Log ind

Charterrejsen er død: Charterrejsen længe leve

  • Charterrejsen er død: Charterrejsen længe leve
    1 / 4
    Spies-direktør Jan Vendelbo har været med, siden danskerne indtog Altamar i 1986. Foto: Frank Undall, Spies.
  • Charterrejsen er død: Charterrejsen længe leve
    2 / 4
    Spies-direktør Jan Vendelbo har været med, siden danskerne indtog Altamar i 1986. Foto: Peter Jensen.
  • Charterrejsen er død: Charterrejsen længe leve
    3 / 4
    Spies-direktør Jan Vendelbo har været med, siden danskerne indtog Altamar i 1986. Foto: Frank Undall, Spies.
  • Charterrejsen er død: Charterrejsen længe leve
    4 / 4
    Stig Elling startede i rejsebranchen som 17-årig. Foto: Per Gudmann, Bravo Tours.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Da internettet kom, spåede fremtidsforskerne, at danskerne selv ville arrangere deres rejser. De tog fejl.

Charterrejsen er bedre end sit rygte. Den har været erklæret død i årtier af fremtidsforskere og andre eksperter, men den lever og har det godt - i en moderniseret udgave.

To af rejsebranchens mest erfarne aktører nyder at kunne ryste på hovedet af forskernes profetier.

Både Spies-direktør Jan Vendelbo og Bravo Tours' rejseekspert Stig Elling spår, at charterrejsen med sikkerhed også eksisterer om 20 og 30 år.

To rejseveteraner

Jan Vendelbo er 54 år. Han blev såkaldt airguide i Spies i 1985.- Vi fløj med gæsterne til rejsemålet og hjalp dem med at finde frem til hotellet. Når vi var hjemme i Danmark, sad vi i salgsafdelingen i Spies. Jan Vendelbo blev driftschef i 1989, og som 31-årig blev han underdirektør. Nu er han administrerende direktør i Spies, som er en del af Thomas Cook Group, som er en af verdens største udbydere af ferierejser med fly.

Stig Elling er 69 år. Han blev en del af rejsebranchen allerede som 17-årig, da han selv startede rejseselskabet Fortunrejser. Siden etablerede han Solrejser, som senere blev en del af Star Tour, hvor han blev salgsdirektør i 1986.  Han stoppede i 2014, men fandt hurtigt ud af, at han ikke kunne undvære rejsebranchen. Så nu er han rejseambassadør og rådgiver i Bravo Tours.

- Når nogle mennesker har en lidt overbærende holdning til charterrejser, er det på grund af fordomme fra 60'erne og 70'erne, siger Spies-direktør Jan Vendelbo, der startede som guide i Spies for over 30 år siden.

- I charterturismens første tiår var det jo stort, at man overhovedet kom af sted til eksotiske steder. Så man tog med glæde af sted med flokmentalitet, og hvad det indebar af udflugter og grisefester.

Det startede med ferieloven

Den danske charterbranche sender hvert år cirka 1,2 millioner danske feriegæster af sted. Charterrejsen opstod som begreb, efter at ferieloven blev vedtaget i 1938. Den gav alle danskere ret til to ugers ferie, og det skabte en ny kultur. I 40'erne og 50'erne rejste danskerne rundt i Danmark - og Tyskland og Østrig, hvis det skulle være eksotisk.Men i 60'erne åbnede Spies og Tjæreborg Middelhavet for danskerne. Og siden er vores rejselyst blevet stærkere og stærkere. Antallet af rejser stiger hvert år, men antallet af charterrejser er nogenlunde stabilt.

- I dag er en chartertur bare en moderne og fleksibel ferieform, som gør det nemmere for travle folk at komme af sted på ferie.

Vil rejse selv

Det var internettets fremmarch, der fik mange til at spå charterbureauernes snarlige død. Nu kunne folk jo nemt arrangere det hele selv på nettet.

- Men det har altså bare vist sig, at danskerne gerne vil have den tryghed, det giver at købe en rejse, hvor alting er på plads hjemmefra. Samtidig har de stort set den samme frihed til at vælge, som hvis de selv arrangerede det. Og det er vigtigt, for på den måde har danskernes holdning ændret sig. De vil gerne føle, at de rejser selv.

Man kan måske sige, at det var truslen fra internettet, der tvang rejsearrangørerne til at udvikle pakkerejsen. Så nu kan man købe en arrangeret rejse, uanset om man er til storbyer, yoga, mountain bike, afslapning eller vandreture.

Udfordrende marked

Og Jan Vendelbo har mange gode grunde til at trække på smilebåndet.

- Spies er Danmarks største rejsearrangør, og i 2015 lavede vi det bedste resultat nogensinde. Men det er rigtigt, at markedet er blevet mere udfordrende. Vi holder øje med trends, og kunderne går meget målrettet efter det, de vil have.

- Man kan måske sige, at hotellet i sig selv er blevet en destination. Nogle hotelkoncepter bliver så kendte, at de i sig selv bliver destinationen. Folk bestiller en rejse til et bestemt hotel ikke på grund af dets geografiske placering, men fordi det er et familiehotel, et voksenhotel eller et hotel med lige netop de faciliteter, de efterspørger.

- Og samtidig bruger danskerne flere og flere penge på ferierejser. Så er det vores opgave at tilbyde dem det, de efterspørger. Det karakteristiske nu er, at kunderne hører til i mange segmenter. Den samme kunde køber i løbet af året familieferie, yogaferie, sportsferie og vandreferie.

Jan Vendelbo medgiver, at det klassiske charterbegreb er forsvundet.

- Men konceptet forsvinder aldrig. Folk har travlt, så de vil gerne være frie for at sidde ved computeren aften efter aften for selv at finde hotel og arrangere transport.

- Og så skal man ikke undervurdere ønsket om tryghed. Vi har jo set, at når der sker katastrofer på en feriedestination, så er vi de første, folk vender sig imod, fordi de ved at vi kan hjælpe dem.

Kamp om hotelsenge

Stig Elling, der har en lang karriere i rejsebranchen og nu er rejseambassadør for Bravo Tours, er heller ikke nervøs for fremtiden.

- Charterrejsen er jo nærmest opfundet af danskerne, og vi kommer også til at holde den i live. Selvfølgelig kan vi mærke konkurrencen fra lavprisselskaberne, men vi kan godt konkurrere med dem, især fordi vi har hotelsengene.

- Der er jo ikke meget ved at købe en billig flybillet til Gran Canaria, hvis du ikke kan finde et hotelværelse.

Eget rejsebureau

Stig Elling var selv på sin første bustur til Harzen som 13-årig, og som 17-årig startede han Fortunrejser. Med kontor i forældrenes soveværelse sendte han danske feriegæster til Østrig.

- Dengang forventede de ikke så meget. Det var i sig selv stort at komme af sted til udlandet. Hvis vore dages gæster så de hoteller, de boede på dengang, ville de løbe skrigende væk.

- Nu er charterbranchen meget bedre organiseret. Selskaberne har deres egne hoteller - eller de har i hvert fald langtidskontrakter.

- Og i virkeligheden tror jeg, at netop hotelværelser bliver den største udfordring både for rejsebranchen og for de danskere, der vil ud at rejse.

- For kineserne, japanerne og russerne er også begyndt at rejse i stor stil, og de vil de samme steder hen, som vi vil.

- Derfor er rejsebranchen ved at konsolidere sig og sikre, at de kan skaffe gæsterne en seng at sove i.

Du bestemmer selv

Stig Elling ville ønske, at han kunne opfinde et andet ord end "charterrejse".

- Det ord forbindes stadig med grisefester, sangria og danskere, der "drives" på sightseeing i flok. Men sådan er det jo slet ikke mere.

Nu er en charterrejse en færdigpakket rejse, hvor du selv har bestemt, hvordan du vil rejse, og hvad du vil bruge dine feriedage på.

Samtidig er kvaliteten hævet markant.

- De fleste gæster vil gerne betale ekstra for at få kvalitet, når de nu endelig er af sted.

- Og med den lange vinter i Danmark går charterrejsen aldrig af mode.

  • Peter_Jensen

    Af:

    Jeg producerer tematillæg - om business, byggeri, energi, ferierejser, golf - og en bred vifte af emner. Jeg startede med journalistikken på Fyens Stiftstidende i 1971 (!). Har siden været omkring DR Fyn, TV2, DR-Sporten og 4 år som mediedirektør i International Table Tennis Federation i Lausanne, Schweiz. Ringen blev sluttet, da jeg vendte tilbage til Fynske Medier i 2007.

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere