Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Da kontinentet blev landfast med Langeland

Da kontinentet
blev landfast
med Langeland

Annonce:

Rejs billigt til Menorca

Oplev den smukke ø. Se alle vores tilbud her!

Sådan så det ud, da mere end hundrede mand arbejdede på Svendborgsundbroen mellem 1963 og 1966. 18. november 1966 var broen endelig klar til indvielse.
Foto: Byhistorisk Arkiv

Artiklen er hentet i arkivet

I går var det 40 år siden, at langelænderne for første gang kunne cykle til Kina
SVENDBORG: Hun blev født en råkold og blæsende formiddag den 18. november 1966. Efter en barselsperiode på godt tre år kunne selveste daværende prinsesse Margrethe præsentere sydfynboerne for deres nye bysbarn.

Længde: 1220 meter. Bredde: 14,1 meter. Navn: Svendborgsundbroen.

I går fyldte den nu voksne dame så 40 år. Det er ikke til at se, ej heller at tro. For hun står stadig lige så stolt knejsende som dengang. Og det på trods af de - hold fast - 169.000.000 biler, der har krydset sundet fra 1966 og til i dag . En trafik, der år for år har været konstant stigende - altså lige på nær årene efter oliekriserne i 1973 og 1979, men det er en helt anden historie.

Men selv om broen i dag flittigt benyttes af knap 16.000 bilister hver dag, så var det i mange år usikkert, om den overhovedet skulle bygges.

- Allerede tilbage i 1885 var der planer om en bro over sundet. Der var dengang tale om en såkaldt hængefærgebro, men det blev dog aldrig til noget, fortæller Thomas Mathiasen fra Svendborg & Omegns Museum. Han er brændende broentusiast og har derfor en viden om fødselaren ulig mange andres.

Thomas Mathiasen kan således også fortælle om dengang, selveste Svendborgs borgmester modsatte sig broplanerne.

- Borgmester Svend Aage Andersen ville hellere have en tunnel, der gik fra Vindeby til Svendborg Havn. Ja, borgmesteren og en stor del af byrådet var så opsat på at få tunnelen, at de ville betale de ekstra omkostninger, en tunnel ville koste frem for en bro.

Men borgmesteren fik aldrig sin vilje. Og i marts 1966 kunne byggeriet gå i gang.

Mere end hundrede mand arbejdede hårdt dag ud og dag ind. Og pludselig stod den der. En massiv skønhed i jern og beton.

Og det var altså en ung, nyforlovet prinsesse Margrethe, der en kold efterårsdag med stiv kuling fra vest kunne klippe båndet og erklære Svendborgsundbroen for åbnet.

"Nu kan langelænderne cykle til Kina," skrev Stiftstidende på dagen.

Royalt besøg og truttende trompeter blev dagen i går ikke fejret med. Men mon ikke de 15.990 fødselsdagsgæster smilte en ekstra gang, da de i går krydsede sundet over byens trofaste dame.

Antal biler dagligt

Det daglige antal biler på Svendborgsundbroen har været konstant stigende siden åbningen i 1966 - bortset fra efter oliekriserne i 1973 og 1979.

1966 - 5160

1976 - 9845

1986 - 10500

1996 - 14021

2006 - 15990

Gennemsnitstal baseret på beregninger fra Vejdirektoratet.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70