Log ind

Wizz Air tillader mere håndbagage - men uden garanti for plads til den

  • Wizz Air tillader mere håndbagage - men uden garanti for plads til den
    Wizz Air flyver fra Billund til seks byer i Østeuropa. Foto: Wikimedia Commons
  • Wizz Air tillader mere håndbagage - men uden garanti for plads til den
    Wizz Air flyver fra Billund til seks byer i Østeuropa. Foto: Wikimedia Commons

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Det ungarske lavprisselskab Wizz Air med ruter fra både Billund og København vil tillade passagererne at tage mere håndbagage gratis med i kabinen. Men pladsen er begrænset, så hvis man vil være sikker på at kunne få sin taske eller kuffert med, skal man tilkøbe "Wizz Priority" in sin booking, skriver Check-in.dk. Beløbet er 40 kroner pr. strækning.

Wizz Air opkræver - som et af få selskaber - i forvejen et ekstragebyr på 105-140 kroner, hvis man medbringer håndbagage, der er større end 42 x 32 x 25 centimeter (højde x længde x bredde) og ikke overstiger 56 x 45 x 25 centimeter.

Men fra 29. oktober kan passagererne gratis medbringe håndbagage, der måler 55 x 40 x 23 centimeter, hvilket er de maksimale mål hos flere andre luftfartsselskaber. Dog altså med risikoen for, at der ikke er plads til den medbragte taske eller kuffert.

Check-in.dk tolker det nye initiativ sådan, at Wizz Air "tilsyneladende vil tvinge passagererne til at betale Priority-tillæg, købe op til højere priskategori eller i stedet få passagererne til at vælge at betale for at tage bagagen med i lastrummet".

Wizz Air er ifølge Check-in.dk et af de selskaber, der har næsten lige så store indtægter på afgifter og gebyrer som på salg af flybilletter. 45 procent af selskabets indtægter kommer fra andet end billetsalg. (thor)

  • Thorup_Søren_(2015)_003

    Af:

    Jeg er rejseredaktør og dermed ansvarlig for Rejser, som produceres på Fyens Stiftstidende, men udkommer med koncernens - Jysk Fynske Mediers - 13 dagblade. Jeg har været ansat på Fyens Stiftstidende siden 1984. De første mange år som feature- og reportagemedarbejder, men efterhånden som rejsestoffet er blevet opprioriteret, har det fyldt mere og mere af min arbejdstid, og nu beskæftiger jeg mig ikke med andet. Dog er jeg også ansvarlig for det årlige golfmagasin, som koncernen udgiver. Har sammen med journalist Poul Husted skrevet reportagebogen "Næste år i Jerusalem" (1984).

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere