Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Danske og norske muskler i Flensborg

Danske og
norske muskler
i Flensborg

Annonce:

Dit livs fest – fest med det hele

Pris pr. person FRA KR. 475,-

Bemærk det hvide dækshus. Det svæver endnu i løftewirer fra flydekranerne Samson og Uglen.
Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Artiklen er hentet i arkivet

Flydekraner monterede dækshus på offshore-skibe tre gange så lange som en Ærø-færge

Nordens stærkeste, flydende muskler var kaldt til Flensborg, da dækshuset på et nysøsat offshore-fartøj skulle bakses på plads. Med dansk og norsk løftekraft på tilsammen 1600 ton, hang dækshuset med kommandobro, kahytter og saloner i løftestropperne, før det med millimeter-præcision fandt sin endelige plads på nybygningen Siem Helix 2.

Denne enestående maritime operation observerede Fyens.dk i weekenden i Flensborg. På fjordbyens skibsværft, Flensburger Schiffbau-Gesellschaft, FSG, er de ansatte ved at afslutte leverancen af to gigantiske offshore-fartøjer til værftets norske ejer, rederiet Siem. Det første fartøj med navnet Siem Helix 1 er tæt på prøvesejlads. Det andet skib, Siem Helix 2, fik vand under kølen i fredags.

Begge skibe, der med en længde på 160 meter er over tre gange så lange som fx tvillingefærgerne på Svendborg-Ærøskøbing, er bygget i værftets overdækkede tørdok. Da nybygningen under stor festivitas og megen opmærksomhed fra publikum, slap ud af tørdok-hallen, lå en pram klar med et dækshus bygget hos en østeuropæisk leverandør. Også montagen af det nye skibs Flensborg-byggede helikopter-dæk krævede assistance af den flydende løftekraft.

Begge flydekraner er i international sværvægtsklasse og mestrer hver at løfte 800 ton. Den ene kran har flere gange opereret i fynsk farvand og er den danske Samson fra DBB Salvage i Aarhus. Dens ligeværdige makker til denne opgave er Uglen fra det norske rederi Ugland.

Efter prøvesejlads sejler de nybyggede offshore-skibe til Holland for endelig klargøring. Senere på året indgår de i amerikansk charter-regi i brasiliansk farvand med den højtspecialiserede opgave at sætte proppen i for nedlukkede oliefelter.

Siem Helix 1 og Siem Helix 2 er blandt andet udrustet med dækskraner, der kan løse opgaver i ned til 3000 meters dybde. Hvert skib koster godt en milliard kroner.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70