Flydekraner monterede dækshus på offshore-skibe tre gange så lange som en Ærø-færge

Nordens stærkeste, flydende muskler var kaldt til Flensborg, da dækshuset på et nysøsat offshore-fartøj skulle bakses på plads i Flensborg. Med dansk og norsk løftekraft på tilsammen 1600 ton, hang dækshuset med kommandobro, kahytter og saloner i løftestropperne, før det med millimeter-præcision fandt sin endelige plads på nybygningen Siem Helix 2.

Denne enestående maritime operation observerede Fyens.dk i weekenden i Flensborg. På fjordbyens skibsværft, Flensburger Schiff­bau-Gesellschaft, FSG, er de ansatte ved at afslutte leverancen af to gigantiske offshore-fartøjer til værftets norske ejer, rederiet Siem. Det første fartøj med navnet Siem Helix 1 er tæt på prøvesejlads. Det andet skib, Siem Helix 2, fik vand under kølen i fredags.

Begge skibe, der med en længde på 160 meter er over tre gange så lange som fx tvillingefærgerne på Svendborg-Ærøskøbing, er bygget i værftets overdækkede tørdok. Da nybygningen under stor festivitas og megen opmærksomhed fra publikum, slap ud af tørdok-hallen, lå en pram klar med et dækshus bygget hos en østeuropæisk leverandør. Også montagen af det nye skibs Flensborg-byggede helikopter-dæk krævede assistance af den flydende løftekraft.

Begge flydekraner er i international sværvægtsklasse og mestrer hver at løfte 800 ton. Den ene kran har flere gange opereret i fynsk farvand og er den danske Samson fra DBB Salvage i Aarhus. Dens ligeværdige makker til denne opgave er Uglen fra det norske rederi Ugland.

Efter prøvesejlads sejler de nybyggede offshore-skibe til Holland for endelig klargøring. Senere på året indgår de i amerikansk charter-regi i brasiliansk farvand med den højtspecialiserede opgave at sætte proppen i for nedlukkede oliefelter.

Siem Helix 1 og Siem Helix 2 er blandt andet udrustet med dækskraner, der kan løse opgaver i ned til 3000 meters dybde. Hvert skib koster godt en milliard kroner.

  • Nielsen_Søren_S

    Af:

    Redaktør på Fyns Amts Avis’ Søsiden og Koøjet. Arbejder med tekst, foto, video og web fra den maritime verden - primært ved og i Det Sydfynske Øhav, men også nationalt og internationalt. Faglært journalist og har i mere end 40 år virket på Fyns Amts Avis i Svendborg. Redaktionschef og medlem af redaktionsledelsen gennem 25 år. Født i Aalborg, bosat på Langeland. Aktiv i en håndfuld maritime foreninger. Har rundet Kap Horn i verdens største sejlskib. Forfatter til bogen “Øhavsfærger”.