Log ind

Sturt, sturt nummer

  • Sturt, sturt nummer
  • Sturt, sturt nummer

Normalt ville jeg have omtalt hende som "en stewardesse", men situationen kræver hendes fulde navn: Karen van Kooten.

Jeg mødte hende for tre uger siden på en KLM-flyvning mellem Amsterdam og Los Angeles. På "min" række henvendte hun sig først til kvinden på sædet ved vinduet: "Mrs. ... (jeg opfangede ikke navnet), what can I offer you to drink?"

Jeg studsede over den personlige henvendelse og tænkte, at de to måske havde en eller anden professionel relation.

Men dernæst blev min kone på midtersædet også tiltalt med efternavn, og til sidst: "Mr. Thorup, what can I offer you to drink?"

Tankerne fløj mange år tilbage, pudsigt nok også en KLM-flyvning fra Kuala Lumpur til Amsterdam. Formentlig min første rejse på businessclass, siden jeg husker den. Stewardessen tiltalte mig ved navn, og hånden på hjertet: Hvem vil ikke hellere være "nogen" end "en eller anden". Jeg voksede i sædet og følte mig lidt mere velkommen end på andre flyvninger.

Forklaringen var selvfølgelig, at antallet af passagerer på businessclass var så overskueligt, at de besætningsmedlemmer, som havde ansvaret for denne afdeling af flyet, havde tid til at tjekke passagerlisten og sædeplacering, inden de henvendtge sig til hver enkelt passager. Og ikke et ord om den forvirring, der opstår, når folk bytter plads.

På flyvningen for tre uger siden sad jeg imidlertid ikke på businessclass, men på økonomiklasse.

Hvordan var det muligt for stewardessen at huske så mange navne?

Karen van Kooten pegede med et skælmsk smil på toppen af serveringsvognen, hvor en Ipad var placeret. Her havde hun simpelthen en oversigt over hele Boeing 747-flyet med sæder og tilhørende passagerer. Den handy lille sag har hun og kollegerne kunnet benytte sig af siden sidste sommer og således give passagererne på økonomiklasse en lille positiv overraskelse, ligesom det formentlig kommer bag på en del, at de på KLM's - og i øvrigt også søsterselskabet Air Frances - ruter kan bestille alle de drikkevarer, de ønsker, under hele flyvningen. Medmindre besætningen vurderer, at nok er nok.

Flyvning næsten som i gamle dage, da man ikke skulle have kreditkortet frem, hver gang man skulle købe en drink, en sandwich eller for den sags skyld retten til at få bagage med.

Karen van Kooten var så venlig at afsløre sit lille trick med navnene på passagererne, men som en anden tryllekunstner havde hun et endnu bedre nummer i baghånden, og jeg spekulerer stadig på, hvordan hun også ved anden, tredje og fjerde henvendelse kunne huske vore efternavne.

Ipad'en på serveringsvognen var nemlig forsvundet.

 

  • Thorup_Søren_(2015)_003

    Af:

    Jeg er rejseredaktør og dermed ansvarlig for Rejser, som produceres på Fyens Stiftstidende, men udkommer med koncernens - Jysk Fynske Mediers - 13 dagblade. Jeg har været ansat på Fyens Stiftstidende siden 1984. De første mange år som feature- og reportagemedarbejder, men efterhånden som rejsestoffet er blevet opprioriteret, har det fyldt mere og mere af min arbejdstid, og nu beskæftiger jeg mig ikke med andet. Dog er jeg også ansvarlig for det årlige golfmagasin, som koncernen udgiver. Har sammen med journalist Poul Husted skrevet reportagebogen "Næste år i Jerusalem" (1984).

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere