Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
40 år og i drift: Aktiv færge-veteran dokker i Svendborg

40 år og i drift:
Aktiv færge-veteran
dokker i Svendborg

Annonce:

Billige Kajakker, udstyr & beklædning! Vi har alt til køb eller leje!

Billige Kajakker, udstyr & beklædning! Vi har alt til køb eller leje!

M/f Holger Danske fra Scandlines Rødby-Puttgarden dokker hos Petersen & Sørensen Motorværksted i Svendborg for 40 års klasning. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Artiklen er hentet i arkivet

Det er en veteran fra DSB Rederi-tiden, der i disse uger rejser sin profil fra flydedokken hos Petersen & Sørensen Motorværksted i Svendborg.

Færgen Holger Danskes historie går tilbage til bygningen på Aalborg Værft i 1976. M/f Holger Danske blev leveret til sejlads på Sveriges-ruten Helsingør-Helsingborg og har senere virket på Samsø-forbindelsen Kalundborg-Kolby Kås. I dag er den modne færge aktiv som transportør af farligt gods på det dansk-tyske Scandlines rute, Rødby-Puttgarden.

Ombygningen til denne særlige funktion blev i øvrigt foretaget på det daværende Repair Yard Svendborg på Frederiksøen i 1999. Foruden til transport af farligt gods og levende dyr anvendes den 87 meter lange færge også som reserve for rutens øvrige fire større færger.

M/f Holger Danske kom til Svendborg et par dage før nytår og skal dokke forventet omkring et par uger endnu, før den genoptager sejlads mellem Lolland og Femern.

Dokningen gælder et omfattende 40 års eftersyn- og servicering. Under Svendborg-opholdet skal Holger Danske have afmonteret roret og opmålt rorlejerne, skrueakslerne skal trækkes ud og have skiftet pakninger, motorer og pumper skal overhales, og bunden skal have skiftet anoder samt males. Det oplyser rederiets pressechef Anette Ustrup Svendsen til Fyens.dk. Desuden skal alle færgens stålplader tykkelses-måles, og der skal udskiftes lidt stål forskellige steder.

Der er ingen aktuelle planer om at udfase den 40 år gamle færge, oplyser pressechefen.

Tre øvrige DSB-færger af lignende type er skrottet. En af dem, m/f Kärnan, blev bygget i Svendborg i 1970. Den sejlede siden ved Malta og i Tyrkiet og blev omsat til genbrug i 2012.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70