Log ind

Udeblivelser koster restauranter dyrt

  • Udeblivelser koster restauranter dyrt
    1 / 2
    Restaurant Bacchus oplever en stigende mængde no-show kunder, og det går ud over økonomien, fortæller restaurantens ejer, Stephane Libourel.
  • Udeblivelser koster restauranter dyrt
    2 / 2
    Når man bestiller bord hos Retaurant Bacchus vil værten gerne kende alle kontaktoplysninger. Også den adresse, som han kan sende en regning til, hvis kunden udebliver uden afbud.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Stadig flere kunder bestiller bord i restauranter uden at komme og uden at afbestille.

Hver eneste uge er der kunder, som snyder restauranterne. Gæster bestiller bord uden at dukke op, og det koster dyrt for eksempelvis Restaurant Bacchus i Vestergade i Odense.

- Tilmed er der kunder, som er voldsomt forargede over, at jeg kan finde på at sende en regning, hvis man ikke benytter sig af sin bordbestilling - og ikke har ringet afbud, siger restauratør Stephane Libourel, som ejer og driver Bacchus.

- Jeg har købt råvarer, forberedt maden og disponeret personale ud fra bordbestillingerne. Det koster tusinder af kroner hver eneste uge, at folk bare bliver væk - såkaldte "no shows", fortæller han.

Læs mere: Rådmand måtte betale for aflyst julefrokost

Brancheorganisationen Horesta anslår, at problemet med no show er så omfattende, at det koster branchen flere hundrede millioner kroner i tabt indtjening.

- Det er især de meget dyre restauranter i hovedstadsområdet, der er ramt. Folk bestiller bare løs. De booker borde fire-fem steder og bestemmer sig så på dagen for, hvor de vil hen at spise. Det er en økonomisk belastning for branchen, siger chefjurist Kaare Friis Petersen fra Horesta.

  • Journalist portræt

    Af:

    Journalist og reporter hos Jysk Fynske Medier. Fyens Stiftststidendes Odense-redaktion. Interview og reportage. Tager også en del billeder og film.

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere