Log ind

Et forbandet ferieminde

  • Et forbandet ferieminde
    Bellagio. Foto: Colourbox
  • Et forbandet ferieminde
    Bellagio. Foto: Colourbox

Artiklen er mere end 30 dage gammel

"Hold op med det klynk. Betal bøden og kom videre."

Hvis nogen reagerer sådan på nedenstående, er det forståeligt. Jeg ville sige det samme, så opfat det alene som et praktisk vink til næste ferie i nogle af de mest turistede italienske byer.

Men er jeg forbandet?

Ja.

Og har jeg klynket?

Ja.

Jeg har sågar ringet til Italien for at bede om en forklaring.

Forleden modtog jeg med posten - 11 måneder efter at have spist frokost og slentret rundt i Bellagio ved Comosøen - et bødeforlæg. Ud fra teksten forstår jeg, at jeg i udlejningsbilen har kørt i et område, som kræver særlig tilladelse. Nærmere bestemt på Via Garibaldi. Underligt nok står den korte køretur rundt i byen ret klart for mig, nemlig en cirkelformet tur med uret i jagten på en parkeringsplads.

På et tidspunkt drejede jeg dog til venstre - formentlig ad Via Garibaldi - men erkendte meget hurtigt, at jeg var på gale veje, hvorfor jeg bakkede ud igen. Det må være her, et overvågningskamera tog et billede af bilens nummerplade. Og som en medarbejder hos inkassofirmaet, som Bellagio Kommune har overdraget den slags opgaver til, forklarede mig i telefonen, registrerer kameraet ikke, at man et minut senere igen er ude af det "forbudte" område.

Bøden er på 160 euro eller 1200 kroner for at køre måske 50 meter den ene vej og 50 meter den anden vej, hvilket en betjent på stedet nok havde båret over med, når synderen er en turist uden lokalkendskab, men mod et kamera kæmper man forgæves, har jeg erkendt, selv om den venlige kvinde i inkassofirmaet forsikrede, at jeg godt kan klage - men først når jeg har modtaget en rykker. Til gengæld lød hun noget tøvende, da jeg spurgte om sandsynligheden for at få medhold.

Søger man på nettet, viser det sig, at mange danskere har oplevet at få trafikbøder, som de ikke forstår, i Italien. Og ikke så få mener, at man bare skal lade være at betale og håbe det bedste. Det er ikke lige min stil, men i hovedet på mig sker der det, at Bellagio har fået skrammer i lakken, og at jeg måske ikke i samme grad som før bødens ankomst har lyst til et gensyn med byen.

Hvilken trussel. For situationen er nok den, at de lokale føler, at de er ved at blive kvalt i turister, så de inderst inde jubler, hver gang en udlænding skulle få samme tanke - altså at holde sig væk. Men at begynde at se konspirationer mellem borgere og myndigheder for sig er nok at trække den lige rigeligt langt ud.

Men lad ovenstående være en påmindelse om at være ekstremt opmærksom på skiltningen i byer i Italien. ZTL-skilte (Zona a traffico limitato) er ikke nødvendigvis specielt synlige, og GPS'en ved ikke, at du ikke må køre ind i området.

Så på få minutter kan man smide lige så mange penge ud ad vinduet, som man betalte for en uges billeje eller flybilletten.

 

 

  • Thorup_Søren_(2015)_003

    Af:

    Jeg er rejseredaktør og dermed ansvarlig for Rejser, som produceres på Fyens Stiftstidende, men udkommer med koncernens - Jysk Fynske Mediers - 13 dagblade. Jeg har været ansat på Fyens Stiftstidende siden 1984. De første mange år som feature- og reportagemedarbejder, men efterhånden som rejsestoffet er blevet opprioriteret, har det fyldt mere og mere af min arbejdstid, og nu beskæftiger jeg mig ikke med andet. Dog er jeg også ansvarlig for det årlige golfmagasin, som koncernen udgiver. Har sammen med journalist Poul Husted skrevet reportagebogen "Næste år i Jerusalem" (1984).

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere