Log ind

Tusinder nappede den forbudte smutvej

  • Tusinder nappede den forbudte smutvej
    1 / 4
    HCA Marathon 2016
  • Tusinder nappede den forbudte smutvej
    2 / 4
    HCA Marathon 2016
  • Tusinder nappede den forbudte smutvej
    3 / 4
    HCA Marathon 2016
  • Tusinder nappede den forbudte smutvej

Artiklen er mere end 30 dage gammel

| Opdateret

  • Den nye p-kælder var en speciel oplevelse for løberne - nyt og hamrende flot - undtagen "opløbet", som bed i røven

De meget snu løbere valgte at hygge sig på det krappe opløb fra den nye p-kælder under TBT-byen. Andre ville ikke bøje sig for sølle 30-40 meter med voldsom stigning og gav den bare gas.

Det fortrød de så på toppen, hvor de måtte erkende, at murene i kælderen havde været et tegn på, at det herfra kom til at gøre svidende ondt på de sidste 10-12 kilometer.

- Hvor bisset.

- Den bider i røven.

- Har de indlagt bjergspurt?

Kommentarerne var flittige og fiffige, for trods alt var kræfterne ikke brugt helt op endnu, og musklerne i benene virkede stadig rimeligt effektive. Men præcis her ved 31 kilometer har maraton-løbet ry for at vise sig fra sin nådesløse side. Det er her rigtige mænd og kvinder skal sætte sig i respekt og vise, at de kan klare muren.

Den slags vendepunkter har alle maratonløb. Det kan være en vindblæst strækning, i gamle dage var det banebroen i Bolbro og andre gange er det bare en hamrende kedelig strækning med udsyn som på en vej, der fortaber sig i ørkenens horisont.

Nu ved de, at den i Odense begynder med en topgejlet parkeringskælder, hvor der til hverdag kan parkeres, så det er en fryd for bilisterne. Med et nyt system, der nærmest afliver p-afgifter, og lempelige aften- og nattevilkår.

Her var det lige så gratis som for de tusinder af løbere, der dykkede ned i kælderen fra Skibhusvej-Thomas B. Thriges Gade. Med den originale nedkørsel under jernbanen og stationsvejen, bevæger man sig ind ind i et tiltalende miljø. Nymalede p-båse, blank superlak, effektlys og masser af solskinsgult.

Ved selvsyn kunne man tjekke, hvordan den udskældte mulighed for at skyde genvej under jorden fra havnebyen til midtbyen, fungerer. Meget enkelt. Ingen bomme, ingen blå blink eller advarsler.

Hvis man gætter på, at det bliver svært at holde bilisterne væk fra den rute, som søndagens underjordiske maraton benyttede, så er det ikke noget dårligt gæt. Fra nord til city uden vejarbejde og byggerod, det lyder for godt til at være sandt, og kommunen vil meget gerne havde det sådan. At det ikke er sandt. For nogle løbere var det et kærkomment afbræk i regnvejrets monotoni og lejlighedsvise haglvejr.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere