Log ind

40 år og i drift: Aktiv færge-veteran dokker i Svendborg

  • 40 år og i drift: Aktiv færge-veteran dokker i Svendborg
    M/f Holger Danske fra Scandlines Rødby-Puttgarden dokker hos Petersen & Sørensen Motorværksted i Svendborg for 40 års klasning. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
  • 40 år og i drift: Aktiv færge-veteran dokker i Svendborg
    M/f Holger Danske fra Scandlines Rødby-Puttgarden dokker hos Petersen & Sørensen Motorværksted i Svendborg for 40 års klasning. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Det er en veteran fra DSB Rederi-tiden, der i disse uger rejser sin profil fra flydedokken hos Petersen & Sørensen Motorværksted i Svendborg.

Færgen Holger Danskes historie går tilbage til bygningen på Aalborg Værft i 1976. M/f Holger Danske blev leveret til sejlads på Sveriges-ruten Helsingør-Helsingborg og har senere virket på Samsø-forbindelsen Kalundborg-Kolby Kås. I dag er den modne færge aktiv som transportør af farligt gods på det dansk-tyske Scandlines rute, Rødby-Puttgarden.

Ombygningen til denne særlige funktion blev i øvrigt foretaget på det daværende Repair Yard Svendborg på Frederiksøen i 1999. Foruden til transport af farligt gods og levende dyr anvendes den 87 meter lange færge også som reserve for rutens øvrige fire større færger.

M/f Holger Danske kom til Svendborg et par dage før nytår og skal dokke forventet omkring et par uger endnu, før den genoptager sejlads mellem Lolland og Femern.

Dokningen gælder et omfattende 40 års eftersyn- og servicering. Under Svendborg-opholdet skal Holger Danske have afmonteret roret og opmålt rorlejerne, skrueakslerne skal trækkes ud og have skiftet pakninger, motorer og pumper skal overhales, og bunden skal have skiftet anoder samt males. Det oplyser rederiets pressechef Anette Ustrup Svendsen til Fyens.dk. Desuden skal alle færgens stålplader tykkelses-måles, og der skal udskiftes lidt stål forskellige steder.

Der er ingen aktuelle planer om at udfase den 40 år gamle færge, oplyser pressechefen.

Tre øvrige DSB-færger af lignende type er skrottet. En af dem, m/f Kärnan, blev bygget i Svendborg i 1970. Den sejlede siden ved Malta og i Tyrkiet og blev omsat til genbrug i 2012.

  • Nielsen_Søren_S

    Af:

    Redaktør på Fyns Amts Avis’ Søsiden og Koøjet. Arbejder med tekst, foto, video og web fra den maritime verden - primært ved og i Det Sydfynske Øhav, men også nationalt og internationalt. Faglært journalist og har i mere end 40 år virket på Fyns Amts Avis i Svendborg. Redaktionschef og medlem af redaktionsledelsen gennem 25 år. Født i Aalborg, bosat på Langeland. Aktiv i en håndfuld maritime foreninger. Har rundet Kap Horn i verdens største sejlskib. Forfatter til bogen “Øhavsfærger”.

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere