Log ind

Danske og norske muskler i Flensborg

  • Danske og norske muskler i Flensborg
    1 / 3
    Bemærk det hvide dækshus. Det svæver endnu i løftewirer fra flydekranerne Samson og Uglen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
  • Danske og norske muskler i Flensborg
    2 / 3
    De to norske offshore-skibe er bygget lige syd for den danske grænse og til en samlet pris på to mia. kroner. Siem Helix 1 foran tørdok-hallen er tæt på prøvesejlads, mens Siem Helix 2 får monteret dækshus af flydekranerne Samson og Uglen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
  • Danske og norske muskler i Flensborg
    3 / 3
    Internationalt, maritimt samarbejde: Nybygningen Siem Helix 2 leveres fra Tyskland, flydekranerne er fra Danmark og Norge og dækshuset er bygget i Polen og Baltikum. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Flydekraner monterede dækshus på offshore-skibe tre gange så lange som en Ærø-færge

Nordens stærkeste, flydende muskler var kaldt til Flensborg, da dækshuset på et nysøsat offshore-fartøj skulle bakses på plads i Flensborg. Med dansk og norsk løftekraft på tilsammen 1600 ton, hang dækshuset med kommandobro, kahytter og saloner i løftestropperne, før det med millimeter-præcision fandt sin endelige plads på nybygningen Siem Helix 2.

Denne enestående maritime operation observerede Fyens.dk i weekenden i Flensborg. På fjordbyens skibsværft, Flensburger Schiff­bau-Gesellschaft, FSG, er de ansatte ved at afslutte leverancen af to gigantiske offshore-fartøjer til værftets norske ejer, rederiet Siem. Det første fartøj med navnet Siem Helix 1 er tæt på prøvesejlads. Det andet skib, Siem Helix 2, fik vand under kølen i fredags.

Begge skibe, der med en længde på 160 meter er over tre gange så lange som fx tvillingefærgerne på Svendborg-Ærøskøbing, er bygget i værftets overdækkede tørdok. Da nybygningen under stor festivitas og megen opmærksomhed fra publikum, slap ud af tørdok-hallen, lå en pram klar med et dækshus bygget hos en østeuropæisk leverandør. Også montagen af det nye skibs Flensborg-byggede helikopter-dæk krævede assistance af den flydende løftekraft.

Begge flydekraner er i international sværvægtsklasse og mestrer hver at løfte 800 ton. Den ene kran har flere gange opereret i fynsk farvand og er den danske Samson fra DBB Salvage i Aarhus. Dens ligeværdige makker til denne opgave er Uglen fra det norske rederi Ugland.

Efter prøvesejlads sejler de nybyggede offshore-skibe til Holland for endelig klargøring. Senere på året indgår de i amerikansk charter-regi i brasiliansk farvand med den højtspecialiserede opgave at sætte proppen i for nedlukkede oliefelter.

Siem Helix 1 og Siem Helix 2 er blandt andet udrustet med dækskraner, der kan løse opgaver i ned til 3000 meters dybde. Hvert skib koster godt en milliard kroner.

  • Nielsen_Søren_S

    Af:

    Redaktør på Fyns Amts Avis’ Søsiden og Koøjet. Arbejder med tekst, foto, video og web fra den maritime verden - primært ved og i Det Sydfynske Øhav, men også nationalt og internationalt. Faglært journalist og har i mere end 40 år virket på Fyns Amts Avis i Svendborg. Redaktionschef og medlem af redaktionsledelsen gennem 25 år. Født i Aalborg, bosat på Langeland. Aktiv i en håndfuld maritime foreninger. Har rundet Kap Horn i verdens største sejlskib. Forfatter til bogen “Øhavsfærger”.

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere