Log ind

40 år og i drift: Aktiv færge-veteran dokker i Svendborg

  • 40 år og i drift: Aktiv færge-veteran dokker i Svendborg
    M/f Holger Danske fra Scandlines Rødby-Puttgarden dokker hos Petersen & Sørensen Motorværksted i Svendborg for 40 års klasning. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
  • 40 år og i drift: Aktiv færge-veteran dokker i Svendborg
    M/f Holger Danske fra Scandlines Rødby-Puttgarden dokker hos Petersen & Sørensen Motorværksted i Svendborg for 40 års klasning. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Annonce

Det er en veteran fra DSB Rederi-tiden, der i disse uger rejser sin profil fra flydedokken hos Petersen & Sørensen Motorværksted i Svendborg.

Færgen Holger Danskes historie går tilbage til bygningen på Aalborg Værft i 1976. M/f Holger Danske blev leveret til sejlads på Sveriges-ruten Helsingør-Helsingborg og har senere virket på Samsø-forbindelsen Kalundborg-Kolby Kås. I dag er den modne færge aktiv som transportør af farligt gods på det dansk-tyske Scandlines rute, Rødby-Puttgarden.

Ombygningen til denne særlige funktion blev i øvrigt foretaget på det daværende Repair Yard Svendborg på Frederiksøen i 1999. Foruden til transport af farligt gods og levende dyr anvendes den 87 meter lange færge også som reserve for rutens øvrige fire større færger.

M/f Holger Danske kom til Svendborg et par dage før nytår og skal dokke forventet omkring et par uger endnu, før den genoptager sejlads mellem Lolland og Femern.

Dokningen gælder et omfattende 40 års eftersyn- og servicering. Under Svendborg-opholdet skal Holger Danske have afmonteret roret og opmålt rorlejerne, skrueakslerne skal trækkes ud og have skiftet pakninger, motorer og pumper skal overhales, og bunden skal have skiftet anoder samt males. Det oplyser rederiets pressechef Anette Ustrup Svendsen til Fyens.dk. Desuden skal alle færgens stålplader tykkelses-måles, og der skal udskiftes lidt stål forskellige steder.

Der er ingen aktuelle planer om at udfase den 40 år gamle færge, oplyser pressechefen.

Tre øvrige DSB-færger af lignende type er skrottet. En af dem, m/f Kärnan, blev bygget i Svendborg i 1970. Den sejlede siden ved Malta og i Tyrkiet og blev omsat til genbrug i 2012.

  • Nielsen_Søren_S

    Af:

    Redaktør, Fyns Amts Avis Jeg har ansvaret for avisens side 2 i første sektion med leder og satiretegning samt for anden sektions debatsider med læserindlæg, klummer, kronikker m.m. Desuden er jeg styrmand på en del af det maritime stof i Fyns Amts Avis,- dvs.onsdagens Koøjet på Din Side og fredagens opslag, Søsiden. Her har vi nyheder, baggrund og reportager fra den maritime verden, ofte set fra eller på Det Sydfynske Øhav. Faglig baggrund: Jeg er faglært journalist og har desuden praktiseret stor interesse for avisdesign og fotografi. Jeg har arbejdet som bl. a. journalist, webmaster, redaktionssekretær, radiovært og har gennem 25 år været redaktionschef med ansvar for bl. a. redigering, design, dummylægning samt drift og udvikling af redaktionel teknologi. Medlem af redaktionsledelsen under seks chefredaktører. Gennem en årrække dommer og dommerformand i dansk og internationalt avisdesign-konkurrencer. I mere end en snes år avisens pop/rock-anmelder, interviewer og reporter. Privat: Jeg stammer fra Aalborg, bor på Langeland og har to voksne børn. Jeg har sejlbåd og er aktiv i en håndfuld maritime foreninger og netværk. På det maritime cv står også en Kap Horn-runding i verdens største sejlskib. Kontakt mig på 6345-2140 eller på sosn@faa.dk. Redaktionskontor med havnekik fra øverste dæk i Sankt Nicolai Gade 3 i Svendborg.

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere