

Sejlede over indtil 1920

Træskibsværftet blev grundlagt af Peter Ring-Andersens oldefar, thurineren Jørgen Ring-Andersen. I alle årene siden 1867 har værftet ligget på Frederiksøen. I de første år lå det på en rigtig ø. Skibsbyggere, træ, tjære, beg, værk og andet måtte sejle derover. Frederiksøen grundlagt af sejlskibes udtømte ballast blev først brofast med Fyn i 1920.

Jørgen Ring-Andersen etablerede værftet i en tid, da de fleste skibe var bygget af træ og drevet af vind i sejl. Det gav masser af nybyggeri. I de omkring 40 år den første Ring drev værftet, blev der i snit bygget et par skibe om året, i alt godt 80 styk.

På broen i godt 60 år

Anden generation, Johannes Ring-Andersen, regerede værftet i godt 60 år. I hans tid fra 1901-1964 blev der nybygget mere end 100 træskibe. Det var også i den epoke, at sejlskibe begyndte at få installeret hjælpemaskineri. Mens hans far udelukkende byggede sejlførende fragtskibe, kom der også i denne periode andre skibstyper på byggebeddingerne. Blandt dem bil- og passagerfærger til Svendborgsund, fiskekuttere, minestrygere samt et motorfragtskib. Det sidste - navngivet Th. Stauning - er værftets største nybygning. Søsætningen i 1931 udløste et besøg på Frederiksøen af den navngivende statsminister.

Slut med nybygninger

Tredje generation, Jørgen Ring-Andersen kom til i 1964 og stod på broen i op mod 25 år. Med kun fem nybygninger - alle fiskekuttere - blev den periode også afslutningen på virksomheden Ring-Andersens tid som nybygningsværft. Nu var vedligeholdelse, restaurering og ombygning værftets hovedbeskæftigelse.

En af de helt store ordrer i den periode var en ti mio. kroners forvandling i starten af 1980'erne af 1948-nybygningen, motorgaleasen Ring-Andersen (ja!) til en luksusyacht bestilt af en britisk kunde og med hjemhavn i USA.

Ejer kan selv fejre 30 års jubilæum

Peter Ring-Andersen tog over efter sin far i 1987 og kan således i år fejre 30 års jubilæum som ejer af værftet.

Med respekt for alle gode håndværkstraditioner har værftet også i Peter Ring-Andersens tid gennemgået udvikling og fremadrettede forandringer. Blandt dem var anskaffelsen af den nuværende flydedok i 1994.

Værftet Ring-Andersens særlige ekspertise er stadig håndværk på de store træskibe, men reparationer og vedligholdelse af mindre stålskibe fylder efterhånden også godt i ordrebogen hos 150 års-jubilaren.

  • Nielsen_Søren_S

    Af:

    Redaktør og reporter på Fyns Amts Avis’ og FAA.dk’s Søsiden og Koøjet. Tekst, foto, video og web fra den maritime verden - primært ved og i Det Sydfynske Øhav, men også fra nationalt og internationalt farvand. Faglært journalist i 1973. Siden 1976 ansat på Fyns Amts Avis i Svendborg. Redaktionschef i 25 år. Ansvarsområder: Bl. a. redigering, design, redaktionel teknik og avisplanlægning. Debatredaktør 2012-2016. Født i Aalborg, bosat på Langeland. Aktiv i en håndfuld maritime foreninger. Har rundet Kap Horn i verdens største sejlskib. Forfatter til bogen “Øhavsfærger".

Mere om emnet

Se alle
Da Ringeren fyldte 150:Festlig flagning overalt

Da Ringeren fyldte 150:Festlig flagning overalt

FAKTA: J. Ring-Andersens skibsværft i Svendborg

FAKTA: J. Ring-Andersens skibsværft i Svendborg

Hvad ville du gøre, hvis din ged slog sig på flasken?

Hvad ville du gøre, hvis din ged slog sig på flasken?