Log ind

DSB: Det skal være slut med at vende i Stenstrup

  • DSB: Det skal være slut med at vende i Stenstrup
    DSB har en ambition om, at det med den nye plan for Svendborgbanen er slut med at sætte folk af i Stenstrup mod deres vilje. Love noget tør driftsdirektør Anders Egehus dog ikke, men han erklærer sig optimistisk. Pressefoto: Stig Stasig
  • DSB: Det skal være slut med at vende i Stenstrup
    DSB har en ambition om, at det med den nye plan for Svendborgbanen er slut med at sætte folk af i Stenstrup mod deres vilje. Love noget tør driftsdirektør Anders Egehus dog ikke, men han erklærer sig optimistisk. Pressefoto: Stig Stasig

Artiklen er mere end 30 dage gammel

DSB klar med plan for Svendborgbanen. Målet er flere tog til tiden - og at det ikke bliver nødvendigt at sætte passagerer af i Stenstrup

Annonce

Flere tog til tiden, og så skal det gerne være slut med at plante passagerer i Stenstrup, når forsinkelser skal indhentes.

Det er målene for den plan, som DSB har præsenteret for Svendborgbanen.

Kort fortalt handler det om, at det bliver IC3-tog, der kører mellem Ringe og Nyborg, mens strækningen Odense-Svendborg skal betjenes af Desiro-tog.

De så udskældte IC4-tog ryger helt ud, og DSB's direktør for drift, Anders Egehus, vil ikke love, at det dermed er endegyldigt slut med at vende toget i Stenstrup, når forsinkelser skal indhentes. Altså det, der på DSB'sk hedder "genopretning".

- Målet med det, vi gør her, er at forhindre, at det bliver nødvendigt. Jeg kan ikke give garantier, men vi vil gøre alt, hvad der står i vores magt, for at genopretning ikke bliver nødvendig, siger Anders Egehus.

Han forklarer, at IC3-toget har leveret godt på banen før, og at det robuste tyske Desiro-tog har vist sig driftssikker og med sine hurtige accelerationer og store døre gør, at der ikke bliver spildt mere tid end nødvendigt ved perronerne.

Dertil skal lægges, at det har en stopknap, og det dermed er muligt at undlade at standse ved stationer, hvor ingen skal af eller på - hvilket altsammen gør, at det er muligt at indhente forsinkelser.

Anders Egehus oplyser desuden, at DSB er i dialog med Banedanmark, der jo stiller bane og signaler til rådighed, om tiltag, der kan forbedre driften yderligere.

Læs interview med Anders Egehus i morgen, onsdag.

  • Journalist portræt

    Af:

    Jeg er journalist på Fyns Amts Avis og skriver om stort og småt på tværs af stofområderne. Er oprindeligt butiksuddannet, men skiftede spor og startede på journalistuddannelsen i Odense i 1999. Efter en praktikperiode på Fyens Stiftstidende blev jeg ansat på det daværende Holbæk Amts Venstreblad i 2003, og efter godt fire år i det sjællandske rykkede jeg tilbage til Fyens Stiftstidende - nærmere bestemt Assensredaktionen - i 2007. Har siden 2010 været ansat på Fyns Amts Avis i Svendborg, hvor jeg også bor. Og så er jeg vokset op i Tommerup på Højfyn. I øvrigt er jeg ikke ret god til golf. Men jeg spiller det alligevel ved enhver given lejlighed.

Mere om emnet

Se alle
Passagerer smidt af i Stenstrup efter signalfejl

Passagerer smidt af i Stenstrup efter signalfejl

Minister: Utopisk at tro på stabil Svendborgbane

Minister: Utopisk at tro på stabil Svendborgbane

Tog til tiden: Minister igen i samråd om Svendborgbanen

Tog til tiden: Minister igen i samråd om Svendborgbanen

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere