Log ind

Tvunget udgift til nødkald fjernes

  • Tvunget udgift til nødkald fjernes
    1200 borgere i Odense Kommune gør brug af nødkald, der kan ringe op hos vagtcentralen. Arkivfoto: Tim K. Jensen
  • Tvunget udgift til nødkald fjernes
    1200 borgere i Odense Kommune gør brug af nødkald, der kan ringe op hos vagtcentralen. Arkivfoto: Tim K. Jensen

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Mange borgere, der bruger nødkald, har haft dum udgift, som de nu slipper for

Odense: Det bør blive lettere og billigere fremover at bruge nødkald i Odense. Det sørgede medlemmerne af Ældre- og Handicapudvalget for på deres møde sidste tirsdag.

De skulle beslutte, om den nye aftale om nødkald fra maj sidste år fremover skal gælde alle 1200 borgere visiteret til et nødkald - eller blot dem, der visiteres fremover. Forvaltningen anbefalede kun at lade de nye visiterede borgere nyde godt af det. På den måde ville man spare op til to millioner kroner, det ville koste at give alle 1200 tilbuddet.

Urimeligt at gøre forskel

Det huede ikke Ældrerådet.

- Det ville være helt urimeligt at gøre forskel, fordi folk er blevet visiteret til det på forskellige tidspunkter, siger formand Merete Helgens.

Nødkaldet er en sender, der med et tryk på en knap giver et signal videre til vagtcentralen om, at man har brug for hjælp. Opkald besvares døgnet rundt.

Nødkaldet gives til borgere, der ofte falder og som har svært ved at rejse sig igen.

Udgift af pæn størrelse

Det nye kald kan, modsat det gamle, kobles op på det mobile netværk og ikke kun fastnettelefonen som det gamle. Derfor var borgere, som kun havde en mobiltelefon, tvunget til at betale for noget, de ellers ikke ville betale for.

Et fastnetabonnement løber let op i mindst 1000 kroner for et år, så det har været en udgift af en pæn størrelse, borgerne nu slipper af med.

Politikerne valgte dog ingen af de to muligheder, forvaltningen havde foreslået. I stedet besluttede de sig for et tredje scenarium, foreslået af Kristian Guldfeldt (K), nemlig at det nye nødkald tilbydes kommende samt nuværende, der måtte ønske det.

Nu er der frit valg

Ældrerådet er meget tilfredse med politikernes valg.

- Før var folk jo tvunget til at have en fastnet telefon, så deres nødkald virkede. Nu er der frit valg, og det er vi tilhængere af. Det var en dum og tvungen udgift før, fortæller Merete Helgens.

Alle med nødkald vil i den kommende tid blive kontaktet af forvaltningen.

  • byline

    Af:

    Journalist på Odense-redaktionen, hvor jeg dækker lokalpolitik og livet i byen. Uddannet fra Syddansk Universitet i 2015. Vandt i 2014 Jern Henrik og Basket Henrik og i 2015 hovedprisen for årets historie i Fynske Medier for serien "Svigt i lægevagten", der også var finalist til Spadestiksprisen. Tidligere ansat på avisens nyhedsredaktion. Jeg bor i Odense med min kæreste, der arbejder som sygeplejerske.

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere