Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Dødsulykke: Holm og Fuglsang kræver handling fra UCI

Dødsulykke:
Holm og Fuglsang
kræver handling
fra UCI

Annonce:

Nyborg Rejser - Udflugter & rejser. Se alle vores rejsemål her: Nyborg-rejser.dk

Nyborg Rejser - Udflugter & rejser. Se alle vores rejsemål her: Nyborg-rejser.dk

Brian Holm efterlyser handling fra Den Internationale Cykelunion, som ifølge sportsdirektøren er alt for passive i spørgsmålet om rytternes sikkerhed.
Foto: Scanpix/Uffe Weng

Artiklen er hentet i arkivet

Debatten om antallet og udvælgelsen af motorcykler i cykelløbene raser efter dødsulykken forleden.

Antallet af motorcykelulykker i forbindelse med cykelløb synes at stige, og forleden gik det helt galt, da belgieren Antoine Demoitié døde efter at være blevet påkørt af en motorcykel i forbindelse med et styrt i Gent-Wevelgem.

De mange ulykker har igen fået ryttere og hold til at kræve handling fra Den Internationale Cykelunion (UCI).

Den danske sportsdirektør Brian Holm fra Etixx-Quickstep mener, at UCI forholder sig alt for passivt i spørgsmålet om rytternes sikkerhed. Særligt UCI-præsidenten Brian Cookson står for skud.

- Cookson havde indtil videre gjort mere gavn som vinduespudser i den her forbindelse. Der bliver gjort 0,0 procent ved problemet, som er blevet større og større over de seneste fem år, siger Brian Holm til BT.

Et moderne cykelfelt er omsværmet af motorcykler med tv-kameraer, motorcykler med fotografer, neutrale løbsmotorcykler og mange andre potentielle faremomenter.

Rytteren Jakob Fuglsang, som selv prøvede at blive kørt ned af en af feltets mange motorcykler under Tour de France sidste år, efterlyser bedre uddannelse end den nuværende.

- Generelt synes jeg, at motorcyklerne kører for stærkt og for uansvarligt. Man kan bare se på de mange styrt i den seneste tid. Forhåbentlig kan det her være med til, at der kommer nogle regler, som kan sætte en stopper for noget af det.

- Det kunne være, at motorcyklisterne skal have noget uddannelse for at have lov at bevæge sig i feltet, for det virker, som om der godt kunne være brug for det, siger Fuglsang til BT.

Avisen lister ni påkørsler af cykelryttere inden for det seneste år.

Mere om emnet

Se alle
Afdød cykelrytters hold trækker sig fra flere løb

Afdød cykelrytters hold trækker sig fra flere løb

Ryttere kræver omgående undersøgelse af dødsulykke

Belgisk rytter er død efter sammenstød med motorcykel

Belgisk rytter er død efter sammenstød med motorcykel

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70