Log ind

En ny Mærsk i rederibranchen

  • En ny Mærsk i rederibranchen
    Slæbebåden Ronja strutter af kraft. Hun er bygget hos Theodor Buschmann Schiffswert i Hamborg i 1959. I 10 år tilhørte fartøjet en dykker i Esbjerg og sejlede under navnet Alice Bekker. Foto Tucspotters.
  • En ny Mærsk i rederibranchen
    Slæbebåden Ronja strutter af kraft. Hun er bygget hos Theodor Buschmann Schiffswert i Hamborg i 1959. I 10 år tilhørte fartøjet en dykker i Esbjerg og sejlede under navnet Alice Bekker. Foto Tucspotters.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Charlotte Mærsk-Møller, V. Skerninge, har investeret i en stor slæbebåd, fordi hun altid har haft en forkærlighed for søen
Annonce
V. SKERNINGE: Svendborg har fået et nyt slæbebåds-rederi, som foreløbig råder over en stor slæbebåd, Ronja, opkaldt efter skibsrederens otte-årige datter. Rederen er den 45-årige Charlotte Mærsk-Møller, V. Skerninge, som hele livet har haft en forkærlighed for søen.

Rederen understreger, at hun helt selv har skabt sin tilværelse og sit nyoprettede rederi, West Coast Towing ApS , hvis nogen skulle komme til at tænke på en skibsreder af noget større dimensioner på Esplanaden i København. Hendes oldefar var broder til Peter Arnold Møller, grundlæggeren af rederiet A.P. Møller. Og så ikke et ord mere om den sag.

Charlotte Mærsk-Møller fik allerede som barn smag for livet på bølgerne. Hendes forældre købte galeasen Ursa, som hendes far satte i stand, og som familien havde bopæl i og sejlede med i ferierne.

Hun kom som helt ung på Sønderborg Søfartsskole og udmønstrede som 18-årig i coastere. På det sidste skib var Charlotte Mærsk-Møller så uheldig at falde otte meter ned i lastrummet med et brækket ben til følge.

Kørerlærer og ingeniør

- Jeg tog i land og gik og ømmede mig over benet. Så fandt jeg på at tage en uddannelse som kørelærer. Jeg virkede i et år i Svendborg og derefter fem år i Rudkøbing. Jeg har altid haft det sådan, at når noget er for træls, finder jeg på noget andet. Nu ville jeg noget, hvor jeg ikke skulle arbejde aftener og i weekenderne. Jeg læste til stærkstrøms-ingeniør på DTU og var færdig i 1996, fortæller Charlotte Mærsk-Møller.

Derefter flyttede hun og familien til Fyn, og hun blev ansat som energirådgiver ved Sydfyns Elforsyning. Men søen trak voldsomt i Charlotte Mærsk-Møller, og hun henvendte sig til skibsreder Hans V. Jørgensen, Casani Søentreprise i Svendborg. Hun kendte en skipper i rederiet, Finn Thomsen, Rudkøbing. Han lå en dag ved Læsø med en bedstemand, der havde brækket benet. Det var svært at finde en afløser, og han ringede til Charlotte - og en time efter sad hun i toget til Frederikshavn. Det var i 2002.

Derefter fulgte nogle år i Casani Søentreprise, indtil hun kom i tanke om, at det kunne være morsomt at finde en slæbebåd og begynde for sig selv.

Sammen med Finn Thomsen fandt de slæbebåden Alice Bekker i Esbjerg. Den havde i ti år tilhørt en dykker, som nu ville sælge. Skibet er bygget i Hamborg i 1959 og er 28,2 meter lang med et agterdæk, hvor der for eksempel kan stå en 20 fods container til blandt andet dykkerudstyr.

Uddannet kystskipper

- I begyndelsen var vi afviser-fartøj i Nordsøen, blandt andet da der blev lagt et stærkstrømskabel fra Norge. Vores opgave var at holde fiskere borte med deres trawl, indtil kablet var lagt helt ned i havbunden. Det blev vi noget trætte af, for vi skulle være derude uanset vejret, fortæller Finn Thomsen.

Han er nu hyret som skipper på Ronja, der har en besætning på fire mand. Han har sejlet i slæbebåde og søentreprenørfartøjer siden 1972.

Skibsreder Charlotte Mærsk-Møller har netop hentet sit bevis på, at hun har taget kystskippereksamen på Skagen Skipperskole. Dermed er hun kvalificeret til at føre Ronja, men vil dog først lige se tiden an, inden hun selv står på broen.

West Coast Towing ApS har overladt sit regnskab til JMB Bjerrum & Jensen ApS på Jessens Mole, mens reder og skipper Finn Thomsen selv finder arbejde.

I går stævnede Ronja ud fra Svendborg Havn med kurs mod Riga i Estland. Her skal hun hente en nybygget fiskekutter, der skal slæbes til værftet i Hvide Sande for aptering.

Det nystiftede rederi har fået en del opgaver med at slæbe nybyggede foderpramme til de norske havdambrug. Disse pramme bygges forskellige steder i Europa, og Ronja har lige hentet en i Rotterdam og bugseret den til Haugesund.
  • fyens.dk

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere