• Et signalsystem på Svendborgbanen bliver nu etableret i 2019 i stedet for 2021. Denne fremrykning og halvtimesdrift mellem Ringe og Odense skal rette op på de kaotiske forhold på Svendborgbanen

Et nyt signalsystem om tre i stedet for om fem år og færre afgange mellem Ringe og Odense.

Det er medicinen, som skal kurere den efterhånden dødssyge patient Svendborgbanen.

Det oplyser transportminister Hans Christian Schmidt (V) umiddelbart efter et møde med Folketingets transportordførere torsdag middag.

- På mødet orienterede jeg ordførerne om, at Banedanmark er årsag til halvdelen af forsinkelserne, og at halvdelen af dem skyldes signalfejl. Derfor er det aftalt, at vi fremrykker det signalsystem, som skulle være etableret i 2021, til 2019, siger Hans Christian Schmidt.

Reduceret køreplan

Selve mødet kom der også noget ud af.

Ifølge Hans Christian Schmidt var der enighed om at undersøge en mulighed, som næppe vil være ubetinget populær hos alle pendlere: Nemlig at pille det tog, der udelukkende køre mellem Odense og Ringe, ud, så der bliver to i stedet for tre afgange i myldretiden.

- Det kan man sætte sig ned og blive vred over, men realiteterne er, at matematikken skal gå op. Det kan den kun, hvis intet som helst går galt, og med det materiel og det signalsystem, vi har nu, er det ikke realistisk. Så vi er nødt til at nøjes med to afgange i timen, siger transportministeren, der understreger, at der igen vil køre tre tog i timen, når det nye signalsystem er kørt ind.

Dreng besvimet i toget

På Facebooksiden Passager på Svendborgbanen kan man i dag læse om tog så tæt pakkede, at en dreng besvimede og måtte bæres ud.

- Det gør dybt indtryk på mig. Derfor vil jeg også sikre mig på det næste møde med DSB, at de sørger for, at der kommer pladser, så man kan sidde ned i toget, lover Hans Christian Schmidt.

Transportministeren peger også på, at passagererne på Svendborgbanen ikke bliver voldsomt dårligt behandlet, fordi der i en periode bliver færre afgange.

- Det er helt normalt med to afgange i timen. Det er noget, vi ser mange steder i Danmark, siger han.

Der kommer tog fra Jylland

Endelig minder han om, at der er blevet nogle såkaldte Desiro-tog fra Odderbanen ledige.

Togene er af samme type som dem, der oftest kører på Svendborgbanen, bare nyere og med stærkere motorer.

- De skal på værksted, så de er tip top og fit for fight, og så vil de blive sendt til Svendborgbanen i løbet af efteråret og frem til december. Det kommer til at betyde meget, for det er gode tog, som kører godt, siger Hans Christian Schmidt, der desuden understreger, at forholdene på Svendborgbanen ligger ham meget på sinde.

- Jeg gør, hvad jeg kan, og jeg mener, at vi med den her løsning er godt på vej, siger han.

  • Journalist portræt

    Af:

    Jeg er journalist på Fyns Amts Avis og skriver om stort og småt på tværs af stofområderne. Er oprindeligt butiksuddannet, men skiftede spor og startede på journalistuddannelsen i Odense i 1999. Efter en praktikperiode på Fyens Stiftstidende blev jeg ansat på det daværende Holbæk Amts Venstreblad i 2003, og efter godt fire år i det sjællandske rykkede jeg tilbage til Fyens Stiftstidende - nærmere bestemt Assensredaktionen - i 2007. Har siden 2010 været ansat på Fyns Amts Avis i Svendborg, hvor jeg også bor. Og så er jeg vokset op i Tommerup på Højfyn. I øvrigt er jeg ikke ret god til golf. Men jeg spiller det alligevel ved enhver given lejlighed.

Mere om emnet

Se alle
Svendborgbanen: Pendlerne debatterer forslag om færre afgange

Svendborgbanen: Pendlerne debatterer forslag om færre afgange

1
DSBs informationschef: - Man får en større stabilitet med to tog

DSBs informationschef: - Man får en større stabilitet med to tog

2
Tillidsmand om plan for Svendborgbanen: - Et helvede venter

Tillidsmand om plan for Svendborgbanen: - Et helvede venter