Ånden fra Eik Skalø og Steppeulvene anno 1967 eksisterer stadig efter 50 år, men Stepp 2 prøver at tilføre musikken noget nyt på albummet "Stadig på jagt efter fuger i tiden", der fejres lørdag 24. juni.

Svendborg: Kaffepause. De nuværende tre medlemmer af Stepp 2, der viderefører Steppeulvenes musikalske univers og Eik Skaløs poesi anno 1967, har sat sig ved et bord i Ribers Gård.

Eller de to, Eik Skibdal og Keld Tolouse Andersen har placeret sig. Preben Devantier er styrtet over til genbo-bageriet i Møllergade for at få sig en frokostbolle, men er snart tilbage med bagerpose og kaffe i pap, inden de tre klavrer op til øvelokalet for at blive klar til den kommende koncert på Harders lørdag 24. juni, når bandets nye album, "Stadig på jagt efter fuger i tiden", fejres.

Two stepp

Steppeulvenes oprindelige besætning: Eik Skaløe (vokal), Stig Møller (guitar), Søren Seirup (bas og mundharpe), Preben Devantier (trommer). Eik Skaløe skrev teksterne, Stig Møller musikken.Eneste album: "HIP" fra 1967Steppeulvene anno 2017: Stig Møller (guitar), Peter Ingemann (bas), Hans Fagt (trommer) og Jens Hack (saxofon).

 Stepp 2: Eik Skibdal (vokal og bas), Keld Toulouse Andersen, (guitar),  Preben Devantier (trommer).24. juni release af albummet"Stadig på jagt efter fuger i tiden" indspillet på Harders, produceret af Per Oluf "Flop"Hansen.

Dobbeltkoncert: Harders, Møllergade, Svendborg, 24. juni. Dørene åbnes kl 17

Sådan skifter tiderne og arbejdsformen.

Da Preben Devantier sammen med de oprindelige Steppeulvene producerede albummet HIP over tre dage i 1967 var det i en rus af alkohol og stoffer. I dag kører processen på kaffe. Og et enkelt glas rødvin.

Og Eik Skibdal, som skriver første melodiudkast til Eik Skaløs meget billedskabende 60'er-digte, må afvise den romantiserede myte om musikeren på arbejde. For nej, han har ikke trukket sig tilbage i et sommerhus' ensomhed og tyllet rødvin, mens han har skrevet musikken. Digtene har fået sin musikalske klang derhjemme i lejligheden i Møllergade, midt mellem hverdagspligter og de arbejdsopgaver, som også skal varetages.

- Jeg har haft digtene liggende fremme, og så falder jeg tilfældigt over et par linjer, som sætter noget i gang. Derefter går jeg selvfølgelig mere ind i teksten.

Tale til guderne

Som i nummeret "Tale til Guderne".

- Digtet er stærkt. Eik beder guderne om at tage imod ham, fortsætter dagens Eik:

- Først tænkte jeg, at jeg skulle pakke digtet lidt ind i vat, men nej, sagde Preben. Det skal sparke røv! Så blev det et rigtigt rocknummer med fuld knald på, men med passager, der minder om et kirkekor.

- Da jeg hørte oplægget, var min reaktion: Nej, det går sgu ikke. Det er pinligt: en katedralstemning og et drengekor midt i musikken. Publikum vil da dø af grin, tænkte jeg. Men da nummeret blev færdigt, blev det helt perfekt, indrømmer Preben Devantier.

For arbejdsformen de tre imellem er, at Eik starter med at skitsere et melodiforløb og har ifølge Preben Devantier et godt øre for trommerne.

- Han skaber nogle gode figurer.

Derefter tager Keld Toulouse over. Som Eik Skibdal udtrykker det, glæder han sig altid til at høre, hvad Keld har fundet på.

- Generelt er vi gode til at bakke op om teksten, så nummeret hænger sammen, siger Keld Toulouse og tilføjer, at undervejs skændes de tre som et gammelt ægtepar:

- Men det er fedt, for så kommer vi videre.

Videre vil også betyde flere numre, nye udgivelser. Foreløbig afventer Stepp 2 vinyl-prøvetrykket af "Stadig på jagt efter fuger i tiden". Men der er stadig flere tekster at hente i Eik Skaløs digte.

- Mere end tredive er der tilbage, forklarer Eik Skibdal, mens Preben Devantier indskyder, at Eik måske om fem år er stukket af, rent lyrikmæssigt, og da skriver sine egne tekster:

- Du er jo også intellektuel som Eik Skalø, siger han og glæder sig i øvrigt over, at publikum tager næsten bedre imod de nye numre end det gamle HIP-repertoire med klassikere som Itsi Bitsi, Dunhammeraften og Lykkens Pamfilius.

  • Af:

Mere om emnet

Se alle

HIP er stadig hip